Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restauratie vna


stefan vna

Aanbevolen berichten

hallo iedereen,

 

heb vorige week een vna2 gekocht bij maskes.

de fotos staan nog op de website.  Hij ging zeer vlot uit elkaar maar toen merkten we dat er toch een groot aantal stukken van de motor missen of stuk zijn.  Carbutor, cilinder krassen, volledig remsysteem is er niet bij koppelingsstang zit volledig vast. en nog een aantal onderdelen die we niet hebben.

Ik laat hem volgende week parelstralen en dan gaan we zien wat er onder de drie lagen verf zit.  Het plaatwerk is nog in goede staat behalve de vloerplaat, hier zitten grote gaten van de vroegere poot.  

Hieronder een aan tal afbeeldingen.

Ik heb toch al een vraagje:  ik overweeg om een nieuwe vloerplaar en beenschild te plaatsen en heb dit gevonden bij sip en bij maskes.  Kan iemand me vertellen of dit een goede oplossing is en of dit een haalbare kaart is voor een beginnen.  

groeten en ik hou jullie op de hoogte

shtefan

 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

ik zou de vloerplaat toch best laten lassen door iemand die dat al meerdere keren gedaan heeft. Verder had je beter gezien dat de motor compleet was aangezien de onderdelen niet echt goed te vinden zijn voor dit model, als je ze al weet te vinden zijn ze best prijzig.

 

Grtz 

Zoef

Link naar reactie

lassen van de vloerplaat ga ik laten doen bij een carrossier.

ik heb al veel rondgekeken naar onderdelen en de meeste stukken kan ik wel vinden maar ja de prijs is soms hoog, dat wist ik toen ik hem kocht dus dat heb ik al ingecalculeerd.

Heb nu ook een aantal stukken die moervoest zitten zoals mijn embreage, iemand een idee hoe je dit uit elkaar kan halen.  ben al een paar dagen bezig met kruipolie maar er komt geen beweging in.

dit weekend de motor helemaal proberen te monteren zodat ik kan kijken welke stukken ik mis.

 

heeft er soms iemand een tekening van de detail van een vna motor, ik vind deze niet direct terug

grieten

Link naar reactie

Beste Stefan, alles is mogelijk afhankelijk van je handigheid, kennis en beschikbaarheid van gereedschappen en natuurlijk ook budget. Bekijk eventueel eens mijn topic ' Restauratie 150 Sprint' hier op het forum, en er zijn nog andere zéér interessante topics van forumleden over de restauratie van hun Vespa.

Veel succes en hou ons op de hoogte met fotos enz...

Link naar reactie

Heb net vespa binnengedaan bij maskes.  Gingen hem uitblutsen en klein laswerk Doen. Dus geen nieuw beenschild en voetplank.  Daarna parelen en epoxy.  Benieuwd hoe hij er gaat uitzien.

nu tijd om de motor onder handen te nemen en alle stukken zoeken die ik mis of moet vernieuwen.

 

kan er iemand zeggen welke banden er onder de vna stonden :. Michelin???

Link naar reactie

HELP

 

Juist een ambetant probleem ontdekt aan het motorblok.  De drie gaatjes om de remdichting vast te schroeven hebben ofwel geen schroefdraad en in de twee andere gaten zitten er nog stukjes vijs in van vroeger. 

Iemand een idee hoe ik dit moet oplossen?  Voor de rest is de blok in goede staat

stefan

Link naar reactie
  • 3 weken later...

vervolg

heb vorige week een untrasone gekocht, onwaarschijnlijk machien.  alle onderdelen zijn perfect proper.

ook nog in frankrijk een perfecte carburator gevonden.  binnen enkele weken komt het feame en de motor,terug van maskes, beneiuwd hoe het er dan al gaat uitzien.

