Ga naar inhoud
Vespaforum.be

strange ET3 ele-troubles


Peelke

Aanbevolen berichten

Hello duderino's,

Ik heb een ET3 gerestaureerd voor het lief die na vele uren gepeuter eindelijk (bijna) af is. Het motortje zelf knort als een blije big, maar voor ik haar overhandig, heb nog een allerlaatste elektrisch probleem (de leukste dus :)) waar ik niet uitraak.

Dit is de situatie:
Claxon en groot licht werken perfect. Maar…
- Stadslicht voor + achter: gloeien allebei maar heel zwak, ook bij hoge toeren.
- Remlicht brandt continu, heel zwak en werkt “omgekeerd”. Dwz het brandt continu zwak bij niet remmen (ook bij uitgeschakelde lichten), en gaat uit bij remmen (!)
De kabelboom is gloednieuw, alle bedrading is vervangen. Statorplaat en CDI zijn behouden.

Al nagekeken:
Bedrading achterlicht
Alle lampjes (6V)
Achterremschakelaar (origineel dus geen omgekeerde switch, denk ik).
Lichtschakelaar stuur + aansluitingen
Massa koplamp
Massa aan CDI: ok (al zit die dus op de vijs van de CDI zelf die geïsoleerd is van het frame met twee rubbers doorheen het frame.)

Klinkt een beetje als een massa-probleem misschien? Moet ik nog ergens een massa aansluiten?
Of kan een stator-probleem de oorzaak zijn? Vreemd is dat de claxon en grootlicht wel perfect werken.

Iemand een ideetje op basis van deze symptomen?

Link naar reactie

http://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VMB1T.pdf

best alles eens nakijken aan de hand van dit schema. Verder moet dat werken, temeer omdat je de scooter van een zeer betrouwbaar persoon hebt gekocht

ps: heb je de massa ook ergens aan het frame bevestigd?

Link naar reactie

Ah zie ik leer weer bij se ,ik dacht dat dat al 12v motoren waren...

Link naar reactie
6 hours ago, geertvespa said:

 Verder moet dat werken, temeer omdat je de scooter van een zeer betrouwbaar persoon hebt gekocht

Hahaha :o)
Inderdaad, GEERT... :) Al doen er verschillende piratenverhalen de ronde natuurlijk. Maar ach, dat was voor de Facebook tijd... Zand erover!

Ik heb de wiring nog eens bestudeerd, en de problemen situeren zich enkel bij de gele en blauwe draden. Misschien die 2 spoelen op de stator eens nakijken. Weet er iemand wat de juiste waarden zijn en hoe je best die weerstand meet / op welke punten je de multimeter aansluit?

*zucht* En ze stak just eindelijk helemaal ineen...

IMG_3860.jpg

Link naar reactie

(De gele en blauwe draden gaan naar stadslichten en remlicht). De rest werkt perfect.

En yes, de massa zit vooraan in het frame van de koplamp en achteraan nog eens op de vijzen van de CDI-box. Lijkt vreemd (omdat die vijzen zelf geen direct contact maken met het frame), maar is blijkbaar perfect normaal bij een ET3. Waar zou je een derde massapunt steken?

Link naar reactie

Voor uw parkeerlicht kijk misschien eerst eens na of daar toevallig geen 12V lampje in steekt. :)

Als je het voorlicht demonteert (los maakt van de massa) maakt dit verschil? 

Voor het rem/ achterlicht, kijk na of de isolator wel goed steekt, anders krijg je mogelijk + op het chasis. 

En kijk ook na of de draden in de junctionbox geen contact maken met elkaar. 

Groetjes, nero.

 

 

Link naar reactie

Aaaaargh! Ellentrik is nie mijn ding!!

Merci voor de tips, nero+gio. Allemaal geprobeerd maar nog altijd 't zelfde... (Al zou de remlichtschakelaar idd toch wel eens door de vorige "betrouwbaar persoon" verkeerdelijk vervangen kunnen zijn want die is van het type shutter. Een PV/ET3 heeft een "opener" denk ik? Heb er een andere besteld, maar dat gaat het probleem niet oplossen.)

Ik probeerde de AC-voltages te meten op de geel-blauw-rode draden naar de kabelboom. 20V 0,7V 16V. Een ET3 is normaal 6V. Laagspanningspoelen op de stator wellicht naar de knoppen? Ik heb een goedkope stator gevonden op http://www.ridewill.it (Heb nog geen ervaring met die site, maar dat zijn heel sherpe prijzen (sic Donald Muyle) daar precies. Check het uit!).

Dat lijkt me de laatste optie. Volgende stap is een rode zaklamp en een rol duct tape...

(Terloops, ik mat de ac-voltages ter controle op een andere ET3 die perfect draait over de draden en de lampjes, maar die flippen totaal. Zodra ik de negatieve meter op de massa zet krijg ik flipperkastcijfers tussen 0 en honderden/duizend. Alsof de hoogspanningsvonken mee los door de massa vliegen? Niet zo kosjer, me dunkt, maar het ding rijdt en verlicht verder perfect...)

Fingers crossed!

Link naar reactie
5 hours ago, Daan said:

Wat is de wattage van je lampjes?

25/25W, 6W, 10W en 6V, alles volgens het boekje. (Behalve het speedometer lampje van 0,6W. Dat ontbreekt voorlopig, maar dat is te klein om dit gigantische verschil te veroorzaken (waarvan getuige een andere ET3 met kapot speedo-lichtje). Zelfs lampjes verwijderen verandert niets aan het probleem, normaal zou de rest dan op z'n minst harder moeten branden. Bizar

Link naar reactie

Heb zelf bij mijn restauraties ook een nieuwe kabelboom gestoken (BGM Pro, Vespa AC conversion electronic ignition) met ontsteking Pinasco Flytech.  Eveneens problemen gehad.  Door een nieuwe "Voltage regulator 3-plug (G/G/Ground) te plaatsen (zie foto's) was dit probleem opgelost...

Mvg, Tom

9100003(1).jpg

9121002.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

*** OPGELOST! ***

Troubles zijn opgespoord en opgelost!
- omgekeerd remlicht -> de "originele" breakswitch die ik na restauratie terug installeerde, bleek toch een foute te zijn (omgekeerd circuit). Een cadeautje van de vorige eigenaar dus. Niettegenstaande dat een zeer betrouwbaar persoon was... @geertvespa ;):P
- aardingprobleem -> blauwe statordraad sleepte blijkbaar langs de binnenkant net tegen het vliegwiel en gaf dus een vals contact (zie foto). Gerepareerd en blauw (remlicht) geeft nu een mooi voltage waardoor geel (stadslichten) eindelijk voldoende power bieden, blijkbaar. Rare boel, zo'n gebalanceerd/interdependent systeem.
- Achterlicht gloeide nog steeds zacht. Lampje eens vervangen en nu brandt het plots wel hard genoeg. Blijkbaar was het lampje "half kapot" terwijl het toch nog licht gaf. -> les geleerd: altijd proberen *alle* lampjes eens te vervangen.

Voilà, nog net op tijd voor een paar mooie herfstdagen...

Merci voor alle hulp en suggesties iedereeen!

Plke

IMG_1919.JPG

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...