Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gts vs Px 150


Funcky

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw op het forum.

Als ex motorrijder wil ik de draad op twee wielen terug opnemen. 

Een motorfiets daar heb ik geen interesse meer voor (voormalig Ducati-Kawasaki rijder)

Mijn aandacht gaat uit naar een nieuwe Vespa PX 150 ... model 2016 dus. 

Ik zie vooral dat de PX versies door de euronormen sterk gereduceert zijn in koppel en motorvermogen tegenover de vorige versies. 

7,9 pk is nu niet om naar huis te schrijven en een koppel van om en bij de 11 Nm is nu ook niet precies iets waar ik warm van wordt.

Wel mooi dat dit vermogen of koppel geleverd wordt rond 4000 t/m als ik me niet vergis.

 

Vraag is: volstaat de motor nog om het geheel nog bevredigingsmatig in beweging te krijgen ?

Ik weet het, de vraag is relatief.. maar wat mag ik mij voorstellen tussen het verschil in vermogen in de praktijk tussen een Gts 125 en een PX150 ?

Liefst antwoord van iemand die ervaring heeft met beide modellen  

Alvast bedankt,

 

 

aangepast door Mario Monsieur
Link naar reactie

Welkom...het beste is dat je bij een Vespa-dealer een proefrit gaat maken met een GTS 125  en een PX 150, twee totaal verschillende modellen.

En als de GTS 125 je beter bevalt en er nog meer "beweging en comfort" in wil krijgen kan je ook nog proefrijden met een GTS 250 of een 300.

Maar misschien val je meer voor het uiterlijk van een PX , maar meer dan een "150" is daar niet in te verkrijgen, tenzij een tweedehandse "200".

Schakel je liever, dan vallen de "automatische" GTS'en er al af...overweeg goed bij je aankoop van een Vespa waar je hem voor gaat gebruiken.

Als je gewend bent om met zwaardere motoren te rijden, kan het vermogen van een PX 150 wel eens flink tegenvallen ( minder met een GTS 300 ).

In ieder geval succes met het proefrijden en de zoektocht naar de Vespa die het best bij je past en die aan jouw wensen en eisen voldoet.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

bekijk het eerder zo :

- een PX is eerder een (nieuwe) oldtimer waar je meer rondtuft : traag, gezapig, gezellig, nostalgie, geschiedenis en overal waar je komt vinden mensen het sympathiek. Het gaat niet snel en je hebt versnellingen en rijdt op 2takt.

- GTS is moderner, rijden zonder zorgen, opstappen en rijden, maar het is niet hetzelfde gevoel. 

Waarschijnlijk gaat de stap van echte motoren naar PX een nogal grote stap zijn...  

Oplossing, zoals velen hier : koop een GTS voor dagelijks gebruik en een oldtimer (pre-px) voor de charme en het weekend.

Link naar reactie

hoi, welkom!

Waarom heb je geen interesse meer in het motorijden? Als je al koud krijgt van het geringe vermogen van een vespa snap ik het niet goed...

Ik ben overgestapt van een GT125 naar een PX125 (met evenveel vermogen als de 150 van nu) en er is wel degelijk een verschil. Leuker om op de PX te vertoeven als je dat echt wel wilt, het gekletter van de 2 takt, het oldtimergevoel (oude technologie maar toch met schijfrem, pinkers, goeie lichten), gewoon het leuke ding. Zoals hierboven beschreven, wil je een vespa, neem de PX, wil je een scooter, neem de GTS.

-- inderdaad best beide proefrijden --

aangepast door Wutsie75
  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb ervaring met beiden. Ideaal volgens mij is een GTS 300 voor de stevige ritten en een PX voor korte nostalgische momenten...

  • Like 1
Link naar reactie
16 uren geleden, Wutsie75 zei:

hoi, welkom!

Waarom heb je geen interesse meer in het motorijden? Als je al koud krijgt van het geringe vermogen van een vespa snap ik het niet goed...

