Ga naar inhoud
Vespaforum.be

VBA1T lekt olie


bajaj!

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een VBA1T van 1959. Die lekt uiteraard altijd wat olie na het rijden.
Sinds kort is er echter precies een lekje bijgekomen.

Op de foto zie je rechts 2 plekjes olie die 'klassiek' zijn.
Het is het plekje links, tegen het wiel aan, dat erbij gekomen is.
Ik merk ook dat er een beetje olie langs de velg loopt en in de rand van de velg blijft staan.

Wat zou dit kunnen zijn? Iets aan te doen? Nodig?
Idem voor de plekjes rechts op de foto trouwens.

Ter info: is niet meer de originele motor, is een LML (maar niet nieuw).

Merci voor jullie antwoorden!

Foto 26-11-16 19 43 34.jpg

Link naar reactie

Links: tijd om je achterasbourage te vervangen! Gezien de hoeveelheid olie op je band, zou'k niet te veel km's meer doen...

Rechts: kan vanalles zijn, zelfs gewoon te veel olie bij de laatste oliewissel... Probeer eerst es te achterhalen vanwaar de olie exact komt.

Link naar reactie

Met carterlijm bedoel ik natuurlijk de Gasket Seal van Soudal, de hittebestendige rubberpakking.

Een carter dat ooit es een kleine klap kreeg van een bordure kreeg ik met 2 aparte dichtingen gekleefd met Soudal rubberpakking (niet teveel gebruiken, een klein laagje is al ok!) netjes gedicht. Heb dit niet zelf uitgevonden, maar kreeg ooit die tip van iemand van een Engelse Vespa Club. En het werkt!!!

Opgelet, je carter zelf nooit dichtplakken!

 

Link naar reactie

Bedankt voor de info!

Voor alle duidelijkheid, Frederik: ik had net gereden - sporen op de band is vocht + effect van de flits.
Neemt niet weg dat rand van de velg glad is van de olie, dus werk aan de winkel...
Is dit vergelijkbaar met deze discussie, Frederik?

Voor andere olievlekken lijkt suggestie van Luc me een goeie.
Ik ga nog eens preciezer uitzoeken.

 

Link naar reactie

Wat betreft de discussie van Patagonista: geen idee :) Had jij geen LML-nlok? Tracht es (met een spiegeltje) na te gaan of jouw carter ook zo'n drainage gaatje achter de buitenste bourage heeft. Dat gaatje is net bedoeld om (door een lekkende bourage) ontsnappende olie te draineren en niet in de remtrommel te laten eindigen. 

't Blijft op basis van deze ene foto grotendeels gissen hoor.

Poets je hele blok es (sort of) proper met wat remreiniger. Daarna kan je makkelijk nagaan waar het oliespoor exact start.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...