Ga naar inhoud
Vespaforum.be

restauratie vespa pk50xl automatica


Jan94

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Net nieuw op het forum..helemaal vanuit het Hollandse Katwijk. Toch wil ik jullie op de hoogte houden van alle updates en ontwikkelingen. 

Sinds kort ben ik de trots eigenaar van een vespa pk50xl automatica. Hij word voor mijn vrouw die dagelijks naar haar werk gaat als juffrouw. de bedoeling is hem helemaal te strippen, stralen en schuren, spuiten,  nodige onderdelen vervangen en desnoods restaureren. 

Hier alvast wat foto's van hoe die was bij aankoop. 

IMG-20160730-WA0002.jpg

Screenshot_2016-07-20-10-39-27.png

Screenshot_2016-07-20-10-39-22.png

Screenshot_2016-07-20-10-39-13.png

Link naar reactie

Sterkte met de restauratie. Automatica's zijn nou niet bepaald de meest makkelijke Vespa's. Ik zou zeggen lees het restauratietopic van mijn PK 50 XL Automatica even door, misschien dat je er wat aan hebt. http://motorvision.nl/viewtopic.php?f=26&t=1774

 

Link naar reactie

Dit is een tweede type automatica met elestart en dus accu? Zie namelijk dat je de versie hebt met het nieuwe zadel (kunstof rand onder het zitgedeelte ipv het S zadeltjee) De mijne heeft geen accu en dus ook geeen elestart. 

Link naar reactie

@pdvd, nee als het goed is het oude type. Ik heb geen elestart en accu, maar gewoon de ouderwetse kickstart. Maar of het zadel origineel is weet ik niet met zekerheid, ik mis namelijk de beugel onder het zadel waar het zadelslot invalt. Het zou kunnen dat dit na deze (modificatie :( ) vervallen of weggelaten is. iets om na te kijken dus.. 

Link naar reactie

Nou in de afgelopen twee weken wel het nodige gedaan. Alles gedemonteerd, gesorteerd met labels waar het voor dient. Enorm veel foto's geschoten om later terug te kunnen kijken hoe het precies zat. Het frame is (zo goed als) kaal, heeft nog twee avonden aandacht nodig. En de kleine onderdelen (velgen, voorvork, wielnaven, standaard, achterbrug) zijn naar de straler. Foto's zeggen meer dan woorden, dus voila!

 

20160730_133237.jpg

20160802_211945.jpg

20160804_183727.jpg

20160808_204817.jpg

20160808_222923.jpg

20160808_222932.jpg

20160810_205132.jpg

20160810_205148.jpg

20160813_171005.jpg

20160817_214518.jpg

20160801_220611.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Weer een update.. en een leuke ook! Alles is terug van de spuiter. Gespoten door een vrachtwagen spuiter bij ons om de hoek voor een heel zacht prijsje. Alles in de 2k lak, olijfgroen hoogglans. Supergaaf vindt ik zelf. Ook een bestelling binnengekregen met de nodige onderdelen, dus het opbouwen kan weer beginnen! Foto's zeggen meer dan woorden..dus voila.

IMG-20160910-WA0000.jpg

IMG-20160916-WA0008.jpg

IMG-20160917-WA0020.jpg

IMG-20160917-WA0021.jpg

IMG-20160917-WA0030(1).jpg

20160917_133300.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Daarnaast ook mijn helm in allerlei flitse kleurtjes gespoten.. haha... hij was zo superlellijk dat ik het niet kon uitstaan. Dus nu heeft hij een beetje kleur :) De randjes van het piaggio logo omschilder ik nog met een zwarte rand.

Verder ook nog wat onderdeeltjes aan het spuiten die niet met de spuiter zijn meegegaan. Eerst goed schuren, ontvetten met ammoniak en therpetine, grondlak 2/3 x en daarna 2 x toplak met 1 x blanke lak. Zit als een huus.. dus dat is mooi.

