Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kostprijs 200 blok


pietervh

Aanbevolen berichten

Graag zou ik mijn px125 wat vlotter/sneller maken.

Wat is volgens jullie een juiste prijs voor een 200-blok (liefst met mengsmering)?

Want als ik de kostprijs van onderdelen voor tuning bekijk (krukas, cilinder, koppeling, carb, ed.) zit ik toch ook al snel aan ongeveer €600. Met waarschijnlijk niet dezelfde betrouwbaarheid van een 200-blok.

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
18 uren geleden, Thomassker zei:

Mits een beetje uitkijken vind je een niet-gereviseerd blok voor ~800 EUR particulier. Tel daar een revisie bij, en je komt op >1000 EUR (op voorwaarde dat cilinder/krukas nog ok zijn)

Met €1000 kom je 'r niet. Dan heb je enkel de lagers, bourages en kleinere onderdelen vervangen (= een kleine of tussentijdse revisie). Na verloop van tijd verslijt élke cilinder, krukas, koppeling, tamboer, etc... En dan nog in de veronderstelling dat je 't zelf doet (geen werkuren).

Als je net zoals Thomas niet zélf kan/wil sleutelen en een goeie lange termijn investering wil doen, dan ga je best ineens voor een "all the way" grote revisie. Met andere woorden: ook de cilinder, de krukas, het volledig rem- en ontstekingssysteem, upgrade naar versterkte Cosa-koppeling met clips, revisie carburator, revisie primaire as,... Versnellingsplaten en andere robuuste onderdelen zijn (bij normaal gebruik) vrijwel onverslijtbaar en vaak te recupereren. Een dergelijk blok dat met je juiste tolerantiematen met kennis van zaken wordt gemonteerd, is bij wijze van spreken beter dan nieuw.

Als hij dat wil, mag Thomas zelf vertellen hoeveel het basisblok hem heeft gekost (alleszins een flink stukje minder dan €800 :) ). Aan onderdelen alleen is dit het overzicht van een realistische kwalitatieve grote revisie:

(Ja... wellicht zijn sommige onderdelen in bepaalde webshops enkele €'s goedkoper te vinden, omgekeerd voor andere onderdelen, dit waren de effectieve prijzen bij www.vespazone.com; all-round goeie prijzen daarn niet voor alle onderdelen op de € de goedkoopste, maar wél met het belangrijke voordeel dat je'r alle onderdelen ook effectief zélf in de hand kan hebben vóór je koopt; je kan je dus vergewissen van de goeie kwaliteit, een slechte cilinderkit (zoals ik al mocht meemaken) 3 keer terug sturen naar SIP, kost ook geld en tijd; Qua expertise en prijzen aan de andere kant van de toonbank voor mij (en velen van onze club) onze geprefereerde shop). 

SELECTEUR DE VITESSE € 29,00
CACHE VOLANT AVEC DEM. NOIRE € 10,00
TAMBOUR FREIN F.A. € 50,00
CYLINDRE & PISTON PIAGGIO € 198,00
EMBRAYAGE COSA  € 132,00
VILLEBREQUIN MAZZUCHELLI € 124,00
BOBINE DUCATI € 35,00
ROULEMENT VILLEBREQUIN € 27,00
ROULEMENT AXE € 9,00
ROULEMENT AXE € 12,00
CROISILLON € 15,00
AXE SELECTEUR € 9,00
POCHETTE AVEC O'RING € 9,00
JOINT COUVERTRE CARBURATEUR € 7,00
JOINT CLOCHE EMBRAYAGE € 2,00
PLATEAU D'ALLUMAGE PX € 70,00
PATIN FREIN NEWFREN ANTI-AQUA € 12,00
KIT REVISON PIGNON ELASTIQUE 200 € 8,00
TAMPON KICK X 2 € 3,00
KICK  € 25,00
ENGRENAGE KICK € 27,00
BOURRAGE COMPLET € 9,00
SET BUTEE EMBRAYAGE € 5,00
FILTRE-A-AIR PIAGGIO € 18,00
RESSORT PATIN € 3,00
BOUGIE B8ES € 5,00
CAPUCHON BOUGIE € 3,00
POCHETTE CARBURATEUR € 6,00
  € 862,00

 

Met andere woorden alleen al aan basisblok en onderdelen mag je je best doen om onder €1600 te blijven (nogmaals: zonder werkuren voor wassen, zandstralen, revisie, demontage oude en wissel met nieuwe blok, en ander frivoliteiten zoals een Polini-uitlaatje, tubeless velgen, etc...).

By the way: er is nog een blok beschikbaar, geef gerust een gil via PB en ik breng je met genoegen in contact met de eigenaar.

