Ga naar inhoud
Vespaforum.be

50cc pk als bromfiets, oldtimer of moto inschrijven?


chocolateman

Aanbevolen berichten

Een en ander gelezen op: http://www.oldtimerbromfiets.be/?pid=7&lid=1

maar wat is er nu van waar?

op: http://www.bfov-fbva.be/nl/veel-gestelde-vragen-faq/inschrijven-oldtimer/ geraak ik er niet veel wijzer uit...

Wat zijn mogelijke voor of nadelen van het oldtimer statuut, of moto statuut?

(Het pk-tje rijdt op zijn gemakje 50/55km...)

 

Link naar reactie

Ik heb eerlijk gezegd nog geen o plaat voor 50 cc tegengekomen of gezien

Heeft ook geen enkel nut. Je verliest hier enkel mee ( geen woon werk of school )  Gewoon inschrijven met normale plaat.

Als motor zal niet simpel zijn. Je moet kunnen aantonen dat hij standaard af fabriek sneller dan 45 gaat.

Veel succes

Link naar reactie

Hieromtrent staat het een en ander op de website van de BFOV:

Mijn bromfiets rijdt origineel sneller dan 45 km/u. Wat nu?

De Belgische wetgeving voorziet bromfietsen van klasse A met een snelheidsbeperking tot 25 km/u en een klasse B waarvan de snelheid beperkt wordt tot 45 km/u.

Maar veel van onze oldtimerbromfietsen rijden origineel sneller dan 45 km/u.  Wat moet u dan doen?

De wet voorziet dat dergelijke bromfietsen ingeschreven moeten worden onder een gewone motorfietsennummerplaat namelijk M-AAA-001 of onder het oldtimerstatuut met nummerplaat O-MAA-001.

Maar daarenboven zijn deze voertuigen bijna nooit voorzien van papieren zoals een gelijkvormigheidsattest.  Wat moet u dan doen?

U dient contact te nemen met de BFOV en een regularisatieprocedure starten via een typedossier (klik hier).  - zie verder

Is het werkelijk nodig om te melden dat mijn bromfiets sneller rijdt dan 45 km/u!

Ja, dit is verplicht!  Indien u rijdt of verder zou rijden met een bromfiets die sneller rijdt dan de toegelaten snelheid van een klasse B namelijk 45 km/u en u heeft de nodige stappen niet ondernomen om deze in te schrijven als motorfiets dan riskeert u heel wat problemen en een eventueel hoogoplopende boete.  Daarenboven bent u niet meer in regel met het rijbewijs, noch met de verzekering en inschrijving uiteraard.  Een intrekking van rijbewijs kan het gevolg zijn voor een onbepaalde periode en een boete van minimum 1000 EUR voor de niet verzekering en niet inschrijving van het voertuig.  De politie mag zelfs overgaan tot de inbeslagname van de bromfiets in afwachting van een beslissing van het parket

Link naar reactie

klopt...

> en als je die weg inslaat van de regularisatie dan krijg je heel dossier dat moet ingevuld worden , en voorzien van fotos.

Het grote probleem is bewijzen dat ze af fabriek ( dus dwz standaard config van motor/overbrenging etc...niet getuned ! ) sneller rijd dan 45 km.

Je zal merken  dat op alle tech info en spec sheets staat " snelheid conform de wetgeving van het land " in het engels of italiaans of frans dan.

Nergens zal je een exact getal vinden, en dat is het probleem helaas.

 

gr

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...