Jump to content
Vespaforum.be

Carburateur SI27/23 GS160 afstellen


Bikerke

Recommended Posts

Hoi,

 

Ondanks een lange zoektocht op het forum kan ik geen oplossing terugvinden voor mijn probleem...

 

Na een motor-rivisie is ook de carburator gereinigd en zijn ook alle dichtingen, de hoofdsproeier en de vlotternaald vervangen.

De originele uitlaat is vervangen door een SIP Road II.

De luchtfilter is origineel en proper.

De mengselschroef staat 1,5 keer uitgedraaid.

 

Ik heb er nu een kleine 200km opzitten, en blijf een probleem ervaren op lage toeren (vertrekken vanuit stilstand) met warme motor:

De koude motor start bij de eerste of tweede trap op de kickstarter met choke aan.

Ook het wegrijden is dan geen probleem. Van zodra de motor warm is en ik de choke dicht zet begint hij (of zij ;-) ) moeilijk te doen op lage toeren.

Wanneer ik vanuit stilstand opnieuw wil vetrekken houd de motor even in. Enkel wanneer ik het toerental eerst wat verhoog kan ik met een slepende koppeling vertrekken.

Een andere oplossing is de choke opnieuw op zetten. Dan heb ik geen probleem op lage toeren tijdens het rijden (enkel op stationair toerental valt hij dan uiteraard stil met de choke op).

Op aanraden van een Vespa-kenner heb ik de originele sproeier (108) vergroot naar een 110, maar zonder resultaat. Vervolgens zelfde test en resultaat bij een sproeier van 118...

Wat kan de reden, of nog liever: de oplossing zijn voor dit probleem?

 

Dank bij voorbaat,

Frank

 

 

Link to comment

Klinkt eerder als een probleem met de ralentisproeier dan de hoofdsproeier...

Ofwel een gebrek aan compressie (veel kilometers op de cilinder+piston?) of ergens valse lucht (krukasdichting? of cilinderkoppakking?).

Link to comment

Het is niet normaal dat je met de choke op moet rijden tot de motor warm is. Als men bij een GS- carbu de choke trekt komt er meer benzine in het mengsel (dacht ik), dus zou ik idd ook gaan zoeken naar een verstopping in de ralantisproeier of dat kanaaltje in de carbu. 

Volgens scooterhelp zou je met een relantisproeier van 60 moeten werken. 

Groetjes, nero. 

Link to comment
59 minuten geleden, nero zei:

Het is niet normaal dat je met de choke op moet rijden tot de motor warm is. Als men bij een GS- carbu de choke trekt komt er meer benzine in het mengsel (dacht ik), dus zou ik idd ook gaan zoeken naar een verstopping in de ralantisproeier of dat kanaaltje in de carbu. 

Volgens scooterhelp zou je met een relantisproeier van 60 moeten werken. 

Groetjes, nero. 

Hey Pieter,

Ik moet met de choke op rijden, ook als de motor warm is.

Wanneer ik op bijgevoegde tekening kijk lijkt het toch dat de choke extra lucht geeft ipv extra benzine... Of vergis ik me?

 

Schermafbeelding 2016-04-12 om 17.48.30.png

Edited by Bikerke
Link to comment
3 uren geleden, MESTKEVER zei:

Heb hetzelfde voorgehad, in de carburator zitten zeer kleine inwendige kanaaltjes die kunnen verstoppen, je kunt hier niet bij om schoon te maken, nieuwe carburator gekocht 60 euro en het was opgelost.

Helaas voor dat bedrag geen vervanger voor een 27/23 carburator...

Ik ga morgen nog eens proberen alles door te blazen met perslucht :-(

 

Link to comment
12 uren geleden, geertvespa zei:

los van dit probleem toch maar opletten met die andere uitlaat. Ook hiervoor moeten de sproeiers aangepast worden

Klopt, maar volgens mij is het huidige probleem geen gevolg van de nieuwe uitlaat... Of vergis ik me?

Link to comment
Op 12-4-2016 om 17:50, Bikerke zei:

Hey Pieter,

Ik moet met de choke op rijden, ook als de motor warm is.

Wanneer ik op bijgevoegde tekening kijk lijkt het toch dat de choke extra lucht geeft ipv extra benzine... Of vergis ik me?

 

Schermafbeelding 2016-04-12 om 17.48.30.png

Nee, je vergist je niet. :)

Welke mixer heb je steken, een BE3 of BE4? 