Ik ben overgestapt van een GT125 naar een PX125 (met evenveel vermogen als de 150 van nu) en er is wel degelijk een verschil. Leuker om op de PX te vertoeven als je dat echt wel wilt, het gekletter van de 2 takt, het oldtimergevoel (oude technologie maar toch met schijfrem, pinkers, goeie lichten), gewoon het leuke ding. Zoals hierboven beschreven, wil je een vespa, neem de PX, wil je een scooter, neem de GTS.

-- inderdaad best beide proefrijden --

Motor-Scooterrijden is meer dan vermogen allleen.

Maar er zijn grenzen om u nog voort te bewegen in het dagelijks verkeer.

Als jouw PX een snelheid moest halen van 40 per uur ..zou je het dan nog even prettig vinden ondanks al die nostalgie ?

Hoeveel personen rijden er niet met een opgefokte PX a la Camino en totaal onverantwoord ? En dan toch maar beweren dat een PX zo fantastisch is.

20 jaar geleden was een PX niet zo fantastisch.. nu plots ineens wel... ook voor mij in zekere zin vooral voor het uiterlijk ...het dateert uit mijn tijd waar tweetakten niet weg te denken waren .. dus het gevoel en geluid van een tweetakt ken ik maar al te goed (RD400/350/500)  

Maar alles is relatief.

Vergelijken met een Motorfiets doe ik al zeker niet ... dat is zeker niet mijn uitgangspunt.

Uitspraken door sommigen hier... zoals "wil je een Vespa koop dan een PX" wil je een scooter koop GTS vind ik een beetje minachtend tegenover het merk

Het is wat het is : Een PX is een Vespa die zich gedraagt/voelt/beweegt als een Vespa van 30 jaren geleden (althans dat veronderstel ik toch)

Een Gts is de Vespa van nu die een heel geslaagde Mix is van nostalgie/modern wat uiterlijk betreft en op papier zit het motorvermogen er meer dan ok uit. 

Misschien rijden we binnen 30 jaar allemaal elektrisch en is de GTS tegen dan wat de PX nu is.

 

De enige Vespa waar ik onlangs mee gereden heb is matzwarte  GTS Super (sport?) 125... en dat beviel mij wel ondanks de vroegere motorervaring.

Vermogen genoeg voor de Secundaire wegen en voor de Stad.

Opstappen en wegwezen = vrijheid,  is hier nog meer van toepassing dan bij het motorrijden.

 

Mijn enige vraag is dus hoe rendabel de 7,9 PK nog is om zich nog deftig voort te bewegen in het dagelijks verkeer en hoe zich deze gedraagt in vergelijking met een GTS125.

De raad dat ik best even test rijd is juist... maar wil niet zeggen dat ik de vraag hier niet mag stellen zodat ik een idee heb wat ik mag verwachten.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Hoi, een  ongeveer 8pk is wel ok om zich voor te bewgen in het verkeer. Ik ondervind daar echt geen last van. Zelf tripjes naar de ardennen met vrienden die een 200 hebben is geen probleem. Een gts 125 is ook wel ok dus hangt er van af wat je het liefst ziet.

met de gts het merk vespa minachten klopt een beetje maar niet helemaal. Het hangt er weerom van af wat je wilt. Zie het als old style tov new style. Een gts rijdt gelijk een piaggio beverly of een andere 125cc motor. De looks zijn leuker.

succes met de keuze!

 

  • Like 1
Link naar reactie

Zoals je ziet koopt iedereen om zijn eigen reden een vespa... nieuw of oud. 

Ik weet zeker dat een PX mee kan in het verkeer... en vind een Vespa karakteristiek om het schakelen. Alleen gasgeven en remmen mist toch een beetje dat vespa gevoel. Hoewel een 300gts heerlijk vermogen heeft, dus respecteer de keuze van iemand die voor een nieuwe Vespa gevallen is.

