Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa 50R


Arno Kremers

Aanbevolen berichten

Zo mijn avontuur gaat beginnen.

Vespa 50R gekocht.

Werd als 50N verkocht maar na het controleren van het serienummer blijkt het een 50R te zijn.

Zitten blijkbaar niet allemaal R onderdelen op maar dat gaan we in de renovatie wel vervangen door de juiste onderdelen.

Is mijn eerst opknapper dus alle advies en tips zijn welkom.

heb hem al voor een groot gedeelte uit elkaar gehaald.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link naar reactie

De eerste serie 50 R heeft wel kenmerken van een 50 N,  onder meer de 9 inch dichte wieltjes en een blok met serie nummer V5A1T. Als je zeker wilt zijn uit welk jaar de Vespa is, moet je het frame nummer controleren op Scooterhelp. 

Hier een lijstje met karakteristieken van de 50 R (wel in het Italiaans): http://www.vesparesources.com/12-restauro-smallframe/20649-tutto-sulla-vespa-50-r

Link naar reactie
5 hours ago, JJP said:

De eerste serie 50 R heeft wel kenmerken van een 50 N,  onder meer de 9 inch dichte wieltjes en een blok met serie nummer V5A1T. Als je zeker wilt zijn uit welk jaar de Vespa is, moet je het frame nummer controleren op Scooterhelp. 

Hier een lijstje met karakteristieken van de 50 R (wel in het Italiaans): http://www.vesparesources.com/12-restauro-smallframe/20649-tutto-sulla-vespa-50-r

Ik had het serienummer van het frame al gecontroleerd en die kwam op een 50R uit. Heb er ook het boekje bij met een stempel van Sept 1971.Maar hij werd verkocht als een 50N.

alleen  het serienummer van het orginele motor blok zit er niet meer in.

de vorige eigenaar had er 10inch dichte wielen op gezet, om whitewall bandjes te monteren.

Dus ga open wielen bestellen. Maar ook 10 inch. 

Ligt al helemaal uitelkaar!

nu was lassen en dan zandstralen en spuiten.

maar ben bang dat dat wel een aardige cent gaat kosten.

Link naar reactie

Waarom niet 10 inch dichte wielen houden? Je hebt al 9 inch remmen, anders moet je gaan werken met conversievelgen en dat ziet er naar mijn mening echt minder fraai uit. En als je per se 10 inch open wil (a la 50 Special) dan moet je ook andere remtrommels gaan sourcen, dat gaat dan indd aardig in de papieren lopen.

 

Ik rij met 10 inch dicht ipv 9 inch omdat het meer confort en veiligheid bied. Er is een breder scala aan banden beschikbaar en de wegligging en handeling is zo veel beter. 

Link naar reactie
3 hours ago, JJP said:

Waarom niet 10 inch dichte wielen houden? Je hebt al 9 inch remmen, anders moet je gaan werken met conversievelgen en dat ziet er naar mijn mening echt minder fraai uit. En als je per se 10 inch open wil (a la 50 Special) dan moet je ook andere remtrommels gaan sourcen, dat gaat dan indd aardig in de papieren lopen.

 

Ik rij met 10 inch dicht ipv 9 inch omdat het meer confort en veiligheid bied. Er is een breder scala aan banden beschikbaar en de wegligging en handeling is zo veel beter. 

Wil het eigenlijk hebben zoals het bij de R uitvoering is. En dat zouden open velgen moeten zijn.

en wil dit als eind resultaat vandaar.(zie foto's)

En ja het gaat wat geld kosten maar wil het dan ook niet half doen, en de remmen zijn ook al helemaal verroest.

En die laten stralen en spuiten kost ook geld.

image.jpeg

image.jpeg

Link naar reactie

Ok, dus trommels en velgen van een latere serie 50 Special. Just to say, deze hebben nooit op een 50 R gezeten, maar zijn wel erg mooi :) 

Scoot hierboven heeft trouwens een PK blok eronder hangen. Te zien aan het achterwiel.

Link naar reactie

Dat is een beetje het probleem.

weet dus niet exact wat er allemaal orgineel op moet of wat er orgineel is wat er nu op zit! Maar aan de andere kant wil ik er ook gewoon iets moois van maken wat misschien niet helemaal orgineel is. 

Maar misschien een idee om eens na te denken over de dichte velgen. 

