Ga naar inhoud
Vespaforum.be

"Van Peel tot Evenaar - Antwerpen/Dakar per Vespa"


Peelke

Aanbevolen berichten

10 hours ago, Thomassker said:

Als 'm al die T5 had, waarom dan nog extra kosten doen? Niet veel Vespa's die betrouwbaarder zijn...

Klopt. Maar daar heb je wel een rijbewijs voor nodig als je in het buitenland wil rond snorren.

Link naar reactie
Op 28 juli 2016 om 23:43, Bever zei:

Dan blijft de vraag over het rijbewijs :)

Vanaf het moment dat je de grens over steekt, heb je ook met een 125cc een motorrijbewijs nodig. (meermaals uitgeklaard en bevestigd in andere topics op dit forum)

Keuze voor T5 zal vooral met betrouwbaarheid (origineel met Alu-Nicasil cylinder) en verbruik te maken hebben. Of gewoon toeval : zie spirit boek.

 

Link naar reactie

Topboek om te lezen! Zit nu met mijn P200E in de Drôme (rustig in 5 etappes heen gereden vanuit NL) en het boek was iedere extra gram bagage waard! Nu dromend over een verdere trip op de P dan dit... (Reisverslag komt als ik thuis ben)

FB_IMG_1469702480448.jpg

Link naar reactie

Hehe :) Die T5 was inderdaad eerder toeval, er stak niet echt een groot plan achter. Ik zocht gewoon een sterke 125 om te reizen. En zoals intussen duidelijk is, is de T5 een redelijk onverwoestbaar Nicasilbeest, met zowat evenveel vermogen als een 200. Ik heb hem destijds gekocht van Moon the Loon hier op het forum (ciao Gert! :) ) Giorgio Bettinelli zelf reed overigens met een PX200 de planeet rond, minstens even robuust spul dus.

Ik heb pas achteraf mijn A gehaald voor die reis naar Afrika. Op die eerste trip van Italië naar België op een ET3 in 2003, was de rijbewijssituatie (B geldig t.e.m. 125cc), intussen tot in den treure uitgeklaard op het forum (dat toen zelfs nog niet bestond, denk ik) nog één grijze bedoening. Dat dat enkel zou gelden voor het Belgisch grondgebied, wist ik toen niet. En samen met mij, ook de buitenlandse instanties niet. Ik zat toen op Erasmus in Siena en had een Italiaanse nummerplaat. Ook de Italiaanse verzekering, DIV of politie heeft er nooit iets van gezegd. Dat waren andere tijden, denk ik. Praktischer en minder big-brother-regelitis-ANPR-camera-GASboetes-handschoenen-en-lange-broek... En de wereld marcheerde toen ook, weet je nog? Ach, die goeie ouwe tijd…
(lap, sebiet weer een knuppel in dat hoenderhok… ;) )

Merci voor het lezen! En pvdv, goeie reis!

To infinity... and beyond!

Link naar reactie

Dat van die T5, dat wist ik niet. Weer iets bijgeleerd zie.

De rijbewijs B situatie is belachelijk. Ik heb mijn A gehaald, mijn vrouw niet. Ik kan dus even een toertje maken tot in -pakweg- Cadzand, zij niet. Daarvoor heeft ze haar B een jaar of zo te laat gehaald, want dan had ze ook een A, ah ja. Huren we een Vespa in Nederland, dan mag het weer wel. Het is dus veiliger een andere Vespa te huren dan je eigen Vespa die je gewoon bent te gebruiken. Tot daar alle wetten van de logica. Leve het eengemaakte Europa!

 

Link naar reactie
9 hours ago, Mister T said:

In Nederland mag je niet met een 125cc rijden met je rijbewijs B ook al huur je een scooter in Nederland.

 

OK, Italië dan :) Daar hebben we vorig jaar rond het Trasimenomeer gereden op een 125cc, beiden met rijbewijs B.

Link naar reactie

@Peelke Proficiat, je hebt een schitterend verhaal geschreven. Werkelijk van genoten.