  • Like 1
Link naar reactie
8 uren geleden, Freddy Rotten zei:

geen idee voor 'het waarom' van jouw vraag, je laatste reactie lezend lijk je alles al te weten ?!? :wacko:

 

Klopt ja, misschien om de discussie op gang te brengen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Op 26 juni 2016 om 08:45, Daan zei:

Klopt ja, misschien om de discussie op gang te brengen. 

De Vespa is gereserveerd. Het is de 250ie geworden met de nieuwe facelift... nieuw dus.

Ik was eerst van plan om de 150PX te kopen.. de laatste versie  

Voor alle duidelijkheid.

De vraag van mij in post 1 is niet om zomaar discussie op gang te brengen.

Omdat ik al gereden had met een GTS 125 wou ik weten of er mensen zijn die weten hoe een PX 150 met 7,9pk kwa vermogen aanvoelt tegenover een GTS 150 met 15pk ... op de baan welteverstaan.

Ja ik heb al wat motor ervaring... zo'n 20 jaar en ondertussen al een hele poos niet meer gereden.

Dat een PX karakter heeft door het schakelen tegenover een GTS kan best zijn.. maar is puur persoonlijk.

Schakelen met de Motorfiets ben ik gewoon en draagt voor mij persoonlijk weinig bij.

Ik verkies een PX kwa uiterlijk boven een GTS maar ook dat is persoonlijk. Trouwens de GTS is nu niet bepaalt lelijk en heeft nog altijd een beetje nostalgisch uiterlijk, zeker als je vergelijkt met andere Merken.

Maar als een PX standaard een snelheid haalt van 85 km/h reël dan houdt het voor mij op want dat vind ik net niet genoeg.

Dus nu heel bewust voor de 250ie gekozen.

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Goede keuze, zeker als je kijkt naar dagelijkse bruikbaarheid!

Ben benieuwd naar een foto van de nieuwe aanwinst.

Alvast veel plezier en veilige kilometers toegewenst.

Groet'n,

Rik.

Link naar reactie
58 minuten geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Goede keuze, zeker als je kijkt naar dagelijkse bruikbaarheid!

Ben benieuwd naar een foto van de nieuwe aanwinst.

Alvast veel plezier en veilige kilometers toegewenst.

Groet'n,

Rik.

Bedankt !

De 250IE is gereserveerd voor mij, Jimmy de winkelverkoper is vanaf maandag terug uit verlof en dan kan ik verder afhandelen want ik moet nog andere zaken bestellen zoals kledij, helm, wanten enz...

Foto('s) komen er dan zeker aan (zeker beloofd) ... (mijn hobby is fotografie)

Vraagje over het te plaatsen foto's op dit forum (vermits ik nog nieuw ben)

Is er reglementering over het aantal te plaatsen foto's ?

Resolutie foto's?

 

Nog een kleine aanvulling.

Iedereen bedankt voor tips en ik wil hierbij even meegegeven dat ik ieder zijn keuze respecteer ongeacht het model(len) hij(zij) heeft.

Een GTS ligt me dus (persoonlijk) net iets meer.. wat niet wil zeggen dat ik andere modellen verafschuw... integendeel !

 

  • Like 1
Link naar reactie

Veel plezier met je scooter! Post maar een foto. 

Ik heb nog een degelijke p200e te koop staan die iets harder gaat dan 85 kmpu... Voor erbij, omdat je ze niet verafschuwd. ;) 

 

Link naar reactie

Een GTS 250 is zeker geen "verkeerde keuze" en prijs-kwaliteit dik in orde...vlot, zuinig en niet te veel sleutelwerk aan, en de "looks van een classic".

Trouwens veel mensen zien het verschil niet tussen een oude en een nieuwe Vespa... alleen kenners zien direct het verschil tussen oud en nieuw.

Geregeld kom ik mensen tegen ( als ik ergens stop ) die zeggen : "amai mijnheer, uwen oude Vespa ziet er nog zo heel mooi uit en nog geen roest " :D

Terwijl je zou denken dat "iedereen direct" zou zien, dat je op weg bent met een moderne GTS...en dat zijn niet altijd oudere mensen die zich "vergissen".

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...