Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Probleem elektriciteit special 50


elsken

Aanbevolen berichten

Deze week de koppelingskabels en gaine vervangen van mijn vespa special 50 type VB3T . Schakelen gaat veel vlotter nu. 

Maar als ik de vespa start brandt mijn achterlicht maar mijn voorlicht niet wel het buislampje (6 V?) en kan ik de motor afleggen met de sleutel.  Ik dacht alles correct aangesloten te hebben aan de kop lamp. Als de koplamp totaal niet is aangesloten dan brandt mijn achterlicht ook.

Als ik de twee zwarte draden omwissel ( massa?) brandt zowel mijn achterlicht als mijn voorlicht maar kan ik de de vespa niet uitschakelen met de sleutel en het buislampje brandt ook niet. ?

Er is door de vorige eigenaar geen nieuwe kabelboom ingekomen bij de restauratie. Er zijn een heleboel draden die niet gebruikt worden omdat er vroeger knipperlichten op zaten.

Ik begrijp er niks van weet niet wat ik verkeerd doe.

Het buislampje is nu stuk en kan niet meer lezen of het 6 V of 12 V is. In de achterlamp zit in een 12 V lampje en in de koplamp zit ook een lamp 12 V 15 W ( is dit ok ?)

Op de 1ste foto brandt enkel het acherlicht maar niet het voorlicht . Op de 2 de foto kan je zien dat er een klemmetje niet aan de koplamp hangt maar zowel voor als achterlicht branden dan.

Alvast merci!

groeten

 

koplamp1.JPG

koplamp2.JPG

Link naar reactie

Hoi! 

Allereerst welkom op het forum, je hebt dan weliswaar niet voorgesteld maar ik denk dat je nu heel veel haast hebt met het oplossen van je probleem en dat dus binnenkort wel gaat doen. B)

Je hebt een vespa 50 special ipv een 50xl. Deze wordt standaard uitgevoerd in 6 volt. tenzij je een ander blok onder je scooter hebt, of de ontsteking gemodificeerd is. Misschien kun je daar een foto van maken. 

Dat is voor ons iets makkelijker bepalen waar je klachten vandaan komen en waarom je 12 volt lampjes in je scooter hebt. 

 

Link naar reactie

Dag Daan

Dringend is het niet hoor maar het laatste wat ik nog moest doen was gewoon de lamp terugsteken en klaar is kees. Koppeling gaat nu heel vlot en mijn kilometerteller zit mooi op zijn plaats ( heb wormwiel vervangen ook). En zal me eens voorstellen ;-) 

Had idd al gelezen dat de smallframes allemaal voorzien zijn van 6V maar omdat ik achteraan een 12 V buislampje vond begreep ik het niet meer. Vooraan zat een 6 V 15 w en dat  was stuk en vervangen door een 12 V 15 w.

Het is idd een special 50 met een V50 neus erop geplaatst. Of de ontsteking gemodificeerd is weet ik niet zal het nog eens vragen aan Pieter. 

Tis een special 50 van 1982 volgens scooterhulp.

 

chassisnummer.JPG

motornummer.JPG

post-5750-0-31340000-1444151580.jpg

P1010574.JPG

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...