Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX opstarten na 5 jaar stilstand


Thomespa

Aanbevolen berichten

Beste vespisten,

graag wat hulp:

Mijn PX 125 na vijf jaar terug eens uitgehaald...

Heeft al die tijd binnengestaan, maar niet in ideale toestand. Gewoon op de pekkel, naftkraantje wel toe, maar voor de rest niets aan gebeurd.

Uiteraard start die niet: niet met de elestart en niet met de kick.

Heeft iemand een checklist die ik moet aflopen en een lijstje aan taken die ik moet doen om terug fier rond te kunnen bollen?

Alvast bedankt mannen (en vrouwen),

groeten,

Thomas

 

Link naar reactie

;););)Vijf jaar is wel lang. 

Zeker al de carburateur deftig reinigen. Hopelijk was de tank vol toen je ze wegzette. Anders nakijken op roest. De bougie eruit halen en checken dat ze nog een mooie Vonk geeft. Zo niet, vervangen. De olie vervangen. Dat gaat het best als ze even gedraaid heeft... En dan rijden en nooit zo lang meer laten staan...;););)

Link naar reactie

Ben nogal veel van huis voor 't werk, en op een dag thuisgekomen, en de nummerplaat was eraf... Madam vond tax en verzekering weggegooid geld voor iets die zo weinig gebruikt werd. Ergens heeft ze een punt, en ik zie ze graag, dus 5 jaar zo gelaten... Iedere lente kriebelde het, maar deze keer is het een onuitstaanbare jeuk, dus doek er eens afgehaald, traantje van geluk weggepinkt en op de oprit gezet. Tank zit halfvol, en naft ziet er mooi klaar uit als ik ermee schud. 2-takt olie ziet er ook ok uit. 

Zal morgen eens bougie bekijken. Hoe kun je die eigenlijk testen als die nog goed is? 

Zou batterij na 5 jaar nog goed zijn? Wel sjiekeplat natuurlijk, maar zou die nog opladen?

carb kuisen, is dat goed te doen voor een niet-techneut?

groeten,

 

Thomas

Link naar reactie

Thomas ,

Is zeker allemaal te doen , maar in weinig woorden . Het is 2 keer niks als je iemand het laat doen die er verstand van heeft . Ik zeg niet dat je 2 linkerhanden hebt hoor . Het heeft zeker een grote beurt nodig . Het afstellen van je carb na het reinigen .

- Nieuwe batterij

- Nieuwe bougie

- Waarschijnlijk zijn je bandjes niet goed ( barstjes ) ( vervormd )

- Olie verversen

- Carb reinigen

- Nieuwe benzine   

- Je uitlaat eens nakijken of die niet verstopt is van muizen nesten .

- Misschien al je binnen kabels vervangen van je remmen , koppeling , versnellingen die mogelijk droog zijn en kan blijven hangen tijdens het rijden , zeer gevaarlijk !!!

- mogelijk je koppeling platen zijn in elkaar geplakt , die niet zal gaan werken .

Dit zijn de nadelen als je vespa te lang stil staat al heb je niet veel mee gereden .

Dan weet ik niet zeker hoe lang je oliekeringen gaan vol houden , mogelijk wat harder geworden .( Maar kunnen nog goed zijn )

Wil je niet afschrikken , maar om weer in tip top te krijgen moet je ergens in deze richting gaan .

Als je iemand weet of kent die voor een pintjessss wil doen , spaar je toch wat centjes .

 

Mvg Gio

 

  

Link naar reactie

Ben het volledig eens met Gio.

Benzine is in minder dan 1'jaar al waardeloos. Dus eerst deze eruit & nieuwe zoals Sindo net zei.Sproeiers uithalen en kuisen. Opspuiten met bus behandelkamer. Of fijn ijzerdraadje nemen en de gaatjes zuiver maken.

Bougie kan je sowieso vervangen, 4€ gaat nu niet een verschil maken. Je hebt al 5 jaar verzekering uitgespaard :-).

Zo kan je toch al is testen, je weet maar nooit :-) good luck  

Link naar reactie

ik zou de batterij gewoon is terug opladen, ze zal wel houden voor een paar keer te starten. Daarna zal ze wel vervangen moeten worden. De bougie eruit en carbu cleaner direct in het gat en dan met nieuwe naft direct starten. Als hij aanslaat wat normaal zal gebeuren de luchtfilter eraf en carbu cleaner in de luchtaanzuigopening spuiten met draaiende motor. Zo zal hij wel gekuisd geraken zonder alles te moeten demonteren. 

 

Starten maar Thomas, volgende week geven ze goed weer.

 

Carbu cleaner kan je kopen bij auto5, 12 eur per bus.

Link naar reactie
3 uren geleden, yag zei:

ik zou de batterij gewoon is terug opladen, ze zal wel houden voor een paar keer te starten. Daarna zal ze wel vervangen moeten worden. De bougie eruit en carbu cleaner direct in het gat en dan met nieuwe naft direct starten. Als hij aanslaat wat normaal zal gebeuren de luchtfilter eraf en carbu cleaner in de luchtaanzuigopening spuiten met draaiende motor. Zo zal hij wel gekuisd geraken zonder alles te moeten demonteren. 

 

Starten maar Thomas, volgende week geven ze goed weer.

 

Carbu cleaner kan je kopen bij auto5, 12 eur per bus.

Je kan inderdaad zo starten maar blijven laten draaien om carbu te kuisen is dan weer gevaarlijker. Als je zuiver op die carbu cleaner laat draaien waar is dan uw smering die je nodig hebt?

Link naar reactie

gewoon met nieuwe benzine beginnen om te zien of ze start of niet. Als ge ze rijdend hebt weggezet is er geen reden waarom ze nu niet meer zou rijden. Batterij is niet echt nodig om te starten, enkel voor uw pinkers en stoplicht... dus begint al eens eerst met nieuwe benzine alvorens de scooter te slopen ;)

Link naar reactie

inderdaad, benzine eruit, nieuwe erin en kicken maar. Daarna kan je nog altijd verder zoeken als hij niet start.

Maar eerst en vooral uw vrouw kletsen op haar bloot gat geven, voor een PX125 betaal je nl geen tax, enkel verzekering, en nu terug opnieuw 65€ voor een nr-plaat. En niet meer die mooie slanke oranje nr-platen maar zo'n groot plateau in rood en wit

Link naar reactie

Als je er niet te veel verstand van hebt zou ik zeker de carburateur niet uit elkaar halen. e.v alleen de vaste schroeven er uit en schoonmaken en zeker geen ijzerdraad gebruiken. giet een beetje verse benzine rechtstreeks in de carburateur. maar kijk eerst of ie vonkt. bougie er uit in de bougiekap steken tegen een metalen deel van de scooter houden en op de kickstarter trappen of als je de accu geladen hebt op de startknop drukken. Heb je een vonk en verse benzine is lopen. de motor dus niet jij.

Je kan voor het gemak even snelstart  e.v WD 40 gebruiken En als ie rijdens is weggezet zou ik niet weten waarom ie niet makkelijk zou starten. verder natuurlijk slim om wat eerder is opgemerkt de olieën te verversen en de benzine tank leeg te maken. en te vullen met verse benzine.

Succes

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...