Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Ik heb dus een oude vespa gekocht (een P125x).

De verkoper ken ik, het is een hobbyist/handelaar in motoren, normaal de wat grotere motoren. nu kwam hij deze vespa tegen en hij wist dat ik op zoek was naar een vespa, en heeft m mij aangeboden. Ik weet zeker dat die niet in het illegale circuit zit, dus zeker geen gestolen motoren.

Hij heeft m gekocht van een dame, waar de vespa al vele jaren in de garage stond. Het was de bedoeling van haar man om de vespa te restaureren, maar dat is er nooit van gekomen en een hele tijd terug is de arme man overleden. Papieren hadden zij ook niet. Hij was er eigenlijk voor een andere motor (hedendaags), en zag bij het ophalen de vespa staan en had er naar gevraagd.

Nu heb ik m dus van hem gekocht. Aan de 2 stikkers (hele oude stickers)  op de vespa is ook te zien dat de vespa ooit in onderhoud is geweest bij een belgische dealer. Ik ga er dan ook vanuit dat de motor al eerder geregistreerd is geweest in belgie. Heb al contact gehad met Royal Nord (de dealer van de stickers). Helaas zijn zij enkele jaren geleden gestopt met de zaak en is er geen administratie meer (had gehoopt dat de vespa misschien zelfs wel bij hun ooit verkocht is).

Wat kan ik nu het beste doen?

mijn internet-zoektocht heeft me doen geloven dat ik het best eerst een COC (gelijkvormigheidsattest) moet aanvragen bij vespa benelux.

Daarvoor heb ik chassisnummer en motorblok nummer nodig. Het chassisnummer heb ik gevonden, maar de motorcodenummer kan ik niet vinden.

 

Kort samengevat mijn vragen:

1.  klopt het dat ik een GVA moet aanvragen?

2. zo ja, wat zijn de vervolg stappen

3. zo nee, wat is wel de juiste procedure?

4. Waar kan ik de motorcodenummer vinden (voor het aanvragen van een GVA)?

 

20160602_191826_klein.jpg

20160602_191842_klein.jpg

IMG_20150722_202437_klein.jpg

IMG_20150722_202537klein.jpg

Link naar reactie

GvA is nodig om die in te schrijven.  Is normaal geen probleem en kan je dan makkelijk inschrijven

mits verzekering en nummerplaat aanvragen.

motornummer staat bij u onder het vuil op swingarm

engine_case_105.jpg

 

Let niet op rode cirkel

Link naar reactie

Heb eens aan iemand gevraagd met wat meer verstand van inschrijven en je hebt een inschrijvingsbewijs ook nodig! 

Misschien dat iemand hier er meer over weet?

 

Link naar reactie

Beste,

Je kan er een beetje Wd40 opspuiten achter de uitlaatpijp, dan komt de nr direct te voorschijn. Als je de chassis nr in scooterhelp ingeeft zal je zien van welk jaar deze is en of je dan een gva nodig hebt of niet. ALs hij al in Belgie was ingeschreven kan je altijd is proberen een duplicaat aan te vragen bij de locale politie. Eerst is checken in de registers van de DIV of hij terug te vinden is, je verzekeraar kan dat nazien in DIVweb, ik zou daarmee al is beginnen.

groeten,

yag

Link naar reactie

Voor een PX heb je (als er niet met het bouwjaar gefoefeld is) altijd een gva nodig. Geen probleem... dat kan je aanvragen.

Om een voertuig in te schrijven heb je het originele inschrijvingsbewijs nodig, en daar zit je met een probleem. Om een attest van verlies te krijgen bij de politie (waarmee je hem ook kan inschrijven) moet de vespa ofwel op je eigen naam ingeschreven zijn, ofwel moet de persoon op wiens naam hij ingeschreven staat overleden zijn. Maar in dat laatste geval moet je het kenteken kennen, en de gegevens van de vorige eigenaar. 

Wat je best kan doen, is de vorige eigenaars opzoeken en een volmacht vragen om een attest van verlies te gaan halen. Anders ga je in een lang straatje terechtkomen. 

 

 

Je PX is trouwens een vroeg exemplaar, van 1981 of vroeger (te zien aan de bilsluiting). Dat wil zeggen dat je hem ook als oldtimer kan inschrijven waardoor je geen GVA nodig hebt (inschrijvingsbewijs blijft zelfde verhaal)

Link naar reactie

Pas ook een vespa gekocht van een sterf geval stond in de kelder daar , ongeveer zelfde verhaal als u 

wat heb ik gedaan , verkoopovereenkomst van de verkoper ( was ook niet de originele eigenaar waarop de vespa was ingeschreven ) met daarin zijn naam adres verkoopprijs staat van het voertuig ,chassisnummer enz , dan naar de politie om na te kijken of het voertuig niet geregistreerd is als gestolen , wijkagent is dan komen kijken bij mij thuis naar de vespa en heeft de nr gecontroleerd  , paar dagen later mocht ik een atest van verlies van inschrijvings papier ( hierop was ook de oude nr plaat van de vespa terug te vinden ) , en eentje van verlies van gelijkvormings atest komen afhalen , met deze papieren naar de verzekering voor een papier dat uw verzekering ok is met de nodige klever en stempel van de verzekering , hiermee naar de DIV in Kontich ( papier verzekering als ook de 2 attesten van verlies van de politie ) en de volgende dag zat er een papier in de bus ( omdat ik niet thuis was ) dat ik op de post de dag daarna na het betalen van 30 euro mijn nr plaat mocht afhalen !

nu moet ik enkel nog langs een dealer om terug een nieuw gelijkvormingsatest aan te vragen maar heb wel zolang het atest van verlies hiervan op zak 

grtz sidvespa

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Oude topic maar toch eens op terug komen. Klopt het wat DMI zegt dat als je een Vespa die oorspronkelijk een GVA had en deze nu inschrijft als oldtimer, je geen gelijkvormigheidsattest nodig hebt?

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...