Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Verstoppingen in carburateur


wetebe

Aanbevolen berichten

Voor de tweede maal is na een lange winter de carburateur van mijn VNB1 1961 verstopt. Vorig voorjaar bleek het niet mogelijk om de inwendige kanalen te reinigen. Met een nieuwe carburateur weer goed lopen. Nu met de nieuwe carburateur het zelfde probleem. Stationair OK, maar bij gas geven zwaar inhouden. Als je in de carburateur kijkt zie je ook dat er te weinig uit de hoofdsproeier komt. De sproeier zelf ie niet verstopt.

Op andere forums gevonden dat de dader Euro 95 benzine kan zijn. Die benzine is hygroscopisch en na de winter zou zich wat water onder in de tank kunnen zitten. Ook gelezen dat het metaal van de carburateurs door de ethono aangetast zouden worden.

 

Wie heeft hiermee intussen ook ervaring opgedaan.

 

Gr. Wetebe

Link naar reactie
4 uren geleden, Adrian zei:

 

Komt er genoeg benzine uit uw kraan ?

Dat is het probleem niet. Het probleem is dat de interne kanaaltjes waardoor de eur 95 van de vlotterkamer naar de hoofdsproeier loopt gedurende langere stilstand verstoppen, hetzij door corrosie, als wel door sludge dat zich daar vormt. Deze kanaaltjes zijn praktisch niet te reinigen. Ook een nacht in carburateurreiniger brengt niets. Ultrasoon kost meer dan een nieuwe. Dit is al de tweede carburateur met dit probleem. De enige remedie is vervangen, maar dat elke twee jaar doen is gekkenwerk. In mijn oude auto's tank ik tegenwoordig al super 98 benzine. Daarin zit ipv. 5% slechts max. 0,5% ethanol. De vraag is daarom of er meerdere mensen zijn met dit probleem. Ook komt bij stalen tanks verhoogde corrosie van de bodem voor. Vooral als er geen tweetakt olie in de euro 95 zit. In Duitsland wordt tegenwoordig al 10% ethanol toegevoegd en daar is het probleem al langer bekend. Door de bijmenging van tweetaktolie zou het corrosieprobleem wel meevallen, maar door optredende reacties vormt zich eerder sludge.

 

Gr.

 

Wetebe

Link naar reactie

Grappig dat je nu dit probleem vernoemt. Jij hebt wsch dit probleem:

 

http://www.vespaforum.be/index.php?/topic/27586-naftbak-reinigenopenen-vespa-pk50/#comment-298162

 

De verontreiniging is gesmolten epoxy, en die krijg je met niets uit je interne kanaaltjes. Ook niet ultrasoon. Je zou de samenstelling van je coating moeten kannen op het op te lossen. De goedkoopste oplossing voor jou: nieuwe tank en nog eens een nieuwe carburateur vrees ik. 

In België zit ook al enkele jaren max 10% ethanol in de benzine en zal de komende jaren verhogen naar 20%.

 

Succes!

Link naar reactie
1 uur geleden, dmi zei:

Grappig dat je nu dit probleem vernoemt. Jij hebt wsch dit probleem:

 

http://www.vespaforum.be/index.php?/topic/27586-naftbak-reinigenopenen-vespa-pk50/#comment-298162

 

De verontreiniging is gesmolten epoxy, en die krijg je met niets uit je interne kanaaltjes. Ook niet ultrasoon. Je zou de samenstelling van je coating moeten kannen op het op te lossen. De goedkoopste oplossing voor jou: nieuwe tank en nog eens een nieuwe carburateur vrees ik. 

In België zit ook al enkele jaren max 10% ethanol in de benzine en zal de komende jaren verhogen naar 20%.

 

Succes!

DMI,

Dank je wel voor deze waardevolle bijdrage. Ik had deze topic nooit gezien. Maar dit is inderdaad het probleem. Aan de kunststofcoating had ik niet gedacht. Ik ben er zeker van dat dit in combinatie met euro95 of e10 de ware reden van de ellende is.

Dat wordt dus een nieuwe tank plus nog een keertje een nieuwe carb.  Volgens BP zit er in hun Ultimate geen of maximaal 0,5% ethanol. Daarom heb ik met mijn VNB T5 met stalen tank tot op heden geen probleem. Voor einde seizoen toch voortaan maar Aspen-2 tanken!

 

Hier bewijst zich het nut van een goed forum!

 

Mvg

Wetebe

 

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Het zou ook kunnen dat je probleem wordt veroorzaakt door oude benzine. Als de Vespa een winter stil staat, wordt de benzine slecht,

en onstaat er een verf achtige substantie onder in de tank en carburateur. Oplossing zou zijn

de tank leeg laten lopen aan einde van seizoen.

Of brandstofverbeteraar (werkt voor kettingzagen, maar geen idee of dit wel/niet goed is voor de Vespa, iemand ervaring mee?) in de tank gooien voordat je de Vespa wegzet. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vandaag nieuwe tank geplaatst en de carburateur vervangen. Nieuwe benzine erin er meteen perfect lopen. Eerst de oude carburateur uit te blazen, maar de hoofdsproeier krijgt te weinig aanvoer vanuit de vlotterkamer. Ik zal bij gelegenheid de oude carburateur eens openzagen en proberen te vinden waar de verstopping exact plaats vindt.

 

Wetebe

Link naar reactie

Een opmerking ivm met de nieuwe benzines, zelfmengen en papieren benzinefilters. De nieuwe benzines bevatten ethanol, deze absorbeert water, waardoor je tank kan gaan roesten onder het vloeistofniveau. Bij zelfmengen bestaat het risico dat papieren filters verstopt geraken. Het water in de benzine in combinatie met de 2-takt olie zorgt ervoor dat de papieren filter geen brandstof meer doorlaat.

Link naar reactie

Nog geen ervaring mee maar soit lang gaat da ni duren ;),,,een collega van mij gebruikt REDEX D.D van het merk Belco,,,heb hier toevallig ook zo'n bus staan...blijkbaar kan je dat in juiste verhouding ook met 2T mengen,,,één van de toepassingen is dat dit middel het water bindt en dan mee de verbranding instuurd,,ik geef het maar mee,,,wanneer ik terug op 2T rijdt ga ik dit ook testen.

CHEERS

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...