Hish Geplaatst: 27 juni 2016 Delen Geplaatst: 27 juni 2016 Ik heb dus een oude vespa gekocht (een P125x). De verkoper ken ik, het is een hobbyist/handelaar in motoren, normaal de wat grotere motoren. nu kwam hij deze vespa tegen en hij wist dat ik op zoek was naar een vespa, en heeft m mij aangeboden. Ik weet zeker dat die niet in het illegale circuit zit, dus zeker geen gestolen motoren. Hij heeft m gekocht van een dame, waar de vespa al vele jaren in de garage stond. Het was de bedoeling van haar man om de vespa te restaureren, maar dat is er nooit van gekomen en een hele tijd terug is de arme man overleden. Papieren hadden zij ook niet. Hij was er eigenlijk voor een andere motor (hedendaags), en zag bij het ophalen de vespa staan en had er naar gevraagd. Nu heb ik m dus van hem gekocht. Aan de 2 stikkers (hele oude stickers) op de vespa is ook te zien dat de vespa ooit in onderhoud is geweest bij een belgische dealer. Ik ga er dan ook vanuit dat de motor al eerder geregistreerd is geweest in belgie. Heb al contact gehad met Royal Nord (de dealer van de stickers). Helaas zijn zij enkele jaren geleden gestopt met de zaak en is er geen administratie meer (had gehoopt dat de vespa misschien zelfs wel bij hun ooit verkocht is). Wat kan ik nu het beste doen? mijn internet-zoektocht heeft me doen geloven dat ik het best eerst een COC (gelijkvormigheidsattest) moet aanvragen bij vespa benelux. Daarvoor heb ik chassisnummer en motorblok nummer nodig. Het chassisnummer heb ik gevonden, maar de motorcodenummer kan ik niet vinden. Kort samengevat mijn vragen: 1. klopt het dat ik een GVA moet aanvragen? 2. zo ja, wat zijn de vervolg stappen 3. zo nee, wat is wel de juiste procedure? 4. Waar kan ik de motorcodenummer vinden (voor het aanvragen van een GVA)? Link naar reactie
gio695 Geplaatst: 27 juni 2016 Delen Geplaatst: 27 juni 2016 GvA is nodig om die in te schrijven. Is normaal geen probleem en kan je dan makkelijk inschrijven mits verzekering en nummerplaat aanvragen. motornummer staat bij u onder het vuil op swingarm Let niet op rode cirkel Link naar reactie
Hish Geplaatst: 27 juni 2016 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2016 klopt het volgens de markering op de foto? Link naar reactie
gio695 Geplaatst: 27 juni 2016 Delen Geplaatst: 27 juni 2016 beetje meer naar rechts, achter uitlaatpijp, maar als je het goed ontvet, eventueel vuil weg krabt met iets dan zie je dat wel... Succes Link naar reactie
gio695 Geplaatst: 28 juni 2016 Delen Geplaatst: 28 juni 2016 Heb eens aan iemand gevraagd met wat meer verstand van inschrijven en je hebt een inschrijvingsbewijs ook nodig! Misschien dat iemand hier er meer over weet? Link naar reactie
yag Geplaatst: 28 juni 2016 Delen Geplaatst: 28 juni 2016 Beste, Je kan er een beetje Wd40 opspuiten achter de uitlaatpijp, dan komt de nr direct te voorschijn. Als je de chassis nr in scooterhelp ingeeft zal je zien van welk jaar deze is en of je dan een gva nodig hebt of niet. ALs hij al in Belgie was ingeschreven kan je altijd is proberen een duplicaat aan te vragen bij de locale politie. Eerst is checken in de registers van de DIV of hij terug te vinden is, je verzekeraar kan dat nazien in DIVweb, ik zou daarmee al is beginnen. groeten, yag Link naar reactie
dmi Geplaatst: 28 juni 2016 Delen Geplaatst: 28 juni 2016 Voor een PX heb je (als er niet met het bouwjaar gefoefeld is) altijd een gva nodig. Geen probleem... dat kan je aanvragen. Om een voertuig in te schrijven heb je het originele inschrijvingsbewijs nodig, en daar zit je met een probleem. Om een attest van verlies te krijgen bij de politie (waarmee je hem ook kan inschrijven) moet de vespa ofwel op je eigen naam ingeschreven zijn, ofwel moet de persoon op wiens naam hij ingeschreven staat overleden zijn. Maar in dat laatste geval moet je het kenteken kennen, en de gegevens van de vorige eigenaar. Wat je best kan doen, is de vorige eigenaars opzoeken en een volmacht vragen om een attest van verlies te gaan halen. Anders ga je in een lang straatje terechtkomen. Je PX is trouwens een vroeg exemplaar, van 1981 of vroeger (te zien aan de bilsluiting). Dat wil zeggen dat je hem ook als oldtimer kan inschrijven waardoor je geen GVA nodig hebt (inschrijvingsbewijs blijft zelfde verhaal) Link naar reactie
sidvespa Geplaatst: 3 juli 2016 Delen Geplaatst: 3 juli 2016 Pas ook een vespa gekocht van een sterf geval stond in de kelder daar , ongeveer zelfde verhaal als u wat heb ik gedaan , verkoopovereenkomst van de verkoper ( was ook niet de originele eigenaar waarop de vespa was ingeschreven ) met daarin zijn naam adres verkoopprijs staat van het voertuig ,chassisnummer enz , dan naar de politie om na te kijken of het voertuig niet geregistreerd is als gestolen , wijkagent is dan komen kijken bij mij thuis naar de vespa en heeft de nr gecontroleerd , paar dagen later mocht ik een atest van verlies van inschrijvings papier ( hierop was ook de oude nr plaat van de vespa terug te vinden ) , en eentje van verlies van gelijkvormings atest komen afhalen , met deze papieren naar de verzekering voor een papier dat uw verzekering ok is met de nodige klever en stempel van de verzekering , hiermee naar de DIV in Kontich ( papier verzekering als ook de 2 attesten van verlies van de politie ) en de volgende dag zat er een papier in de bus ( omdat ik niet thuis was ) dat ik op de post de dag daarna na het betalen van 30 euro mijn nr plaat mocht afhalen ! nu moet ik enkel nog langs een dealer om terug een nieuw gelijkvormingsatest aan te vragen maar heb wel zolang het atest van verlies hiervan op zak grtz sidvespa Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 30 november 2018 Delen Geplaatst: 30 november 2018 Oude topic maar toch eens op terug komen. Klopt het wat DMI zegt dat als je een Vespa die oorspronkelijk een GVA had en deze nu inschrijft als oldtimer, je geen gelijkvormigheidsattest nodig hebt? Link naar reactie
nero Geplaatst: 30 november 2018 Delen Geplaatst: 30 november 2018 Klopt, maar het moet wel een oldtimer zijn. Groetjes, nero. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 30 november 2018 Delen Geplaatst: 30 november 2018 Is ne PX van 1980 nen oldtimer Nero? Link naar reactie
nero Geplaatst: 30 november 2018 Delen Geplaatst: 30 november 2018 80, ça passe... 84 was een paar jaar geleden ook goed. Groetjes, nero. Link naar reactie
Wilby Geplaatst: 3 december 2018 Delen Geplaatst: 3 december 2018 Die regel is intussen veranderd in 30 jaar, toch voor auto's. Ik veronderstel voor motoren ook. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.