Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Euro 95 e 10


Pieter1

Aanbevolen berichten

Ik heb hier en daar al wat gelezen en allemaal een mooie technische uitleg. Waar ik helaas niet alles van snap.

Wat tank ik nu in een Vespa VBA 1959 ? Euro 98  ?

Volgens de Febiac test is geen enkele Vespa van meer dan 50 cc bestand tegen E10 Euro 95 ? Klopt dit.

Een kort antwoord is voldoende hoor...

Link naar reactie

E10 kan oude leidingen en rubbers oplossen. een beetje liefhebber heeft deze al lang vervangen. 

De meeste voertuigbranden bij oldtimers gebeuren overigens ook door poreuze brandstofleidingen. Zowel voor E10 als voor de veiligheid is het dus goed deze op tijd te vervangen door een modernere leiding. 

 

Afgelopen zomer trouwens volop E10 getankt zonder problemen (wel goed mixen met 2-takt). 

Link naar reactie

Op lange termijn vreet ethanol ook aluminium (lees: uwe carter) aan (linkje). Zeer vuile brandstof! NIET gebruiken in een oldie!

Link naar reactie

Inderdaad die "nieuwe" E10 95octaan is weeral een uitvindsel om ... "zogezegd" de "vervuiling" door uitstoot tegen te gaan.

Mijn insziens weeral een "trucje" van de overheden en de olie + Auto industrie om de "oude" auto's eruit te krijgen door ofwel de aankoop  van een nieuwe te pushen .. of het systematisch naar de kloten helpen van "oudere" auto's.

Ook de bio-ethanol industrie die zodoende MEGA-subsidies ontvangt vaart er weer wel bij. allemaal onder het  mom.. amaai we zijn toch goed bezig hé.. kijk eens hoe GROEN we tegenwoordig gaan rijden..   Dikke Bullshit.

Lage-emissiezone?  = verdoken taks op voertuigen.. Niks minder uitstoot.. kassa-kassa voor de overheid.  de citroen is nog ni genoeg uitgeperst.

klein voorbeeldje..Een containerschip verstookt 80TON  crude-oil per dag...(dikke smerige substantie )   er varen er 7miljoen rond ( ongeveer )    daar misschien eens ne katalysator opzetten en "groen" laten tanken  hehe

 

kortom  .. de oudjes moeten eruit zodat we allemaal snel ne nieuwe auto kopen.. liefst nog nen electrische.. want.. die vervuilen ni.. ah nee  als die stroom van wind of zonne energie komt niet natuurlijk.. maar met die kleine fractie van opgewekte energie kunnen we ni iedereen zijne electrische auto laten rijden.. en die andere soorten van electrische energie opwekken.. kolen , bruinkool , aardgas , olie , schaliegas , en kernernergie ( nog de minste uitstoot )   vervuilen TOCH ni hé..  GOED bezig

En ja  alcohol vreet aluminium aan door het hydrofobe karakter ervan.

 

allee  das mijn mening hé   een fantastisch 2017 en VEEL vespa-ritjes.. (zolang we nog mogen hé.. :-)  )

Propliner

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...