junglebrotha213 Geplaatst: 26 augustus 2016 Delen Geplaatst: 26 augustus 2016 Hallo, Ik ben een leek in vespa en technieken, probeer het even te begrijpen en wens een beetje advies in te winnen,vooraleer onkosten te maken. Het probleem is vorige week opgedoken na een verre rit te maken; nl. toen ik mijn koppeling induwde begon de vespa plots zeer hoge toeren te maken tot het moment dat ik schakelde in vitesse. Ook bij het terugschakelen in 2de vitesse bleef het toerental hoger lopen met de gas los, tot ik weer een beetje gas gaf. Bij het stoppen aan de lichten in neutrale stand liep het toerental zo hoog op dat hij zelfs nog bleef doordraaien met het contact uit. De vespa had net 5000 km en is toen binnengegaan voor onderhoud waar ik het probleem aankaarte, daar beweerde de dealer dat dit veel voorkwam bij dat bouwjaar type en dat het te maken had met de oliepomp die de gas regelt en waarschijnlijk even blijft hangen, het stuk van de oliepomp die vervangen zou moeten worden is niet voorradig dus moet er een geheel compartiment besteld worden en het stuk zou me 350 euro kosten. Na het onderhoud liep hij beter, maar blijft dit nog lichtjes doen in 2de vitesse bij het lossen van gas. Regelt de oliepomp de gastoevoer ? Is het blijven hangen in toeren te wijten aan de oliepomp ? heb al zitten googlen en vind hier nergens iets over terug, volgens de dealer een veelvoorkomend probleem bij dit bouwjaar. Iemand ervaringen hierbij ? (ps: de dealer stelde mij ook voor het tussenstuk van de originele uitlaat (katalysator) te vervangen door een tussenstuk van malossi omdat deze veel tegenhoudt en ''terugspuwt'' waardoor de motor toekomstige problemen zal krijgen, is dit aan te raden ? volgens hem zijn een sproeistuk en andere instellingen niet nodig, juist ?) Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 26 augustus 2016 Delen Geplaatst: 26 augustus 2016 Als ik dit hier zo lees is de techniek van een PX uit 2011 geheel anders dan de oudere P's en PX'en? een oliepomp??? Ik weet wel dat er P's zijn met een olietankje waarbij de olie door de carb gemendg wordt met de benzine. maar dit lijkt meer op een ernstig slippende koppeling en dat is de carterolie (geheel ander systeem dus). die de platen van de koppeling nat houdt. 1 Link naar reactie
junglebrotha213 Geplaatst: 26 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 26 augustus 2016 Hallo pvd, Het zou gaan om 1 van deze onderdelen die de verdeler niet los kan verkrijgen waardoor hij het geheel dient te bestellen. Volgens hem hapert iets wat de gastoevoer regelt waardoor het hoog toerental. http://www.vespagenuineparts.co.uk/component-vespa-px-125-e-automatic-mixer-752.php Het gehele stuk kost echter 350 euro. De vespa loopt tijdens het rijden heel lekker het is alleen bij het lossen van gas in 2de en in neutrale stand bij lichtjes geven van gas dat de toerental even blijft hangen. mvg Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 26 augustus 2016 Delen Geplaatst: 26 augustus 2016 Vespa vrienden, Afgaand op mijn kennis staat je carburator te vast waardoor je gasschuif klemt als je de gas dichtdraait. Deksel open, luchtfilter eraf en de carbu een ietsje loser zetten... Groeten, Ja, 1 Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 26 augustus 2016 Delen Geplaatst: 26 augustus 2016 Dan kan het ook een rotte gaskabel zijn die blijft hangen? even carb kapje eraf en checken wat er gebeurt als je aan het gas draait. Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 26 augustus 2016 Delen Geplaatst: 26 augustus 2016 Ik zou ook eerder naar de carburator kijken. Heb dit ook al meegemaakt in combinatie met heel slecht starten nadien. Heel,de boel uitgekuist en afgeregeld en t was gedaan. De uitleg van je dealer klinkt nogal vreemd vind ik. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 26 augustus 2016 Delen Geplaatst: 26 augustus 2016 Dringend andere dealer zoeken... 2 Link naar reactie
