Jump to content
Vespaforum.be

VESPA 400 Cabrio van 1959 : zeldzame eyecatcher

JohnB

Recommended Posts

De Vespa 400 is een unieke “microcar” en meteen ook de enige auto die Vespa ooit geproduceerd heeft. Hij werd ontwikkeld door Piaggio en van 1957 tot 1961 gebouwd in de Franse ACMA fabriek.

De wagen is intussen uiterst zeldzaam en de overblijvers zijn stuk voor stuk collector-item’s. De wagen wordt overal met bewondering onthaald en zelfs vele oldtimer- en vespafreaks weten niet van het bestaan van deze eyecatcher.

Ikzelf heb de wagen recent aangekocht met de bedoeling ervan te genieten tijdens zomerse tochtjes, en hem in mijn vrije tijd in topconditie te brengen. Let wel, de wagen verkeert nu al in een zeer goede “gezonde” en behoorlijk gerestaureerde staat en mag absoluut gezien worden, al zijn er hier en daar wat verbeterpuntjes.

• de motor start en draait goed en de versnellingsbak werkt vlot, de wagen rijdt zoals het hoort

• de mechaniek (remmen, ophanging) is goed tot zeer goed, net als de electriciteit

• het koetswerk en donkerblauwe lakwerk is goed tot zeer goed (de perfectionist zal hier en daar wel wat wensen te verbeteren).

• het interieur is niet volledig origineel maar werd wel netjes gerenoveerd

• de cabrio-kap met plastieken achterruit is nieuw!

• de rubber joints van de zijdelingse vensters zijn in mindere staat en verdienen aandacht of vervanging (venster vooraan heeft wel al een nieuw raamrubber)

De wagen werd technisch gekeurd in België en staat ingeschreven als oldtimer.

Showroomstaat-exemplaren veranderen voor veel geld van eigenaar (zie onderstaande linken). In die zin is het absoluut een wagen met veel potentieel en zelfs een interessante belegging…

http://www.conceptcarz.com/vehicle/default.aspx?carID=19795&i=8

http://oldtimertips.be/modellen/?modelId=4839&t=next

Ik verkoop deze wagen met pijn in het hart omwille van onvoorziene werk-omstandigheden die meebrengen dat ik de komende 4 à 5 jaar héél weinig thuis zal zijn en dus nagenoeg geen gelegenheid zal hebben om van de wagen te genieten, en hem waar nodig te verbeteren.

Extra : de vorige eigenaar had al meerdere Vespa 400’s gerestaureerd en had diverse tweedehands wisselstukken (motor) verzameld en opgekocht. Ik heb die overgenomen en ze worden eveneens meegeleverd.

Unieke extra : de originele handleiding (zelfs rij-instructies om veilig te rijden) en een technische handleiding uit 1959 zijn aanwezig en worden bijgevoegd. Bovendien heeft de eerste eigenaar heel wat documentatie verzameld en notities genomen van zijn werkzaamheden en bevindingen, en heeft tekeningen gemaakt van circuits, mechaniek, en dergelijke, en ook die zijn aanwezig! En tot slot zijn er nog een aantal vintage magazines voorhanden waarin de schoonheid en de elegantie van deze compacte held werd beschreven…

Vraagprijs : 12.750,00 euro. De prijs is licht bespreekbaar, biedingen die ik te laag vind worden niet beantwoord.

Technische gegevens :

• bouwjaar 1959, chassisnummer aanwezig (+ alle documenten)

• Cabrio - 2-deurs

• Kilometerstand : 32.000 km

• Boxer motor 394 cc

• Vermogen : 14 PK

• Cilinders : 2

• Gewicht : 380 kg

• Topsnelheid : 80-90 km/u.

• Afmetingen : L = 285 cm / B = 127 cm / H = 125 cm

• Wielbasis 169 cm / spoorbreedte = 110 cm

5d1002d2-2ccc-11e6-9c25-45954aa0d691.jpg

53395c72-2ccc-11e6-8926-c93adda63e1d.jpg

IMG_2616.JPG

IMG_2617.JPG

IMG_2619.JPG

IMG_2620.JPG

IMG_2625.JPG

IMG_2626.JPG

IMG_2627.JPG

IMG_2628.JPG

Vespa 400 03.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Similar Content

• By RenevanM
      Goedenmiddag,
      Ik heb mij aangemeld als nieuw lid omdat ik sinds enkele weken in het bezit ben van een Vespa 400 uit 1958. Dit voertuig moet nog compleet in elkaar gezet worden. Ik hoop dat er meer Vespa 400 bezitters zijn.
      Met vriendelijke groet, Rene

• By Peelke
      Gentelmengs & Womens!
      Enkele jaren geleden bromde ik op mijn geliefde T5 van Antwerpen naar Dakar. Sommigen van jullie hielpen me toen nog aan goede raad vanop het forum, waarvoor nog steeds merci!
      Intussen tour ik met een dia-avond ("een vrolijk reisverhaal") langs de kleine theaterzalen en is het boek met verhaal en foto's eindelijk af. (hoera!)
      Het Vespaforum staat er trouwens in vermeld:

Anyhoo, za/zo 25/26 juni is de première van die reisvertelling + de booklaunch (+een mojitow!) onder het lover van het Openluchttheater Rivierenhof in Deurne. Het zou geweldig zijn moesten er daar een hoop Vespa's geparkeerd staan...
      Meer info vind je op http://www.michaelvanpeel.be/?page_id=1489
      Het boek zelf staat ook op bol.com

Akkoord, dit is een beetje schaamteloze reclame, maar ik dacht ik geef het toch even mee.
      Sue me. Sew me. Soe... ah, whatever
      Happy riding iedereen en een geweldige zomer!
      Plke
    • By taalqu
      Iemand dit boek te koop toevallig?
      Alvast bedankt!
    • By Jopie
      Beste Vespa forum leden,
      ik heb aantal professionele kopieën van jaren 80 Vespa onderdelen en reparatie handleiding. Betreft hier dealer klapper die destijds aan Vespa dealers en reparatie werkplaatsen ter beschikking werd gesteld. Ik heb deze professioneel laten kopiëren inclusief hard kartonnen tabbladen met tekeningen en foto’s, artikelnummers, prijslijst in guldens en een optie overzicht. Er zit ook een losse reparatie handleiding bij.  Inhoud wordt 2 gaats geperforeerd  geleverd zonder klapper. 
      Prijs is €15,- excl verzendkosten. 
      Doe even pm bij interesse 
      Gr Jopie

• By Stefaan Despiegelaere
      Ik heb sedert 2 weken Vespa acma van 1956 en heb gisteren nieuw voorlicht en achterlicht gemonteerd . lichten branden zolang hij normaal draait , maar wanneer ik gas geef springt achterlicht en dan voorlicht 2 minuten daarna . Moet ik regelaar tussen steken of sluit ik draad niet goed aan ? Er komen 3 draden uit motor en zwarte is voor killswitch . Heb dan nog blauwe en dikke gele ( stoffen bekleding ) .

• Create New...