20160918_153327.jpg

IMG-20160918-WA0003.jpg

IMG-20160918-WA0004.jpg

IMG-20160918-WA0005.jpg

20160919_192952.jpg

20160920_212320.jpg

Link naar reactie

Goed bezig! Zie dat de jouw enog een lager framenummer heeft als het mijne. Ik heb 4095 op het eind. Vandaar dat de mijne waarschijnlijk een zwart kunstof strip m het scherm heeft en jij een alu (had). Mijn S zadeltje was gescheurd en ik denk dat het makkelijker was om toen ter tijd een geheel ander zadel te kopen dan opnieuw te bekleden. De mijne heeft een nieuwe hoes gekregen. 

De oude gate schokbreker helemaal uit elkaar? Waarom steek je er geen nieuwe onder (die dingen kosten echt niet veel)? Of wil je 'm helemaal origineel maken?

aangepast door pdvd
Link naar reactie

Ha @pdvd, owh serieus!! die chromen strip zit er inmiddels al op en de banden zijn al gemonteerd om de velgen heen. Foto's volgen nog. Maar welk zadel hoort er van origine op dan?

Ik heb er toch voor gekozen de oude schokbreker te reviseren. Scheelt weer geld (haha zuuunig). Daarnaast heb ik een nieuw rubber besteld voor de schokbreker en werkt hij nog prima, dus vandaar!

 

groeten,

Jan

Link naar reactie

Bij mij zat er zoals je hieronder nog kan zien een zwarte rand om het schild heen. Dit vond ik niet mooi dus werd er in de jaren 90 een mooie chromen rad op geplaatst die er nu nog op zit. Hierop die je ook het zadel dat op de eerste serie Automatica's zat. zelfde als op de PK50S. Bij mij zat er een dikke scheur in en opnieuw bekleden was de goedkoopste optie. En ziet er gewoon weer top uit. 

Oud:

DgjJkkW.jpg

Nieuw: 

BnHlFeV.jpg

Je hebt je velgen ook in de kleur van de scooter gespoten zag ik? Ook niet origineel.. maar wel veel mooier ;) 

En wat die schokdemper betreft. Zowel op mijn PK als op mijn P200E heb ik zowel voor als achter andere geplaatst. Het is echt een wereld van verschil qua wegligging! Zeker de YSS dempers op mijn P200E (instelbaar) zijn hun geld waard. Maar dat had ik nodig omdat ik er mee op reis ging (vol bepakt)

PcNI5Jq.jpg

 

Link naar reactie

@pdvd, geweldig! Ziet er netjes uit zo! Ik heb wel overwogen andere vering mee te bestellen, maar dat kostte me nog best wel wat geld. Wellicht zou het op de langere termijn iets zijn wat ik wel ga doen ja! Ik heb de vering wel getest in het begin, er zitten geen knikken of bijzonderheden in. Dus voor nu gewoon lekker origineel.

Wat betreft het zadel is het enige verschil de plastic zadelrand onder het zadel toch?

Mooi zo de velgranden toch, ben er helemaal waus mee! Weten jullie trouwens wat het blauwe spul op de white wall banden is?

 

 

Link naar reactie

dat blauwe spul is denk iets van bescherming geweest... beetje wd40 en het is weg. 

En dat zadel is inderdaad de plastic zadelrand. Standaard zadel is schuimvulling op die plastic rand terwijl het zadel dat ik heb (S zadel) een geheel geveerd zadel is. 

Zie hier mijn zadel. Stalwerk en veren gespoten, schuim er op en nieuwe overtrek er overheen.

 

8vvTR9g.jpg

Link naar reactie

Helder, bedankt voor je uitleg en foto's! Ik ga nog eens nader onderzoeken hoe en wat er precies met de zadels aan de hand is. Ik zie namelijk verschillende foto's langskomen waar dezelfde zadels als mij gemonteerd zijn. Maar zoals je al uitlegt..dat is niet origineel op dit framenummer. 

