Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Stationair toerental verhogen in de winter


Vmprojects

Aanbevolen berichten

Ciao!

Vraagje van een newbie-vespa rijder: mag ik in de winter het stationair toerental van mijn 2T PX125 verhogen?

Waarom? Ik maak vooral korte ritjes in de stad en daarbij moet ik de eerste 10 min constant spelen met de gas en koppeling om niet stil te vallen (met én zonder choke). Eens ik een goede 10 minuten heb rondgereden draait de px prachtig in ralenti (langzame "plok-plok" met af en toe een korte vertraging, I love it) maar tegen die tijd ben ik meestal al op mijn bestemming aangekomen..

Zo neen, hebben jullie andere tips om het stilvallen te vermijden?

Zo ja, hoe regel ik het stationair toerental? Ergens een how-to/tutorial?

Merci!

Link naar reactie

Choke (= extra benzine) is énkel en alleen om op te starten; hooguit tot het einde van de straat (beter nog tot het einde van de oprit). Als je langer moet rijden met de choke op, is de motor/carbu niet goed afgesteld. Zomer of winter maakt bij reguliere niet getunede standaard Vespa 125cc-blokskes amper verschil (meer dan voldoende luchtdruktolerantie bij goede afstelling).

Check es of je carbu wel voldoende vast staat (zet wat uit bij warme motor, trekt koud mogelijk wat valse lucht). Wat is de staat van de bougie? Plof-plof met af en toe een vertraging klinkt alleszins alsof je ralenti gewoon te traag staat ('t is ne Vespa, gene 4T Harley-Davidson).

Link naar reactie

Het enige wat anders is in de winter en zomer is de densiteit van de lucht. Meer zuurstof bij koudere lucht en minder zuurstof bij warme. Met andere woorden, je stationaire regelschroef (die dus het lucht/benzinemengsel regelt en niet die van het toerental) staat te arm (te weinig brandstof) voor de wintermaanden. Onthoud je huidige stand, en zet hem eens een halve toer rijker. Het zal wel beter zijn. Toerental gaat automatisch iets verhogen, dat kan je dan weer laten zakken ;-). 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...