Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schokdempers pinasco


Atom

Aanbevolen berichten

Upgrade schokdempers, maar ...

Standaard zijn de schokdempers voor een 150pxe lusso 3 cm langer dan diegene die ik er op wil zetten(pinasco). Achteraan zeker en ik denk die van vooraan ook. Is het raadzaam om hier dan een soort van afstandsbus op te zetten ter compensatie?

Of zet ik er bitubo's onder die ongeveer even lang zijn als de standaard schokdempers? Wat me wat meer euro's gaat kosten ...

Alvast bedankt

Link naar reactie

Meestal moet je de " silent-blocks " van je oude dempers overbouwen op je nieuwe, heb je deze afstand meegerekend?

77d4d65c-fe66-41a6-961e-c3b4cbb9dc46.jpg

Block achteraan.

da5f9a69-d753-41dd-aabc-cad4a407bdb9.jpg

Afstandsbus voor een PX.

2116c574-aa92-482c-9280-bc25a662ec6e.jpg

Houder rubberring vooraan.

Groeten, Jan.

 

Link naar reactie

Achteraan kan je inderdaad met die afstandsbussen werken. Als je bv op de site van SIP kijkt dan zie je dat de meeste schokdempers achteraan rond de 335 - 340 lang zijn.

Er zijn afstandsbussen van 48 en 52 mm. Als ik die er onder steek, zit ik dus te hoog ?! Ik kan die natuurlijk afslijpen op 30 mm.

Als ik niets verander, dan neem ik aan dat mijn band tegen spatbord komt.

 

Vooraan weet ik niet hoe lang die Pinasco is. Ik zie alleen op de samenstellingstekening van SIP dat er vooraan geen afstandsbussen worden gebruikt.

Link naar reactie

Ik heb ooit een set gemonteerd op een PX van een kennis, paste alleszins perfect... had toen wel niet de indruk dat de scooter " verlaagd " was na de montage.

Qua looks zijn ze toppie, net zoals alle sportdempers ( al zie je er achteraan bitter weinig van ).

De meerwaarde aan de wegligging/comfort is mijn inzien een kwestie van smaak/goesting.

Je scooter gaat hard en oncomfortabel worden.. de wegligging zal normaliter verbeteren, maar aangezien het geringe vermogen van een Vespa is de meerwaarde voor de openbare weg te verwaarlozen.

Mijn ervaring: ik heb ooit een P200E gehad met Bitubo's en zou de investering nu niet meer doen.  ( was een cut-down ).

Jan.

 

vespa 045.jpg

Link naar reactie

dus evengoed wat goedkoper zoals carbone of yss , allee dus alles rond de 50 euro? Ik rij met standaard 150px

Ik merk wel dat mijn wegligging met standaard vering een beetje wobbelig wordt bij hogere snelheden ( dus als de wind mee zit ;-) )

Link naar reactie

Ik zou vanachter de nieuwe  Bitubo's zetten ( valt af te regelen kwestie hardheid,,,maar toch een stevige demper,,die het gewicht aan kan),,,en van voor idd een carbone,,,dit is mijn ideale set up,,,maar smaken en set up's verschillen.

CHEERS

Link naar reactie

Het is vooral zo dat, zoals gezegd bij 80km/h en hoger , de wesp naar mijn gevoel wat minder grip heeft . Heeft de achtervering hier veel mee te maken, of vooral de vering vooraan?

Staat ze stil, duw ik ze vooruit en rem met de voorrem, dan duikt de vooras serieus in. Dus daarom dacht ik eerst vooraan de schokdemper te vervangen. Ik denk trouwens dat de originele schokdempers van '84 er nog onder hangen. (lees wel dat ze lang kn meegaan...)

grtn

Link naar reactie

Heb zelf die YSS van SIP rondom geplaatst. Bevalt zeer goed. Ook het feit dat ze in te stellen zijn.. okay je moet wel even de kappen verwijderen voor je er achter bij kan maar ik vond het super rijden op vakantie met een hele puist kampeermeuk erop. Merkte wel dat als de veer stug stond en ik er geen bagage op had dat ik wel veel sneller slipte. even de keus maken dus hoe je 'm instelt voor de rit, met of zonder bagage of duo. 

Link naar reactie

Volgens mij ligt het slippen vooral aan de kwaliteit van de banden, integendeel hoe "strakker" de vering hoe minder men de neiging heeft om te slippen (zie maar naar voertuigen voor op het racecircuit). 

In het kort kan men stellen: hoe strakker de vering, hoe beter de wegligging en hoe korter de remafstand. De kunst is om een goede verdeling te vinden tussen deze gegevens en het rijcomfort, zeker op de Belgische wegen. 

Groetjes, nero. 

ps: ik heb achteraan bitubo's steken en ben daar heel tevreden over.  Vooraan nog altijd de originele (vrij strakke) vering. De schommelarm bij een ss180 is wel een stuk korter waardoor het duiken miniem is. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...