Nu nog de grote zoektocht naar een origineel zadel want het oude is niet meer te redden.

heb ook eindelijk het partsbook van een VNA. indien er iemand geinteresseerd is stuur maar een bericht en ik mail het door

 

stefan

 

 

image.jpeg

image.jpeg

Link naar reactie
  • 3 weken later...

vandaag mijn motor gaan ophalen,  was precies een nieuw motorblok.

volgende week komt het chassis terug moet nog een beetje uitgeblutst aan de voetplank maar voor de rest is hij in perfecte staat met elk puntlasje nog in takt en alle details.  zelf in de epoxy is hij al anders dan voorheen.

verder heb ik alle onderdelen voor de motor besteld en wat andere toeters en bellen.

Begint erop te lijken dat ik buiten het motorblok en het chassis een volledig nieuwe vespa moet aankopen.

De verf heb ik ook al, de juiste max meyer verf.  grigio beige  chiaro.

binnen een week of 3 na het spuitwerk kan ik eindelijk met de opbouw beginnen

 

image.jpg

  • Like 4
Link naar reactie

vandaag naar Maskes geweest hoopte dat chassis klaar was maar pech zal pas binnen 2 weken zijn.

al wel mijn boodschappenlijstje opgehaald en enkele onderdelen van het frame. bij het nakijken van de factuur toch enkele stukken die er niet bij waren dus morgen terug :-((

ziet er toch al goed uit.

 

IMG_0217.JPG

image.jpg

Link naar reactie

HELP

ben op zoek naar een afdekplaat voor de remschijf.  deze worden niet meer gemaakt voor een vna!  probleem is dat er in deze plaat maar 2 gaten zitten waar er bij de latere modellen er 3 zitten.

weet iemand waar ik dit kan vinden of heeft er iemand eentje te koop

zie onderstaande foto

IMG_0561.JPG

IMG_0560.JPG

Link naar reactie

net mijn krukas proberen te plaatsen maar ben er mee gestopt 

hij raakt alle kanten van het motorblok. bij nakijken met de oude krukas komt bij de nieuwe krukas de koperen swingarm een beetje voorbij de ronde waar dit bij de oude niet was.  dikke shit.

maar even naar maskes bellen of dit een productiefoutje is, anders moet ik op de ganse swingarm 1 mm wegvijlen

heb al wel ondervonden dat nieuwe stukken precies net niet juist hetzelfde is als de oude onderdelen.

stefan

Link naar reactie

toch maar even zelf gedaan valt best mee, as is 15 mm en slijpsteen ook 15 dan past het perfect.

daarna gewoon 1 mm afhalen en nu past het, wel wat stof in de lager maar met wat lucht krijg ik dit er ook wel uit.

vraagje, mag er in dit rollement olie om het een beetje te smeren?

stefan

image.jpg

Link naar reactie

VRAAGJE

ik heb in mijn karter reeds mijn oliekeerring en mijn rollement gestoken.

Nu krijg ik zeer moeilijk mijn krukas erin. 

Is er een methode hoe dit gemakkelijk lukt of heb ik een fout begaan en moet ik eerst de lager op de krukas zetten en dan alles in het karter plaatsen,  Ik heb wel metalen dichtingsringen die je juist moet plaatsen.

stefan

Link naar reactie

Steek de krukas een nachtje in de diepvries of gebruik bevriezingsmiddel (spuitbus).
Warm het carter op de plaats waar de krukas moet komen op met een haardroger op de heetste stand (zo'n 60°C).

Doe wat olie of vet op de keerringen voor dat je alles monteert .

Je kan de krukas ook in het carter trekken dmv een bout aan te spannen op de draad van de koppelingszijde en het gebruik van tussenstukken en rondellen. Bij deze werkwijze heb je wel een bevriezingsspuitbus nodig.

Groetjes, nero.

aangepast door nero
  • Like 1
Link naar reactie

Heb net mijn motor deels in elkaar gestoken maar heb opnieuw een klein probleempje.

de kasteelmoer van mijn oude krukas aan de kant van de koppeling was 11, de nieuwe krukas heeft hier een 12.

Ik stel mij nu wel de vraag of deze kasteelmoer wel in het gat van de koppleing past. de veiligheid die achter de kasteelmoer zit past al niet, en de moer moet ik nog bestellen.

iemand ervaring mee?

stefan

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...