Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Plurimatic aandrijfriem


Eddo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik lees dat een PK50 Plurimatic niet het meest gewilde model is (hoewel ik dat niet begrijp) maar ik ben er heel blij mee als mijn eerste Vespa.

Hij is uit '88 (type VA52T) en de bedoeling is er weer een mooi beestje van te maken. Schuurwerken zijn gestart maar de techniek hoort eerst op peil te staan.

De aandrijfriem hangt heel slap en heb een nieuwe besteld. Maar ik heb geen idee hoe deze te vervangen, de moeren op onderstaande foto krijg ik niet los omdat de rollen meedraaien. Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

20160926_210125.jpg

Link naar reactie

Ha Eddo,

Leuk dat je ook een automatica rijdt! De snaar hoort ook losser te zitten. Het kan natuurlijk nooit geen kwaad de snaar te vervangen. Zo te zien is hij ook niet al te jong meer. De onderste poelie zul je dan moeten forceren door er een schroevendraaier in te steken. Let hierbij wel op dat je alles met beleid doet voor je wat kapot maakt.

Nogmaals...de snaar hoort niet strak te staan. Dat wieltje in het midden van de poelies drijft (op het moment dat jij je kickstart induwt) de snaar aan. Hierdoor ontstaat er een beweging die het blok tot leven brengt. Staat de snaar te strak dan zul je de poelies, snaar of aandrijfriem/kickstart forceren. Dat doet natuurlijk nooit geen goed.

Succes!

Link naar reactie

Je moet de bovenste rol losschieten met een slagmoersleutel. Wel eerst het borgringetje terug buigen. Daarna je scooter op de zijkant leggen en voorzichtig de schaal verwijderen.

Als je riem en schaal verwijderd hebt, kun je de huls eruit halen en de schaal aan de kant van de cilinder. Daar zitten 7 rolletjes. Controleer ze en maak ze schoon. Vet ze niet in! De rollen moet soepel lopen. Dit is belangrijk voor het optrekken.

De riem is slap, maar dat komt door de stand van de bovenste rol. Als je een paar keer kickt spant de rol zich vanzelf m.b.v. de spanner. 

Succes!

Link naar reactie

Bedankt voor de antwoorden heren, ik vreesde als automaat rijder weinig reactie te krijgen!

1) Maar zegt Jan nu de onderste poelie te lossen, en Daan de bovenste? Maakt het ook uit of hij in vrij staat of niet? Want die poelies draaien vrij rond, lijkt me moeilijk deze te lossen?

2) Ik kan hem momenteel starten met kick (na een keer of 4) of hem aan te lopen in 1 (vrijwel direct), maar ik vermoed dat ik ook iets mis op de plaats van de cirkel op onderstaande foto, want het volg wieltje wiebelt maar wat heen en weer tijdens het rijden wat best wat klinkend geluid maakt. Ik heb een schuin plaatje los liggen dat hier mogelijk hoort. Wat is de functie daarvan? En heeft iemand toevallig een foto hoe het hoort? Want nu zie ik niet in hoe de rol ook maar iets spant, hij leunt er gewoon tegen door de zwaartekracht.

Alvast bedankt!

 

2016-09-27_15-26-20.jpg

Link naar reactie

Met een beetje rondsnuffelen op wat Duitse fora denk ik al mijn oplossingen gevonden te hebben:

1) Blijkbaar kan je de voorste helft van de onderste poelie naar voren trekken zonder enige schroef te lossen. Zo kan je de riem dichter naar de as brengen van de onderste poelie, zodat je ze net over de bovenste poelie vandaan kan halen. De nieuwe riem is nog niet aangekomen dus even wachten of hij er ook zo makkelijk weer opgaat.

2) De bevestiging van het onderste plaatje is gelukt denk ik, voor de duidelijkheid een foto. Maar ik merk dat de spanrol niet altijd vanzelf terugkomt. In het zakje onderdelen vond ik een afgebroken veer, de huidige die er op staat lijkt me te slap en niet origineel. Iemand een idee wat de afmetingen van deze veer zijn of waar je ze kan bestellen?

 

 

 

schuifspanner.jpg

veer_spanner.jpg

Link naar reactie

Klopt, ik was het er vergeten bij te zetten. De onderste (de gedreven poelie) trek je naar je toe. Wel met enige kracht, omdat je een verenpakket naar je toe trekt. Je kickstarter wordt omhoog getrokken (teruggetrokken) door een veer, in het blok.

Dat nokje zorgt ervoor dat hij niet te hoog komt. Het enige dat je mist aan je blok, tenzij je deze verwijderd hebt voor een foto is de beschermkap om de gedreven en drijvende poelie. 

De grote van de veer kan ik niet inschatten. Of het is de veer van een standaard, of de veer van het verenpakket in de gedreven poelie. Ik heb heel veel foto's van een automaat. Maar ben op dit moment in Afrika aan het werk, dus niet in de luxe positie om alles te delen  etc. 

Link naar reactie

@Eddo, excuus. Het kan zijn dat ik je verkeerd heb ingelicht. Het is namelijk zo dat dit verhaal me is uitgelegd door de vorige eigenaar die het blok heeft gereviseerd. Gelukkig is @Daan er die helemaal vanuit Afrika heldere antwoorden kan geven. Leuk om zo zelf ook bij te leren. Het is voor mij wel een uitdaging om (dit project of een komend volgend project) zelf een blokrestauratie uit te voeren. Ik heb wel verschillende puch maxi, derbi senda en honda mt blokjes door de handen gehad, maar dit is toch weer anders.

 

Succes met de restauratie/renovatie!

Link naar reactie

Daan, bedankt voor de tips. De nieuwe aandrijf riem is aangekomen en lag er in een wip op. Ook de transmissieolie is helemaal ververst. Het eerste proefritje was merkbaar een verbetering, minder geratel en zachter wespengezoem. Nu nog een nieuwe spanrol veer en dan verder schuren schuren schuren, ik zal hiervoor eens een ander topic aanmaken, want Jan Holland, ik ben al jaloers op jouw vorderingen! 

Gelukkig zijn er fora als deze om van mekaar te leren. Ik heb ervaring met mijn kever uit '72 die technisch top staat, maar een duitser heeft toch een ander karakter dan een italiaan :P 

aangepast door Eddo
Link naar reactie

Keep up the good work... Ik heb reeds al een aantal Vespa's in handen gehad. Als we allemaal zelf het wiel steeds weer opnieuw moeten uitvinden, dan is het sleutelen een stuk minder leuk! 

Voor een a tot z restauratie van een automaatblokje, raad ik aan eerst een werkende donor te bemachtigen. en dan pas te beginnen. Veel onderdelen zijn niet meer leverbaar.

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Beste lezers,

Ik ben Wybo Tausent en ben hier nieuw.

Ik heb vragen oven mijn aangeschafte Vespa PK 50 Elestart uit 1990, deze heb ik op een veiling vanuit Italië bemachtigd.

Hij wordt volgende week of de week door de transporteur thuis afgeleverd.

Als het goed is verkeert deze Vespa ik perfecte staat.

Nu wil ik voordat ik 'm start en ga berijden eerst de transmissieolie verversen.

Kan iemand mij een afbeelding sturen, waarop te zien is waar de vulopening en de opening om de olie te laten wegvloeien te zien is?

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Wauw, een vespa ongezien op een veiling kopen, en dan nog een automaat, dat is dubbele russische roulette! 😆🤪🤐

Wat je vraag betreft, duidelijker dan dit kan ik het niet maken:

Deze gebruikt SAE30, ik denk toch dat het SAE 80W90 moet zijn. 

 

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...