Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Motor bout


Postmanjohan

Aanbevolen berichten

Dan vooral veel kruipolie gebruiken! Onderaan in de motorarm is er normaal een opening, de modder en andere toestanden wegdoen en opzij goed inspuiten. Laat maar een paar dagen staan en herhaal het spuiten. Als de bout dan niet lost kan je proberen door hem af te schrikken door te verhitten.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Als een bout niet los wil een verlengstuk gebruiken. Het voortandwiel van mijn V-Strom moet af en toe ook vervangen worden en dit zit ook altijd megavast. Een verlengpijp aan de ratel doet dan altijd wonderen. 

Als alles echt zo vast zit dan is het misschien ook slim de bout en moer gewoon alvast nieuw te bestellen voor het geval je deze beschadigd. 

Link naar reactie

Hoe  ik dat doe is als het volgende ; ik ondersteun het motorblok met een verhuiskarretje , zo een plank met wieltjes onder :) , 

ge kunt daarop nog wat kleine plankjes leggen zodat je motorblok daarop valt als je die stang  erdoor trekt , als uw bout er al af is , 

dan tik je de as er al wat door met rubber hamertje , tot tegen de kader , dan met een stang klop je ze nog wat verder , ik gebruik daarvoor een oude versleten lange schroevendraaier waarvan ik de kop afgeslepen heb , die is toch diameter 10 mm , langs de andere kant zet ik er een visegrip op en als je stang er dan al half door zit , dan trek ik ze eruit en dan ligt je blok eronder uit ! 

grtz 

 

Link naar reactie

hoop dat je hem los krijgt , vaak is het ijzer van de bout aan de binnenkant erg aan het aluminium vastgeroest /geoxideerd .

Ik ken er ook een paar die hem uiteindelijk hebben moeten uitboren ...

Geduld en regelmatig met olie in sprayen  is het beste device... .

Link naar reactie
13 hours ago, jje said:

hoop dat je hem los krijgt , vaak is het ijzer van de bout aan de binnenkant erg aan het aluminium vastgeroest /geoxideerd .

 

De stalen bout roest vast aan de stalen bus die in de dempingsrubber s zit in de motorophanging.

De motorbout komt niet in contact met het aluminium van het carter.

Worst case scenario is dat de motorbout aan biede kanten met een 1mm slijpschijfje doorgeslepen wordt tussen het kader en de motorophanging om de motor te demonteren.

Daarna kan je met een pers de bout uit de ophanging persen.

Misschien de moeite om te evalueren of de blok er überhaupt wel uit 'moet'.

Deze kan evengoed gereviseerd worden in de scooter, dus zolang er geen laswerken zijn mischien de blok in de scooter laten tot deze er uit 'moet' (herspuiten/laswerken,...).

Link naar reactie

Inderdaad is dat ook een overweging. Beide olie keerringen moeten vervangen worden. Makkelijker is als 't blok eruit is maar kan het ook in het kader?

En de Uitlaatbout is afgebroken, ook al heerlijk verroest,  maar daar kan ik vanachter nog bij hopelijk. Mvg Johan 

Link naar reactie
3 hours ago, jje said:

@speedracer , klopt qua materiaal ...ik was er even mee in de war ... bedoelde de evt lange bout die je carters bij elkaar houd ... die oxideert vaak aan het aluminium .(;-)

Da's pas een kloteboutje!

Link naar reactie
1 uur terug, Speedracer zei:

Da's pas een kloteboutje!

Breek me de bek niet open... ben al 3 avonden aan kl*ten aan die bout.

By the way: Tri-Flow olie! Te vergelijken met WD40 in het kwadraad. 5 minuten soppen is voldoende voor de meeste roeste bouten (behalve dus die ene klote lange carterbout. :( )

314FVK8LRsL[1].jpg

Link naar reactie

heb dit ook al eens aan den lijve, alé de vespa,  kunnen ondervinden...

geen enkele spray heeft geholpen en het metaal doen schrikken ook niet

dus zoals reeds hier gezegd deze as door moeten slijpen, toen blok eronder uit was de rubbers er uit moeten stoken om nadien de bussen er uit te persen...kl...te werkje

 

ciao ciao dirk

Link naar reactie
8 hours ago, Frederik9111 said:

Breek me de bek niet open... ben al 3 avonden aan kl*ten aan die bout.

By the way: Tri-Flow olie! Te vergelijken met WD40 in het kwadraad. 5 minuten soppen is voldoende voor de meeste roeste bouten (behalve dus die ene klote lange carterbout. :( )

314FVK8LRsL[1].jpg

uitboren is de beste oplossing. Blok ondersteunen, wat uitsteekt van de bout afslijpen aan de kant van't vliegwiel zodat 't effen is met 't carter. Met puntslag 't center van de bout markeren. Eerst boren met 3 à 4 mm ongeveer 20mm diep (de bout zit maar 20mm in de kleine vliegwielhelft van het carter). en dan vergroten tot 8mm. Als je direct met 7 of 8 mm boort dan is er zeer veel (lees 90%) kans dat je boor afdwaalt en in't zachte aluminium gaten boort waar je geen gaten wil hebben.

Dan kan je sowieso al de carterhelften uit elkaar halen. Eenmaal de carters uit elkaar kan je gemakkelijk de andere helft van't carter van binnen EN buitenuit verwarmen met een gasbrander/warmeluchtpistool.

Als je dan de kop van deze bout wegboort aan de andere kant kan je meestal de bout van de kant van het achterwiel met een doorslag uit 't carter slaan, en als je vanaf deze kant de bout uit 't carter slaat is er geen gevaar dat je 't afdichtingsvlak van de carterhelft beschadigt.

Link naar reactie
4 hours ago, Speedracer said:

uitboren is de beste oplossing. Blok ondersteunen, wat uitsteekt van de bout afslijpen aan de kant van't vliegwiel zodat 't effen is met 't carter. Met puntslag 't center van de bout markeren. Eerst boren met 3 à 4 mm ongeveer 20mm diep (de bout zit maar 20mm in de kleine vliegwielhelft van het carter). en dan vergroten tot 8mm. Als je direct met 7 of 8 mm boort dan is er zeer veel (lees 90%) kans dat je boor afdwaalt en in't zachte aluminium gaten boort waar je geen gaten wil hebben.

Dan kan je sowieso al de carterhelften uit elkaar halen. Eenmaal de carters uit elkaar kan je gemakkelijk de andere helft van't carter van binnen EN buitenuit verwarmen met een gasbrander/warmeluchtpistool.

Als je dan de kop van deze bout wegboort aan de andere kant kan je meestal de bout van de kant van het achterwiel met een doorslag uit 't carter slaan, en als je vanaf deze kant de bout uit 't carter slaat is er geen gevaar dat je 't afdichtingsvlak van de carterhelft beschadigt.

En om op lange termijn herhaling van dit fenomeen te vermijden het gat in beide carters uitboren van 8 naar 9 mm en bij montage van de bout voldoende vet in de boring duwen...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...