josse Geplaatst: 27 augustus 2016 Delen Geplaatst: 27 augustus 2016 ik ben het met Jeanssprint eens, waarschijnlijk staat de carbu gewoon te vast, waardoor de gasschuif klemt. Het is overigens nogal makkelijk om de dealer hier te kijk te zetten. Het verhaal hierboven is ook geschreven door iemand die niet weet waarover hij het heeft (no offence) en dus omschrijft wat hij denkt gehoord te hebben. In theorie kan wat de dealer zegt, omdat de gas-kabel ook het hendeltje van de oliepomp bedient. Dus als die pomp blijft hangen op het verste punt, dan ook de gasschuif. Maar dat laatste heb ik nog nooit geweten. kortom : ofwel zelf doen, ofwel iemand zoeken die een beetje kennis heeft. Waarschijnlijk ga je geen onderdelen moeten kopen en is het gewoon beetje puzzelwerk. Tenzij je carbu-vlak krom staat of je gasschuif te beschadigd is. Maar >€300... daar klopt niet veel van. 3 Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 27 augustus 2016 Delen Geplaatst: 27 augustus 2016 12 uren geleden, Frederik9111 zei: Dringend andere dealer zoeken... Of zelf wat handiger worden wat wel noodzakelijk is als je Vespa rijdt. En als je oliepomp zo duur is gewoon alles wat met de olie te maken heeft er tussnuit slopen, ouderwetse carb erin en zelf je benzine mixen zoals de meeste vesparijders dat doen. Link naar reactie
propliner Geplaatst: 27 augustus 2016 Delen Geplaatst: 27 augustus 2016 300€?? klopt geen HOL van! Link naar reactie
junglebrotha213 Geplaatst: 28 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2016 Beste vespavrienden, Bedankt voor jullie advies, zoals ik in mijn eerste bericht al aanhaalde ben ik hier een leek in en ging ik uit van wat de dealer ervan dacht, volgens hem zouden bepaalde px'en vanaf bouwjaar 2011 dat probleem gehad hebben ,sommigen al vanaf het begin. Ik vind echter nergens niets van dat veel voorkomend probleem dat ik het zelf een beetje betwijfel' en schrik heb dat ik deze hoge onkosten voor niets zal maken. Gisteren heb ik nog eens een test rit gemaakt en het viel me pas op dat dit probleem zich pas voordoet wanneer de px warmgereden Is, dan blijft hij een paar seconden in toeren hangen bij het lossen van de gas tot ik afrem of door-terugschakel. ik ben bereid om de dingen zelf eens uit te proberen die jullie voorstellen zoals de carb losser te zetten. Zou iemand mij aan de hand van een schema of foto juist kunnen vertellen wat ik moet doen ? Link naar reactie
arti-bella Geplaatst: 28 augustus 2016 Delen Geplaatst: 28 augustus 2016 Als je eens zegt van waar je bent, kan eventueel iemand van de forumleden eens passeren. de meeste nemen een pintje of koffie als betaling Gr, arti Link naar reactie
junglebrotha213 Geplaatst: 28 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2016 8 minuten geleden, arti-bella zei: Als je eens zegt van waar je bent, kan eventueel iemand van de forumleden eens passeren. de meeste nemen een pintje of koffie als betaling Gr, arti Houthalen Link naar reactie
junglebrotha213 Geplaatst: 28 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2016 14 minuten geleden, arti-bella zei: Link naar reactie
jeansprint Geplaatst: 28 augustus 2016 Delen Geplaatst: 28 augustus 2016 Deksel openen ( 2 vijzen losschroeven ). Luchtfilter demonteren ( 2 vijzen losschroeven ). Vijs nummer 60 op de tekening iets losser zetten ( carburator zit vast met 2 stuks ). Kan een gewone zeskant zijn of een inbus... http://scooterhelp.com/serial/VNX1T.VSX1T.parts.book.html Groeten, Jan 2 Link naar reactie
junglebrotha213 Geplaatst: 28 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2016 Grazie mille !!! 1 Link naar reactie
Spaniard Geplaatst: 29 augustus 2016 Delen Geplaatst: 29 augustus 2016 Als je het zelf niet opgelost krijgt , kan ik wel eens komen kijken naar je probleem , ben van in de buurt gemeenten . Grtzz 1 Link naar reactie
chocolateman Geplaatst: 30 augustus 2016 Delen Geplaatst: 30 augustus 2016 "tot ik weer een beetje gas gaf. Bij het stoppen aan de lichten in neutrale stand liep het toerental zo hoog op dat hij zelfs nog bleef doordraaien met het contact uit." - klinkt meer als "na-dieselen" door een warmlopende bougie, verkeerde bougie of te magere afstelling... Link naar reactie