Overigens heb ik geen reservewiel helaas.. die moet ik ooit nog eens ergens op de kop zien te tikken. Vandaag nog wat uurtjes over dus nog even wat gedaan, begint weer op de vespa pk50xl automatica te lijken. De voorvork netjes gespoten, gemonteerd, enz. 

 

20160921_202231.jpg

20160921_202238.jpg

20160923_084109.jpg

20160923_083428.jpg

20160923_170004.jpg

20160923_143033.jpg

20160923_132133.jpg

Link naar reactie

Zaterdag nog even het blok er onder gehangen. Best een leuk klusje weer...alles nieuw..niks vies...super! Ook alle rubbers van de schokbreker vervangen en alle lagers ingevet. Dus tis weer als nieuw.

Ik moet eerlijk bekennen...begin wel trots te worden op het eind resultaat.

20160924_151006.jpg

20160924_180506.jpg

20160924_180530.jpg

20160924_180449.jpg

Link naar reactie
Op 24-9-2016 om 18:48, Thomassker zei:

Dat "blauwe spul" zou ik niet weg wassen met WD40, dat tast rubber aan?

Tuurlijk en de grote boze wolf at roodkapje op... Sprookje dus! 

Waarom heb je de binnekant van je wielen ook niet even voorzien van een mooi nieuw laagje alukleur (wat ook op je voorvork zit)?

En je velg zit verkeerd om op je voorwiel!!! 

 

Link naar reactie

@pdvd, haha grijns. Ik hou van sprookjes!

De binnenkanten heb ik helemaal schoongemaakt en opgeschuurd. Op de foto's zie je ze niet glimmen, maar in het echt zijn ze mooi schoon metaal.
ik vind dat wel mooier dan die neppe zilver metaalachtige kleur, maar dat is smaak.

Thnkx voor de attentie, ik had de velg voor het zicht even los op de wielbouten geschoven. Maar inderdaad..hij zit verkeerd om, wat zou overigens de consequentie zijn? :)

 

Link naar reactie
5 uren geleden, pdvd zei:

Tuurlijk en de grote boze wolf at roodkapje op... Sprookje dus! 

Waarom heb je de binnekant van je wielen ook niet even voorzien van een mooi nieuw laagje alukleur (wat ook op je voorvork zit)?

En je velg zit verkeerd om op je voorwiel!!! 

 

Gelieve je argument dan ook te staven, ik tracht enkel nieuwe forumleden te waarschuwen

https://www.123autoparts.nl/blog/wd40/

Link naar reactie

Het is een sprookje dat je wel vaker hoort. Waarschijnlijk ontstaan door lui die dachten hun ketting te smeren met wd40 en daarna de ketting weg konden gooien omdat de rubber O ringen uitgedroogd waren (Omdat WD40 geen smeermiddel is zoals kettingspray).

Zie hier ook een lijsttje met mogelijk gebruik van WD40: http://wd40.com/search?search-text=rubber

 

Link naar reactie
Op 21-9-2016 om 09:29, pdvd zei:

Goed bezig! Zie dat de jouw enog een lager framenummer heeft als het mijne. Ik heb 4095 op het eind. Vandaar dat de mijne waarschijnlijk een zwart kunstof strip m het scherm heeft en jij een alu (had). Mijn S zadeltje was gescheurd en ik denk dat het makkelijker was om toen ter tijd een geheel ander zadel te kopen dan opnieuw te bekleden. De mijne heeft een nieuwe hoes gekregen. 

De oude gate schokbreker helemaal uit elkaar? Waarom steek je er geen nieuwe onder (die dingen kosten echt niet veel)? Of wil je 'm helemaal origineel maken?

Leuk topic om te volgen, ik heb de VA52T-4917 en ben net met de restauratie begonnen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...