Ga naar inhoud
Vespaforum.be

2 jaar garantie


Aanbevolen berichten

Voor de mensen die het zou kunnen interesseren, hier een samenvatting uit de Europese wetgeving ivm garantie meerbepaald:

Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen

consumptiegoederen: (alle roerende lichamelijke zaken, behalve:

- goederen die executoriaal of anderszins gerechtelijk worden verkocht;

- water en gas die niet marktklaar zijn gemaakt in een bepaald volume of in een bepaalde hoeveelheid;

- elektriciteit;

Ik ben geen jurist of dergelijke maar daar valt volgens mij een vespa wel onder.

In het kort komt het erop neer dat je 2 jaar garantie hebt op een nieuwe vespa. Ongevallen en normale slijtage vallen volgens mij niet onder de garantie. De garantie is geldig in heel de EU (dus een Vespa gekocht in Spanje met problemen in België moet hier ook gratis hersteld kunnen worden, natuurlijk indien aan alle andere voorwaarden voldaan is).

Als je een Vespa koopt op naam van een bedrijf val je buiten heel deze richtlijn, de consument moet consument is iedere natuurlijke persoon die bij de onder deze richtlijn vallende overeenkomsten handelt voor doeleinden die GEEN VERBAND HOUDEN MET ZIJN BEROEP OF BEDRIJF

Een verkoper durft al eens snel zeggen dat het maar 1 jaar garantie is en een factuur voor je opmaken. Dit komt omdat de VERKOPER verplicht is om 2 jaar garantie te geven, en niet de fabrikant. Gevolg: de kosten zijn voor de verkoper en worden niet door de fabrikant vergoed.

Als er in de garantiebepalingen wordt vermeld dat het 3 jaar of meer is, dan is het natuurlijk nog beter. Dit staat dan meestal wel in de handleiding. Ik ben niet zeker maar bij Vespa is het 2 jaar, al weet ik niet of dat door deze richtlijn is of dat het echte fabrieksgarantie is.

Voor 2de hands goederen voorziet de wet enkel 1 jaar als minimumtermijn. Volgens mij mag je hem dan niet van een particulier gekocht hebben maar moet het van een garage/verkoper komen. Dus dingen die van 2dehands.be of kapaza komen zijn volgens mij zonder garantie en kan je enkel rekenen op de goedheid van de verkoper

Hopelijk moet niemand er gebruik van maken, maar hier is de link is de link naar de volledige wettekst:

http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUri ... 44:NL:HTML

Zijn hier juristen tussen de vespisten? Misschien enige aanvullingen/correcties?

Link naar reactie

ik ben het niet gaan uitpluizen, maar staats er nergens tussen 'tenzij anders bedongen in de overeenkomst?' want, dan kan het zijn dat een verkoper in het contract kan zetten dat hij maar 1jaar geeft. Tenzij het een regel is van openbare orde (kan niet van afgeweken worden, noch afstand van gedaan worden) of een regel van dwingend recht (niet afgeweken, wel afstand van doen...)

maar mij lijkt het hier eerlijk gezegd dat er niet van kan afgeweken worden, maar toch handig als'k het even vermeld, indien het eventueel wél zou zijn dat er anders bedongen kan worden...

Link naar reactie

der is een dwingend karakter ( niet hetzelfde als openbare orde, waarbij ik dus niks zeg over de rechtskract...$zucht$) , zie art. 7

maar de meeste handelaars zullen er zich wel van gewaar zijn dat ze de garantie moeten geven. Ze mogen er niet contractueel van afwijken. Ook voor verborgen gebreken kunnen ze geen exoneratiebeding opstellen.

Link naar reactie

• Garanties voor consumptiegoederen

Ter uitvoering van de Europese Richtlijn 1999/44/EG van 25 mei 1999 is op 1 januari 2005

de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consument bij verkoop van

consumptiegoederen in werking getreden.

De nieuwe wettelijke garantieregeling is van toepassing op alle producten verkocht door een

professioneel aan een consument voor privédoeleinden. Er wordt voorzien in een

garantietermijn van twee jaar voor elk gebrek aan een product. Voor tweedehandsgoederen

kan een kortere termijn overeengekomen worden, maar ze mag nooit korter zijn dan één jaar.

Bij een gebrek aan het product heeft de consument recht op de kosteloze herstelling of

vervanging. Als deze oplossing echter onmogelijk of buiten verhouding zou zijn, dan kan de

consument een passende prijsvermindering of zelfs de ontbinding van de koopovereenkomst

eisen. Deze laatste oplossing is niet mogelijk wanneer het om een gering gebrek gaat. Een

professioneel kan uiteraard facultatieve, commerciële garanties toestaan zolang deze niet

tegenstrijdig zijn met deze wettelijk voorziene garantie en tot doel hebben een grotere

bescherming te bieden.

Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen,

Belgisch Staatsblad 21 september 2004.

Tot zover de eerste commentaar.

De Belgische wettekst kan je vinden in het Staatsblad via http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/welcome.pl

kies taal, tik onderaan de datum 20043-09-21 in en het is de eerste wet van die dag.

Conclusie : dus ook bij ons geldt al de 2-jaar garantie en 1 jaar voor een tweedehands, mits aankoop bij ene prof.

Link naar reactie

Euh, toemaatje : een wettelijke regel van dwingend recht is even straf als eentje die van openbare orde is hoor, maakt in de praktijk niks uit.

(En, voor wie het nog niet helemaal door had: yes, der zitten juristen tussen de Vespisten).

Link naar reactie

ze zijn even straf, maar een van dwingend recht zal een relatieve nietigheid oproepen en een van openbare orde een absolute nietigheid, indien die geschonden worden

en een exoneratiebeding voor verborgen gebreken mag inderdaad niet want dat zou ge kunnen klasseren onder bedrog, en voor bedrog of eigen zware fout mag men zich niet exonereren...

en, wannes, het kan zijn dat de eigenaar uw vespa eventueel een kwartiertje voor ge kwam even heeft doen warmlopen en -zoals ze bij mij gedaan hebben- met een bus smeersel ingespoten zodat die werkt, maar een 2u derna -toen we thuis aankwamen- werkte hij niet meer:p dus dat lijkt me eerlijk gezegd wel een verborgen gebrek, dat met 'kunstgrepen' verdoezeld is...

Link naar reactie

Gaan we haartje klieven ?

Ik zei dat het onderscheid in de praktijk niets uitmaakt: de absolute nietigheid die volgt uit een schending van een regel van openbare orde moet door de rechtbank ambtshalve opgeworpen worden. De relatieve moet door een partij ingeroepen worden maar de strijdige clausules zijn in beide gevallen even nietig hoor.

Bedrog leidt tot ongeldigheid van de overeenkomst (de instemming van de bedrogene met de overeenkomst is niet geldig, werd op valse basis bekomen, en dus is er strikt genomen geen overeenkomst geweest) en dus ontbinding van de verkoop. Een verborgen gebrek kan zover leiden maar kan ook, als het 'oplosbaar' is gewoon verholpen worden, tenzij de kost daarvan de waarde van het verkochte overstijgt.

De professionele verkoper wordt geacht - zeker voor een vespa - ook de niet meteen zichtbare gebreken gekend te hebben (omdat hij beroeps is)en dus, ook al wist hij werkelijk niets van het verborgen gebrek af (niet behoorlijk onderzocht is fout in zijnen hoofde) toch is hij ervoor aansprakelijk.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...