Achterlicht ziet er bij veel modellen uit 1971 ook anders uit! En worden de Chrome voet strips ook niet gebruikt. 

Ben nog niet de grote vintage Vespa kenner maar probeer elke dag wat bij te leren.

vandaar dat ik ook wat info vraag op dit forum

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
11 hours ago, Daan said:

netjes hoor! Heb je alles nieuw gehaald? Incl de trommels e.d. Dan ben je echt veel kwijt geweest!

Heb de trommels nieuw gekocht. Zaten voorheen dichte wielen op en vind open mooier.

De zuiger was ver versleten dus die moest ook vervangen worden. 

Nieuwe orginele uitlaat. En heb een streamline Seat besteld.

verder van allerlei kleine onderdelen.

Dus inderdaad begint aardig op te lopen de rekening.

Maar goed een hobby kost geld.

Ben alleen nog op zoek naar de velgen. Zat eventueel aan het model Rush te denken maar weet niet of die mooi passen op een V50 en of het Chrome goed is. Heb al een aantal keren gehoord dat de goedkopere slecht van kwaliteit zijn. 

Dus als iemand ervaring heeft???

 

Link naar reactie

Achterlicht ook al vervangen? En wat doe je met de oude onderdelen?

Ik zou zelf een originele velg laten poederlakken. Chroom vervaagd (goedkoop wordt vaak roestig.) Persoonlijk vind ik het ruilsysteem van maskes prettig. Heb zo al tientallen velgen laten coaten, tegen geringe kosten. Persoonlijk zou ik er nog een michelin s1 band opzetten, heel mooi in combinatie met de sportveer.

Link naar reactie
1 minute ago, Daan said:

Achterlicht ook al vervangen? En wat doe je met de oude onderdelen?

Ik zou zelf een originele velg laten poederlakken. Chroom vervaagd (goedkoop wordt vaak roestig.) Persoonlijk vind ik het ruilsysteem van maskes prettig. Heb zo al tientallen velgen laten coaten, tegen geringe kosten. Persoonlijk zou ik er nog een michelin s1 band opzetten, heel mooi in combinatie met de sportveer.

Achterlicht heb ik gepolijst zodat het Chrome weer mooi glanst.

oude onderdelen ga ik nog wat bewaren. Misschien als ik hem verkoop dat de nieuwe eigenaar daar wel waarde aan hecht als dat nog aanwezig is.

heb nu 2 setjes dichte velgen liggen. Maar daar kan ik nu niks mee met de nieuwe remtrommel. Moet een keer kijken of maskes daar inderdaad iets aan heeft of wil ruilen. Probleem dat het niet in de buurt is en ook gesloten is op mijn vrije dagen. 

Ben nog aan het twijfelen aan een white wall band of zo'n S1 inderdaad.

had graag de 3,50 x 10 maat maar blijkbaar past dat niet of heel veel werk om aan te passen. Of gaat dit wel lukken??? Iemand tips misschien.

Link naar reactie

Vooraan is dit geen probleem, achteraan komt een 3.5" band tegen de boog van de uitlaat.  Misschien lukt het met een ander type uitlaat, als dat al bestaat (ik vermoed van wel). Als je niet gaat tunen voldoen 3"bandjes.

Houdt u maar aan  S1- bandjes, alleen maar voordelen.  :)

Groetjes, nero.

Link naar reactie
2 minutes ago, nero said:

Vooraan is dit geen probleem, achteraan komt een 3.5" band tegen de boog van de uitlaat.  Misschien lukt het met een ander type uitlaat, als dat al bestaat (ik vermoed van wel). Als je niet gaat tunen voldoen 3"bandjes.

Houdt u maar aan  S1- bandjes, alleen maar voordelen.  :)

Groetjes, nero.

Vind het wel mooi wat vollere banden. 

Maar denk dat ik het bij de 3.00 ga houden omdat het uitlaatje al aangeschaft is, en bij maskes zijden ze dat het achterwiel tegen het motor blok zou aanlopen. 

Wat zijn dan de voordelen van een S1 bandje Nero? 

Link naar reactie

Een beetje meer "race" uitstraling, heel leuke band om bochtjes te nemen (geen verdikking op de zijkant) en in vergelijking met bvb de city grip een veel snellere band.

Enig nadeel is dat je bij sportief rijden de achterband na 4000km mag vervangen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...