Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe aanwinst: Motovespa 150S


Solvato

Aanbevolen berichten

Een half jaar geduldig uitgekeken naar een eerste Classic. Het moest er eentje zijn die reed en die zich ook leende als een eerste projectje. Al snel bleek dat op de markt enkel gouden Vespa's te koop waren, tenminste zo leek het aan de prijzen te zien. Tot gisteren ... tada

Een Motovespa 150S Mk1 van 1963/64 (gebouwd in 63, ingeschreven in 64) met een P200E motor van 81

408e2af331519581e014abc6eef9aaed.png

Onder de oranje lak zit de originele (groene?) kleur, makkelijk bereikbaar omdat de wesp zonder schuren of grondlaag overspoten werd. Ik ga later eens proberen of ik een stuk kan verwijderen. Het uiterlijk is geen prioriteit op dit moment, eerst wat kleine technische werkjes. Dat geeft me wat tijd om na te denken wat ik hiervan wil maken.

Ik vermoed dat hij niet helemaal origineel is, is ook moeilijk te checken met die Spaanse modellen, maar ik vond toch al een hoop leuke originele elementen.

Alvast een eerste foto, ik zal er later nog wat bij plaatsen.

13691165_813319908803774_683539110941526

Heb vandaag al wat Km gedaan na een grondige reiniging van Carbu en een nieuwe bougie. Dolle pret.

Link naar reactie

Op zoek naar de O-Lak: Groen! Nu nog uitzoeken welk groen. Geen idee of Motovespa dezelfde kleuren hanteerde als Vespa Italiƫ

Wel leuk om te zien dat alle koetswerk onderdelen dezelfde groentint hebben, meer kans dat het origineel is en geen samenraapsel

13717340_813582428777522_354625634398703

Link naar reactie

Die ketting is waarschijnlijk niet origineel, maar wel handig :P. Hangt in open toestand normaal aan zijkant zadel, vandaar dat op die plaats de oranje lak vrij goed te verwijderen was. Heb trouwens net ontdekt (onder de hoes) dat ook het zadel origineel is: Een "El Tigre" in relatief goede staat, enkele scheurtjes. Foto volgt

Link naar reactie

Zeker weten, oranje - beetje ratlook - was ook best leuk. Weet nog niet juist welke richting ik uit zal gaan.

Link naar reactie

Hoe heb je de oranje lak verwijderd?

Tijdje geleden hetzelfde moeten doen, bij 2 oude brommers, de ene ging goed met aceton, de andere was een prutswerk, uiteindelijk met hoge druk veel er af gekregen maar nog niet alles.

Dus ben eens benieuwd hoe jij het doet.

Link naar reactie
8 uren geleden, Imhotep zei:

Hoe heb je de oranje lak verwijderd?

Tijdje geleden hetzelfde moeten doen, bij 2 oude brommers, de ene ging goed met aceton, de andere was een prutswerk, uiteindelijk met hoge druk veel er af gekregen maar nog niet alles.

Dus ben eens benieuwd hoe jij het doet.

Beetje combinatie van "technieken" en vooral veel geduld. Eerst voorzichtig met hogedruk dan prutsen met een hard plastic spateltje en heb op hardnekkige plaatsen ook een beetje verdund afbijtmiddel van 3v3 ( een gel - dat loopt minder uit) gebruikt. Voor dat laatste heb ik wel niet de volledige voorgeschreven inwerktijd gerespecteerd maar veel sneller de bladerende lak en product met lagedruk weggespoeld. Hier en daar herhaald, maar beetje bij beetje om zoveel mogelijk groen over te houden.

Aceton heb ik ook geprobeerd, maar 1 bus later (1 liter) zag ik weinig vordering. Misschien deed ik iets verkeerd.

Jammer dat ik niet door het oranje uit kan kijken want Ć©Ć©n bil heeft echt niet veel groen meer en redelijk wat plamuur, dus veel werk voor beetje tegenvallend resultaat. Maar het heeft wel iets. Ik post later nog wat foto's

Link naar reactie
6 uren geleden, gunter zei:

nee,de groene kleur is de originele kleur en niet de grondlaag (ik ken die scooter ;-) )

Ā 

Ha fijn. Dan hoop ik dat je me mijn eerste indruk kan bevestigen: Best een leuk projectje met mogelijkheden.

Technisch scheelt er hier en daar wat:

  • Teller werk niet omdat de kabel ontbreekt
  • Koplamp trilt los dus gaat na een tijdje het licht uit
  • Tot en met 3de gaat ie redelijk vlot, in 4de houdt hij (of is het zij?) in alsof de motor verzuipt. Oude bougie was ook vrij zwart en goed "nat". Morgen steek ik eens een kleinere sproeier.
  • Voorste rem is eerder een versiering want remmen doet ie voor geen meter
  • Vals contact in de schakelaar om de motor stil te leggen, waardoor die soms niet te starten is.
  • De motor heb ik nog niet bekeken, zal later gebeuren

Ā 

Link naar reactie

Voor de voorrem kan je de kabel aan het voorwiel is goed aanspannen, die zal niet strak genoed staan. Je kan het proberen voor het wiel eraf te moeten nemen om te klauwen na te zien.

Voor de groene vers dacht ik aan vliegtuiggronverf dat die zelfde kleur heeft, hij zal er leuk uitzien in het groen.

kurt

Link naar reactie

Ha, kleur en info gevonden. Niet gemakkelijk voor die Spaanse versies

a87d3dff5b4072846be2c18f713fdd0e.png

89cf65f98a3c0fc1d7408f811c97218a.png

Nu nog uitzoeken wat Verde claro precies is.

Edit: Linkje toegevoegd
Beknopte info over de geproduceerde Motovespa's: http://vespa3j.es/?p=1273

Link naar reactie
5 uren geleden, Speedracer zei:

Looks just perfect to me! Beetje Owatrol erop en volle gas!

Sowieso de bedoeling in eerste fase. Daarna, in de winter zal ik wel kijken of hij zo blijft of opgespoten wordt

Link naar reactie

@Nero: Jaaaa, maar die is toch van een ander kaliber :o

@mr160: Leuk ding. Als je nog sites weet waar ik goede info over Motovespa kan vinden hoor ik het graag. Valt me op dat er wel wat te vinden is over de 160 en een beetje over de 150S 2de generatie (heeft trapezium lamp). Maar die 150S mk1 is best weinig over te vinden.

Mij achterlicht is zeker niet origineel, er staat een stempel in "1966", maar ik vind geen info over welk licht het nu wel moet zijn. Ik meen te kunnen afleiden uit sommige foto's dat het een VBB achtig licht moet zijn, terwijl veel websites schrijven dat in/op de 150S verschillende GL onderdelen gebruikt werden

Link naar reactie

Voor de o lack...Ā 

Is sowieso monniken werk maar

Staalwol 00 met aceton voor grovere werk

Staalwol 00 met cellulose thinner voor dunne lagen ( als je er bijna bent )Ā 

Werkt perfect bij mij.Ā 

IMG_20160519_103304.jpg

Link naar reactie
6 uren geleden, mr160 zei:

Deze al gevonden dan?

Ā 

Ja, maar niet met veel aandacht gelezen omdat de titel niet op mijn model van toepassing was. My bad, want nu heb ik wel doorgelezen en doorgeklikt en ja hoor: Het raadsel van het achterlicht opgelost.

Dit model hoort erop te zitten (met of zonder boord rond de reflector - daar ben ik nog niet uit)

97f564a9-2755-4977-a37a-0ee6c5e4909d.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...