Adrian Geplaatst: 20 februari 2017 Delen Geplaatst: 20 februari 2017 heren, weer iets nieuw aan de hand Blokrevisie van , dus late px 200 lusso, nieuwe lagers en keeringen, the works... Nu bij testrit had ik volgende zeer vreemde aan de hand. Als ik koppeling induw duw ik ook de gehele krukas iets 1mm/1.5mm naar buiten. Vliegwiel koelvinnen komen dan tegen de kap en dat maak wat lawaai, vandaar dat het aandacht trok. Koppeling los en alles terug naar oude positie. Bizar, dus koppeling er terug uit gehaald en nu kan ik manueel de nieuwe krukas lager, en natuurlijk ook de krukas zelf, iets naar buiten duwen (tot tegen de circlip waarschijnlijjk ) . Ik wist zelf niet dat daar zowiezo zijwaartse speling op zat . Dacht dat de lager geklemd zat tussen circlip en de kraag van het carter zelf. Bon , iemand raad ? > Doe ik iets mis met de koppeling montage mischien, het is omgebouwde mengsmering, ik heb tandwieltje laten ziten, is ook de spacer dacht ik. > Slechte lager ? grts Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 20 februari 2017 Delen Geplaatst: 20 februari 2017 De buitenring van het lager zelf is een klempassing in't carter. Om het lager te plaatsne moet je in normale omstandighedn 't cater opwarmen en 't lager liefst enkele uren in de diepvries leggen. De circlip dient enkel ter borging en is niet gemaakt om zijdelingse krachten op te vangen. Indien je het volledige lager (niet enkel de binnenring) effectief met d elosse hand 1 mm heen en weer kan bewegen in't carter is er iets mis. I kvermoed dat 't vorig lager ooit meegedraaid heef tin't cater en dat daardoor de passing iets uitgesleten is. Ik raad je aan om het lager te plaatsen met speciale loctite voro cilinderische borging vna lagers/oliedichtingen. Dit product is gemaakt hiervoor en zou voldoende moeten zijn. Alternatief is dat je lager iets kleiner is dan volgens de tolerantie waardooe 't teveel speling heeft en dan moet je een nieuw lager kopen. Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 20 februari 2017 Delen Geplaatst: 20 februari 2017 Is er niet een spacer en een tandwieltje? http://www.sip-scootershop.com/de/products/unterlegscheibe+zahnrad_13322300 Jan. Link naar reactie
Macvespa Geplaatst: 20 februari 2017 Delen Geplaatst: 20 februari 2017 Het tandwieltje is eigenlijk de spacer. Bij mengsmering heeft de spacer gewoon tandjes. Zonder mengsmering is het een gewone spacer. Link naar reactie
Gio Geplaatst: 20 februari 2017 Delen Geplaatst: 20 februari 2017 Kan je wat foto's plaatsen, heb het zelfde gehad. Maar tegenovergesteld. Bij mij kwam de krukas tegen de wand van koppelingkant .Ik was zeker niet vergeten die dikkere rondel te plaatsen .Was ook 1mm spel . Achter deze rondel zat die 1mm spel. Heb heel eenvoudig opgevuld met rondelen . Hoe het kom dat die ruimte onstaan is weet ik nog altijd niet. Maar het belangrijkste van is dat mijn krukas zeer precies gecentreerd is gebleven.Koppeling tot nu toe doet zijn werk prima en nu 2000 KM ongeveer gereden. Deze winter niets aan gedaan, ben zeker dit jaar probleemloos rond te rijden . Maar bij jouw is het heel iets anders . Ik sluit me aan bij speedracer. Mvg Gio Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 20 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2017 een filmpje hier trek ik aan mijn vliegwiel Link naar reactie
Gio Geplaatst: 20 februari 2017 Delen Geplaatst: 20 februari 2017 Zeer duidelijk uitgesleten carter. loctite is nog een goede oplossing. Het moet wel voor lagers dienen. Maar wat de beste stappen zijn om zo weinig mogelijk uw lager niet te veel gaat belasten tijdens weer opbouw weet ik niet. misschien kan iemand hier u helpen. Mvg Gio Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 20 februari 2017 Delen Geplaatst: 20 februari 2017 Als het lager correct is, is er zeker iets mis met je carter. Ging 't lager er makkelijk is? Ik heb al meer dan één carter gezien waarvan 't lager er moeilijk inging en dat gebarsten was door 't lager erin te kloppen. Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 20 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2017 Lager is er quasi manueel in te duwen tot in de helft , zo blijkt. Had bij montage heel proper de koud/warm methode gebruikt, dus dan valt die slijtage niet op . Ons vader is een " gepensioneerde" mecanieker van landbouwmachines. Heeft heel veel lager oplossingen. waaronder de uwe , speedracer Hij vind alleen alluminium "prut, kunde niks mee aanvangen..." Ik denk dat hem liefst alles vastlast . Ga aan de slag met loctite 648 wordt vervolgd... Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 20 februari 2017 Delen Geplaatst: 20 februari 2017 Ik ben design engineer bij productontwikkeling New Holland maaidorsers... landbouwmachines Good luck! Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 20 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2017 Voila, Kleine wereld. Jullie spreken dus dezelfde taal, heb er alle vertrouwen in. Ik weet nog uit mijn jeugd dat hij altijd tijdens de mais-oogst 3 weken dag & nacht moest werken om de claas pikdorsers in gang te houden en te repareren. Toen werd alles in de eerste plaats gerepareerd en dan pas vervangen. Repareren is er niet meer bij tegenwoordig denk ik. Boeren , (sorry landbouwers) zijn iets ruwer met hun gerief dan vespisten. Ik leer nog regelmatig bij van onze " ouwe " Gr Link naar reactie
Gio Geplaatst: 25 januari 2018 Delen Geplaatst: 25 januari 2018 Nu bijna een jaar verder , is het gelukt met loctite ! Link naar reactie
Adrian Geplaatst: 25 januari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2018 Ja hoor Up and running Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.