Wutsie75 Geplaatst: 30 augustus 2016 Delen Geplaatst: 30 augustus 2016 Jeansprint zijn raad opvolgen en terwijl je toch bezig bent met de carbu, al wat vuil is proper maken. Zoals al gezegd, exact hetzelfde meegemaakt aan iets meer dan 5000km, bleek dat de vorige eigenaar er nog nooit iets aan gedaan had qua onderhoud. Heel onaangenaam, de eerste keer je vespa op hol horen slaan. Trok sleutel er ook uit en hij bleef maar doorgan tot ik een beetje gas gaf. Iets met valse lucht of zo? (Zie scooterhulp.com) Link naar reactie
junglebrotha213 Geplaatst: 30 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 30 augustus 2016 Beste forumleden Ik heb dit ook uitgeprobeerd om de carburator wat losser te zetten, probleem blijft terugkomen (weliswaar veel minder dan voorheen hij onderhoud gehad heeft op 5300 km)telkens wanneer vespa warmegereden is en bij het terugschakelen op 2de vitesse en af en toe met koppeling in, voor de rest lijkt hij lekker te rijden, optrekken,snelheid allemaal geen probleem. Heb een artikel op een engelstalige forum gevonden die het probleem beschrijft wat de dealer denkt dat het is. http://modernvespa.com/forum/topic88808 Zou het toch kunnen zijn dat het hendeltje van de oliepomp blijft hangen ? Indien ik gas geef met open carburatorkap lijkt alles soepel op en neer te gaan,Indien ik de gaskabel en gaschuif losmaak en met mijn hand bedien merk ik dat de schuif zeer soepel op en neer gaat, het hendeltje van de oliepomp kan ik op en neer bewegen maar springt niet automatisch terug (in losse stand weliswaar)of moet dat niet ? mvg Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 30 augustus 2016 Delen Geplaatst: 30 augustus 2016 even terug naar af: Welke sproeier setup zit er op? Nog steeds de originele uitlaat? Staat, leeftijd en model van de bougie? Stand van de mengvijs? Ik zou al es beginnen met de pakkingen onder de carbu te checken. Hoogtoeren heeft veelal te maken met valse lucht (alles onder de carbu). Link naar reactie
junglebrotha213 Geplaatst: 30 augustus 2016 Auteur Delen Geplaatst: 30 augustus 2016 6 minuten geleden, Frederik9111 zei: even terug naar af: Welke sproeier setup zit er op? Nog steeds de originele uitlaat? Staat, leeftijd en model van de bougie? Stand van de mengvijs? Ik zou al es beginnen met de pakkingen onder de carbu te checken. Hoogtoeren heeft veelal te maken met valse lucht (alles onder de carbu). De vespa px is nog in originele staat zoals ik hem nieuw gekocht had in 2011,originele uitlaat met katalysator, nooit geen wijzigingen gehad en pas onderhoud op 5000km gehad, wat zou ik kunnen/moeten zien aan de pakkingen ? mvg Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 30 augustus 2016 Delen Geplaatst: 30 augustus 2016 Scheurtjes of plooien (eentje onder de carbu en eentje onder de carbu box). Een pakkingsetje kost een paar euro's en is in een half uurtje gewisseld. Verdere mogelijkheden zijn de shitty-standaard-catalysator-jetting van die generatie, een lekkende oliekeerring, een te ver ingedraaide mengvijs,... Ben eigenlijk benieuwd naar de naam van de dealer; want de € 300-uitleg voor revisie van een oliepompke intrigeert me wel... 4 Link naar reactie
junglebrotha213 Geplaatst: 19 juli 2020 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2020 Beste forumleden, Mijn excuses dat ik hier zolang na datum pas terug op reageer, mijn probleem is toen uiteindelijk opgelost geraakt. Het probleem was dat de originele uitlaat met katalysator intern beschadigd was geraakt en dat telkens zorgde dat de vespa op hol liep. Dit heeft een vriendelijke gast uit de buurt toen gevonden en opgelost gekregen voor mij, kat er tussenuit, sito uitlaat geplaatst en sproeiersettings aangepast. Sindsdien bolde hij lekker. Tot gisteren een ander kleiner probleempje zich voordeed (zie nieuwe topic) Grtz Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen