Ga naar inhoud
Vespaforum.be

produkt om roest te behouden ;)


geertvespa

Aanbevolen berichten

ik ben gestart met een nieuw projectje en mijn bedoeling is om de originele lak en roest te behouden. Ik ben dus op zoek naar een produkt dat het roestoproces stopt maar wel de look behoudt.

Men heeft mij al owatrol olie aangeraden maar ik vind verschillende soorten ed dus alle tips zijn welkom

  • Like 1
Link naar reactie
15 uren geleden, Vespaciao zei:

Waarom spuit je er niet gewoon matte, zijdeglanzende of glanzende vernis over ?

volgens mij blijft het daaronder dan gewoon verder roesten

Link naar reactie

Roesten gebeurt volgens mij alleen in combinatie met vocht. Oftewel alles echt 100% droog hebben, schoon maken, matte beschermlaag er over en klaar . Lijkt mij...

Link naar reactie
8 uren geleden, geertvespa zei:

heb je hier zelf ervaring mee?

 

Ja werkt prima, gewoon met een spons een heel dunne laag aanbrengen. Je kan ook een beetje in je kader laten lopen en eens bewegen in alle richtingen zodat de vloeistof overal geraakt, dan komt er ook geen roest meer van binnenuit. Nadien met een vod nog eens over de Vespa gaan om lopers te voorkomen (als dit opdroogt heeft het een bruine schijn) dit gaat er wel af maar dan is ook de bescherming tegen roest weg. Na het gebruik van dit product heeft de Vespa iets meer glans en wordt de lak iets donkerder door de beschermlaag dat er op staat maar dit is verwaarloosbaar. Heb dit destijds aangekocht bij Maskes omdat dit in België moeilijk te vinden was toen, ik geloof ook dat zij dit product gebruiken als ze een Vespa willen "conserveren"..

Link naar reactie

Ik heb ook al een paar keer met Owatrol gewerkt, omdat het product als basic conservatiemiddel zijn werk doet zonder meer. Het blinkt wel wat, maar de glans verminderd geleidelijk. Op de foto's zie je het resultaat voor en na.

Owatrol is geen wondermiddel en als je veel met de vespa rijdt, wordt aangeraden om de behandeling jaarlijks te herhalen

Hieronder nog wat informatie over roestbehandeling

http://www.afripix.de/Rostschutz.pdf

 

 

vespapita details 047.jpg

vespapita details 054.jpg

Tunnel na Owatrol.jpg

Tunnel voor Owatrol.jpg

aangepast door Edwin
Link naar reactie

Wikipedia zegt:

Wanneer een metaal met water (H2O) in aanraking komt, vindt vaak oxidatie (corrosie) plaats. Veel metaaloxiden kunnen verweren 

En

Meestal zijn metaaloxiden niet gewenst en moeten de metalen tegen oxidatie worden beschermd. Dit kan bijvoorbeeld door een beschermende laag aan te brengen: een coating (zoals verf), of een zinklaag op staal, of anodiseren van aluminium.

 

 

Roest krijg je door contact tussen ijzerhoudende materialen zoals bv. staal, in aanraking te laten komen met zuurstof en vocht. In onze lucht zitten de elementen zuurstof en vocht. Een coating zoals vernis, lak, verf, doorschijnende laag zoals Owatrol e.d. stopt dus dit chemische proces door het materiaal af te schermen van lucht.

  • Like 2
Link naar reactie

Ik heb de mijne ermee behandeld een paar jaar geleden en dat werkt prima.  Geert laat volgende keer iets sneller weten als je in de buurt bent en spring dan gerust binnen om het resultaat te zien ;)

 

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

ik heb ondertussen de binnenzijde van de billen, spatbord en frame geschilderd met owatrol.. Aaan de buitenkant ga ik enkel de geroeste delen behandelen met owatrol. Nu mijn volgende vraag: je kan owatrol ook als onderlaag gebruiken en daarover schilderen (heb ik mij laten vertellen)

Ik heb hier nog een pot rode menie van Hammerite staan, kan ik dat daar gewoon opsmeren? (voor de binnenkant van het frame wel te vertsaan)

Link naar reactie

Normaal is owatrol overschilderbaar, maar probeer toch eerst eens op een klein stukje om te zien of de beide verven niet gaan "vechten" (blaasvorming, verf die oplost,... ).

Mogelijk moet je ook de droogtijd van de owatrol respecteren, ik dacht een week eer deze volledig droog is.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Roest komt niet alleen door contact metaal/ water , zonder zuurstof erbij geen roest, alles van metaal dat in de zee licht is redelijk geconserveerd, rekening houdend dat het om zout water gaat, reden er kan geen lucht/zuurstof aan.

Moraal van het verhaal, roest sealen zodat er geen zuurstof aan kan en het roestproces stopt, en dat doe je oa met Owatrol.

Denk dat Owatrol perfect overschilderbaar is , maar zoals Nero zegt , eerst een testen op een stuk metaal.

 

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

ik heb owatrol gebruikt aan de onderkant en binnenkant goed dik gesmeerd.

bij de zichtbare delen heb ik enkel de roestplekken behandeld met owatrol en na een uurtje de rest terug afgeveegd

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...