Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restauratie vna


stefan vna

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden, stefan vna zei:

Motorblok eronderuit gehaald.  Heb al gezien dat lager aan de schakelklok niet meer juist zit.  Denk dat dit het probleem is.  Vind ik altijd een moeilijke om te monteren.  Iemand tips?

Zit er een rondel bij ?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
5 uren geleden, stefan vna zei:

Neen is de lager aan de andere kant.  Aan de kant van de schakelklok

 

 

B9FA7F6E-49B6-469C-BE96-ACA7CEF0001D.png

De rechtse bedoel ik ook , wat had je eerst geplaatst? Eerst die grote rondel en dan de rest. Hier had ik me toen vergis . En liepen een aantal lagers uit en kwamen in mijn vertanding terecht. 

  • Like 1
Link naar reactie

vandaag het rolement gestoken en ging perfect.

daarna motorblok opnieuw in elkaar en dat ging allemaal goed tot ik de piston in de cilinder stak en alles dichtdraaide.  toen ik na het monteren van de koppeling probeerde te kicken om te zien dat alles nog werkte bewoog mijn kickstarter voor geen meter.  bleek dat mijn piston vastzat in mijn cilinder en er was geen beweging in te krijgen.  heb dan alles opnieuw losgemaak en moest de piston met een trekker uit de cilinder halen.  de cilinder is vanbinnen vrij kleverig en ik had er ook geen olie in gedaan.  ik zie wel geen beschadiging aan de cilinder of de piston .  als ik de 2 ijzeren ringen (ken de naam niet) probeer dicht te nijpen sluiten ze volgens mij goed.

iemand een idee wat hier het probleem kan zijn want mijn geduld raakt op? net voor de eindmeet dit dom probleem

hieronder een paar fotos

 

 

IMG_2168.JPG

IMG_2169.JPG

IMG_2170.JPG

IMG_2171.JPG

Link naar reactie

Het probleem is niet je cilinder,  maar wanneer je blok gaat vast draaien  moet je even op je kickstarter een klein beweging doen , zodra je carters van zelf dicht slaan en dan vast draaien en wanneer je moeren echt vast draait kijk tussen door naar je kickstarter als er nog beweging komt. Daar zit de probleem.  

Je moet  je bouten volledig lossen en je kickstarter op zijn plaats zetten tot je niet meer vast zit. 

Hou vol dat is vespamurfy. 

Oh ja , smeer die piston en cilinder maar lekker vettig .

 

Link naar reactie

Gio dat heb ik gedaan.  Bij het monteren van de carterhelften heb ik steeds let de kickstarter gespeeld zodat ze op elkaar vielen. Zonder de cilinder erop werkte alles perfect.  Toen ik de cilinder erop zette liep hij pas vast en blijft de piston vasthangen op dezelfde plaats in de cilinder.  Nadat ik de cilinder verwijders heb draaid alles weer normaal.

morgen opnieuw proberen maar dan met geoliede piston en cilinder

Link naar reactie

Hallo,

Wel zorgen dat de opening van de zuigerringen mooi over de pinnetjes in de groeven van je zuiger passen.de zuigerveren durven nog al eens verdraaien tijdens het plaatsen. Ik zet altijd een merktekentje op de zuiger waar de pinnetjes zitten, en dan nog eens goed controleren voor je de zuigerveer in de cilinder duwt.

Link naar reactie

Vandaag opnieuw geprobeerd maar nu met een goed ingeoliede piston en cilinder.  Kan nu de kickstarter gemakkelijk bewegen.  Door mijn enthousiasme draaadstang van cilinder stukgedraaid.  Dus even een nieuwe gaan halen en dan kan het boeltje dicht.  Hopelijk blijft hij dan draaien met de kickstarter. Hoe jullie op de hoogte.  Bedankt voor de info iedereen

stefan

Link naar reactie

HELP!

Zondag de motor terug in het frame gezet.  Voor ik dit deed kon ik de kickstrter nog met mijn hand starten en alles werkte perfect.  Na een uurtje plaatsen van de motor eindelijk klaar om de motor te starten.

de piston zit weer vast in de cilinder en ik krijg geen enkele beweging in de kickstarter.  Als ik probeer hem in gang te duwen blokkeerd het wiel volledig in elke versnelling.  Als ik ontkoppel beweegt de kickstarter perfect.  Dus maak ik hieruit op dat het de zuiger is of de koppeling.

heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link naar reactie

Lijkt me dan eerder dat er iets mis is met cilinder/piston. Heb je wel nieuwe piston ringen geplaatst?

En kan je krukas makkelijk ronddraaien als de cilinder eraf is?

Zou ook kunnen dat de krukas niet helemaal gecentreerd zit in je blok.

En heb je alle bouten vh carter en cilinder met zelfde Nm vastgezet? Kan ook voor dit soort problemen zorgen als elke bout met een willekeurig moment is vasgezet!

(voor Nm afstelling, zie de wiki site van GSF)

Link naar reactie

Eens koppelingshuis afnemen en dan draaien aan het vliegwiel  om te zien of de zuiger volgt in de cilinder. Als die dan vast zit ligt het probleem bij de zuiger of de krukas die tegen het carter aanloopt,

Heb jij ooit een nieuwe krukas gestoken? waar je een stuk van het big end  hebt moeten afvijlen?   Is dit voldoende gebeurd? 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

1.5 jaar geleden heb ik de volledige vespa gerestaureerd.  Alles is toen vervangen en tot voor 2 weken draaide hij perfect.  Alles in de motor is nieuw uitgezonderd de wielas en de primaire as zijn de oude al de rest vervangen : koppeling alle lagers krukas cilinder laten boren en honen nieuwe piston.  Hij reed daarna super en heb er vlot 650 km mee kunnen rijden. Nu door de lager te vervangen heb ik dit probleem.

Link naar reactie

Ok, vreemd, bij het vervangen vh lager heb je alle rollagers uit het blok gehaald, heb je ze geteld vh oude kapotte lager, dat er niks is achtergebleven in het blok?

Hoe ziet de carterolie eruit? Veel metaaldeeltjes? (zilverkleurig)

Wat ik zo kan bedenken, zit er heel misschien een metaaldeel tussen de tanden van primair of secundair as. Waardoor alles blokkeert.

Dat zou het kunnen zijn, of je cilinder is kapot. Eerst het simpelste checken, dus ik zou eerst je cilinder uit elkaar halen.

Als dat het niet is, de koppelingsplaat eraf, en daar kijken of je een probleem ziet.

Check ook je carterolie, zit er veel metaal in, dan is er wat ernstigers aan de hand.

(dan heb je een goede kans dat er een metaaldeel in het blok zit, wat tussen de tandwielen zit)

Maar ik denk dat het probleem eerder bij je cilinder zit, aangezien je zegt dat bij de koppelinghendel ingedrukt de scooter wel kan bewegen/rollen. En er dus in het schakelgedeelte van je blok niks mis lijkt te zijn.

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...