Wat ik me nog afvroeg na het lezen van het boek, was of je heel die tijd rondgereden hebt met die te warme bougie en of je uiteindelijk die min-of-meer-juiste bougie nog gebruikt had. Waarschijnlijk dat er verder geen mens van wakker ligt, maar toch ;-)

 

Link naar reactie

Peelke,

Michael,

 

ik heb echt genoten van je boek... Het is niet alleen een zalige odyssee maar maakt ook duidelijk hoe nietig we zijn in het oneindige... Chapo! Ik kijk uit naar je volgende reisverslag...

zit momenteel in Italia en zonet met de eigenaar van het huisje dat we huren over je boek gesproken... :) de man heeft op 16 jarige leeftijd een et3 gekocht die hij nog altijd heeft... Kleur jeans, volledig origineel en een paar jaar geleden gerestaureerd... Zalig zalig zalig... Ik ga es uitkijken naar een Franse vertaling van je boek en hem opsturen eventueel... Uitgegeven in Franse taal?

 

grtz

 

bart

 

Link naar reactie
Op ‎2‎/‎08‎/‎2016 om 01:25, Peelke zei:

Hehe :) Die T5 was inderdaad eerder toeval, er stak niet echt een groot plan achter. Ik zocht gewoon een sterke 125 om te reizen. En zoals intussen duidelijk is, is de T5 een redelijk onverwoestbaar Nicasilbeest, met zowat evenveel vermogen als een 200. Ik heb hem destijds gekocht van Moon the Loon hier op het forum (ciao Gert! :) ) Giorgio Bettinelli zelf reed overigens met een PX200 de planeet rond, minstens even robuust spul dus.

Ik heb pas achteraf mijn A gehaald voor die reis naar Afrika. Op die eerste trip van Italië naar België op een ET3 in 2003, was de rijbewijssituatie (B geldig t.e.m. 125cc), intussen tot in den treure uitgeklaard op het forum (dat toen zelfs nog niet bestond, denk ik) nog één grijze bedoening. Dat dat enkel zou gelden voor het Belgisch grondgebied, wist ik toen niet. En samen met mij, ook de buitenlandse instanties niet. Ik zat toen op Erasmus in Siena en had een Italiaanse nummerplaat. Ook de Italiaanse verzekering, DIV of politie heeft er nooit iets van gezegd. Dat waren andere tijden, denk ik. Praktischer en minder big-brother-regelitis-ANPR-camera-GASboetes-handschoenen-en-lange-broek... En de wereld marcheerde toen ook, weet je nog? Ach, die goeie ouwe tijd…
(lap, sebiet weer een knuppel in dat hoenderhok… ;) )

Merci voor het lezen! En pvdv, goeie reis!

To infinity... and beyond!

 

178931_2514134349885_768534016_n.jpg

Link naar reactie
17 hours ago, Moon the Loon said:

@Peelke, je T5 in zijn vorig leven ;-)

Amai @Moon the Loon , gij zag er ook nog een pak jonger uit toen...
Tof om nog es te zien!

@josse Ha, een terechte nerd-vraag :) De min-of-meer juiste bougie (met resistor ook) werkte perfect. Die hete had het niet volgehouden in de woestijn, denk ik. Al is de T5 niet zo kieskeurig. Ik had ooit eens in Zuid-Italië pas door dat ik heel die tijd aan het bollen was met een korte bougie (HS) ipv een lange (ES). (Verwarring met de smallframe ET3 wellicht). Maar zonder enig probleem. Meer nog, eigenlijk dus met een fractie CC's extra daardoor :)

@Monster1100Bart: Merci! Fantastisch he, zo'n wesp met iemands levensverhaal eraan vast... Dat zijn rijdende boeken op zich.
Mocht er ooit een vertaling van het mijne komen, laat ik iets weten :) Intussen is die Italiaan toch wel op de hoogte van Giorgio Bettinelli (o.a. "In Vespa" - van Rome naar Saigon - en "Brum Brum" - de wereld rond -) hoop ik? Topboeken, zij het enkel in het Italiaans verkrijgbaar. "In Vespa" is recent vertaald in het Duits.
Veel plezier in Italië!

Link naar reactie

Jammer dat die boeken er niet in het Nederlands vof Engels zijn...  Helaas..  maar het exemplaar van Peelke is uit en ik heb genoten! Nog 1 dagje op de camping in de Drôme en dan morgen maar eens kijken hoe mijn P het in de Alpen doet, op naar d'r thuisland.

Link naar reactie

Heb hem eindelijk uitlezen, geen minuut verveeld en ik moet zeggen RESPECT man!!!

Dat stuk achter die taxi door het mijnenveld...daar had ik waarschijnlijk afgehaakt.

En nog eens bedankt voor de tips over de Franse wc, heb er gebruik van gemaakt toen ik door Frankrijk naar Italië reed ;-) 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...
  • 1 jaar later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...