Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welk rijbewijs voor Lambretta Lambro of Vespa Ape


ticce

Aanbevolen berichten

Omdat ik geen duidelijk antwoord vind op het net of in het forum. Welk rijbewijs heb ik nodig voor een driewieler met cilinder groter dan 125cc? Ik hoop dat ik er gewoon met mijn rijbewijs B ( behaald in 2003 ) mee mag rijden? Als het dan als 'auto' gezien wordt, moet die dan ook gekeurd worden?

Merci

Link naar reactie

Volgende regels gelden om een trike te besturen:

  • Houders van een rijbewijs B
    • afgegeven vóór 1 mei 2013, mogen alle driewielers besturen op Belgisch grondgebied;
    • afgegeven na 30 april 2013, met code 373 (mits 4 uur opleiding in een rijschool) en minimum 21 jaar, mogen alle driewielers besturen op Belgisch grondgebied;
    • afgegeven na 30 april 2013 en sinds ten minste twee jaar met code 372 (= bromfiets van categorie A1) mogen op Belgisch grondgebied voertuigen van categorie A1 besturen, en dus ook driewielers met een vermogen van hoogstens 15 kW, mits het volgen van 4 uur opleiding in een rijschool
  • Houders van een rijbewijs A1
    mogen driewielers met een maximumvermogen tot 15 kW besturen in België en de andere EU-lidstaten;
  • Houders van een rijbewijs A
    mogen driewielers met een vermogen van meer dan 15 kW besturen in België en de andere EU-lidstaten.

Bron: https://www.admb.be/nl/admb/nieuws/nieuwe-reglementering-rijbewijzen-tweewielers

Link naar reactie

en misschien bijkomende vraag: mag je met 2 in een Ape rijden?

 

N

Link naar reactie

dus als ik een vespa ape 50cc, dan mag ik daarmee rijden met een bromfiets rijbewijs.

vanuit de bron gekopieerd:

1 Het rijbewijs AM (bromfiets)

Voor bromfiets, scooter of lichte vierwieler met een maximale cilinderinhoud van 50 cc of elektrische motoren met een nominaal maximumvermogen van ten hoogste 4 kW.
De maximale snelheid van deze voertuigen is beperkt tot 45 km/u.
U kunt vanaf 16 jaar met deze voertuigen rijden.

 

klopt dit?

 

 

Link naar reactie
Op 11 augustus 2016 om 09:05, geertvespa zei:

een driewieler wordt hetzelfde gezien als een motorfiets en dus gelden dezelfde regels

Ik dacht het niet, thomassker heeft gelijk, denk ik, t is zot maar met een rijbewijs b mag je bvb hiermee rijden.image.png

image.png

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...