 

Link naar reactie

Ik was ook een 1400a 1500€  kwijt . Heb het zelf gedaan. Heb op 95% alle onderdelen delen vernieuwd, zeker die van binnen het blok. Ik heb een maal een probleem gehad na 2000 km en nu 1500 km verder, geen aanwijzingen meer te bespeuren ☺ hout vast houden. Maar ik krijg er niet genoeg van deze blok, wat een genot. Zeker zijn geld waard. En is een standaard blok geen kit gedoe . Rijdt zalig . Mvg Gio 

Link naar reactie
55 minuten geleden, apsev-vespa zei:

Zoals dat het beschreven is met alle onderdelen , is dit wel de ultieme revisie die gelijk staat aan een nieuwe blok . En wat de prijs van 1600 euro betreft is dit niet overdreven t.o.v.

de prijs van een nieuwe 125 blok bij SIP  die al gauw 3400 euro kost .

dat snap ik niet goed, een volledig nieuwe PX125 kost met moeite meer...

Link naar reactie
3 minuten geleden, Wutsie75 zei:

dat snap ik niet goed, een volledig nieuwe PX125 kost met moeite meer...

Begrijpe wie het kan, maar dat is inderdaad zo :D

http://www.sip-scootershop.com/fr/products/moteur+piaggio+pour+vespa+_84371650

Link naar reactie

Het is een hele investering. En beter eenmaal het goed doen/laten doen dan bezig blijven is mijn menig. Maar ik denk dat het rijplezier dat ik er mag van verwachten wel de prijs meer dan waard is. Het is mij niet om de snelheid te doen maar gewoon om het vlotter meegaan in het verkeer wat ook je eigen veiligheid ten goede komt. Dit is mijn eerste Vespa, daarom ben ik er zelf niet aan begonnen. Ik heb wel kennis van techniek, vele jaren in een autogarage gewerkt, maar nog niet van de Vespa Px motor.Ik kan nu op mijn 125 blokje, 3300 km, mijn handen vrij laten. 

 

Link naar reactie

ik zou een 200cc blok kopen en met de ervaring die je in de autogarage hebt en hulp van het forum, kun je zelf een revisie uitvoeren. Het is echt geen hogere wiskunde hoor! Bovendien als je zelf aan je blok gaat beginnen heb je er een hoop voldoening van en kun je kosten beperken, waardoor je iets betere lagers, keerringen en evt. een uitlaatje kan kopen. 

Daarna kun je je PX blok verkopen of t.z.t. je P200 blok verkopen.

 

Link naar reactie

Dat is waar. 

Maar nu laat ik dat blokje liever opbouwen door iemand die er ontzettend veel verstand en vooral de nodige kennis van heeft. 

In de toekomst zoek ik een Vespa PX van mijn geboortejaar, 78, en daar kan ik dan de nodige tijd en het geduld insteken dat nodig zijn om zoiets tot een mooi en degelijk einde te brengen.  En kan ik de geschikte plaats voorzien, wat nu niet echt gemakkelijk is met mijn andere hobby...er staan nogal veel fietsen in mijn garage...Iets te veel :-). 

Link naar reactie
9 uren geleden, Frederik9111 zei:

Een dergelijk blok dat met je juiste tolerantiematen met kennis van zaken wordt gemonteerd, is bij wijze van spreken beter dan nieuw.

 

Een waarheid als een koe. En het belangrijkste advies hier! Hou je blok ver weg van het soort personen dat zegt dat ze een vespa blok kunnen reviseren in één avond. 

Link naar reactie

Ik heb redelijk al wat revisies gedaan in de loop der jaren . Wat dikwijls heel veel tijd in beslag neemt (+- 80% van alle blokken) is het reinigen . Soms zijn de motoren door de jaren heen onder een dikke laag gehard zand en olie die je niet zomaar in een zandstraal cabine kan ( mag) steken . Na demontage, stuk voor stuk elke onderdeel apart nog eens reinigen en controleren op eventuele mankementen en of slijtage . Dan pas kan je een inventaris maken van de benodigde onderdelen die noodzakelijk zijn . In geval van Thomas zijn blok , is de revisie "one of the best way" om een goede motor te kunnen hebben die evenwaardig is als een nieuwe of zelfs beter . Ik heb nog eens voor de nieuwsgierigheid mijn laatste rekening bekeken wat het mij zoal gekost heeft om een 200 blok te reviseren . Aan onderdelen zat ik aan 700 euro plus 30 euro parelstralen . In veronderstelling  dat je een 200 blok kunt scoren voor 800 euro, plus 730 euro zijnde 1530 euro totaal  plus eventueel werkuren , dan zit Thomas met een meer dan eerlijke prijs voor zijn blok .

Link naar reactie

Eerlijk gezegd is de prijs niet de hoofdreden waarom ik bij iemand iets bestel of iets laat doen. Bij mij telt de ontvangst, omgang, contact, ervaring, expertise en naverkoop-service.

Voor dit alles betaal ik graag iets meer. 

Ik heb een volledig gereviseerd blokje gevraagd. Met de beste onderdelen prijs/kwaliteit volgens de bouwer, en ook tubless velgen, nieuwe banden, uitlaat enzo. En het contact tijdens het opbouwen of reviseren van het ter verwachten blokje is ook belangrijk voor mij en dat is top. Dit alles maak voor mij de prijs meer dan gerechtvaardigd.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...