Groetjes, nero. 

Link to comment
12 uren geleden, Bikerke zei:

Klopt, maar volgens mij is het huidige probleem geen gevolg van de nieuwe uitlaat... Of vergis ik me?

vandaar ook "los van dit probleem" ;)

  • Like 1
Link to comment
17 uren geleden, nero zei:

Nee, je vergist je niet. :)

Welke mixer heb je steken, een BE3 of BE4? 

Groetjes, nero. 

Dag Pieter,

Ik heb vandaag no eens de hele carburator uit elkaar gehaald en alles opnieuw doorgeblazen.

En "happy me", voorlopig lijkt het opgelost... :-)

Er steekt een BE2 in, en volgens Scooterhelp moet dit een E1 zijn. Ik kan een nieuwe E1 nergens terugvinden...

Wat kan de reden zijn dat ze deze ooit hebben veranderd?

En btw, ik heb nog een tweede GS160 blok met carburator. ook daar steekt een BE2 in...

 

Edited by Bikerke
  • Like 1
Link to comment
Op 14 april 2016 om 16:37, Bikerke zei:

Dag Pieter,

Ik heb vandaag no eens de hele carburator uit elkaar gehaald en alles opnieuw doorgeblazen.

En "happy me", voorlopig lijkt het opgelost... :-)

 

 

Shit, na enkele dagen hetzelfde probleem...

Er zit nochtans een nieuwe (propere) tank op, nieuwe benzinekraan en nieuwe benzineslang... Dus vuil lijkt me uitgesloten.

Ik heb er mijn bougie ook eens uit gehaald. Lijkt me ook niet perfect:

 

 

 

IMG_2740 (1).jpg

Edited by Bikerke
Link to comment

LIjkt me iets te licht van kleur voor een piston ported motor. 

Misschien je vlotter die blijft hangen of een luchtbel in de naftdarm? 

Demonteer de benzineslang juist voor de carbu en zet je naftkraan eens open (zorg voor iets om de benzine op te vangen) De benzine moet hier heel vlot uitlopen (een straal). 

Hoe lang is je benzine darm trouwens? 

Groetjes, nero. 

Link to comment

Heb je de nieuwe tank laten verven? Dan is mogelijk het verluchtingsgaatje verstopt waardoor de tank vacuum trekt. 

Een andere mogelijkheid is dat de piston verkeerd gemonteerd is, deze moet met de pijl naar de uitlaat gericht zijn (in dit geval naar beneden). 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link to comment
  • 1 month later...

ben bij modernvespa een discussie tegen gekomen over de atomizers en de werking daarvan bij onze vespa's

http://modernvespa.com/forum/topic115912

als je kijkt bij de tekening komt de originele E1 (GS160) niet overeen met de BE2.

de BE2 heeft 2 gaten in het midden gedeelte waardoor het mengsel te arm wordt volgens de discussie op modernvespa.

ik was altijd van mening dat de atomizer van BE1 (rijk) naar BE6 (arm) lopen, dit staat ook op de SIP site:

http://www.sip-scootershop.com/main/base/Details.aspx?ProductNumber=40405000&_language=en

Als deze discussie op modernvespa klopt dan komt de E1 eerder overeen met BE5 en klopt het verhaal van SIP niet.

De bougie lijkt me wat te arm wat dus zou kunnen kloppen door het gebruik van de BE2, of zit ik ernaast?

Edited by Pilaf
Link to comment
  • 9 months later...
Op 21-4-2016 om 23:16, nero zei:

LIjkt me iets te licht van kleur voor een piston ported motor. 

Misschien je vlotter die blijft hangen of een luchtbel in de naftdarm? 

Demonteer de benzineslang juist voor de carbu en zet je naftkraan eens open (zorg voor iets om de benzine op te vangen) De benzine moet hier heel vlot uitlopen (een straal). 

Hoe lang is je benzine darm trouwens? 

Groetjes, nero. 

Dag Pieter,

na zijn winterslaap nog steeds hetzelfde...

intussen de volledige carburator, benzineslang, benzinekraan en tank gewisseld. Maar zonder resultaat...

De benzineleiding is 48cm.

Wanneer ik je test doe met een open kraan en de slang los dan loopt dat wel, maar geen straal. Ik heb een doorzichtige slang en zie nergens lucht.

Ik heb de richting van de piston nog niet nagekeken, maar wat zou de reden zijn dat hij dit de eerste 200km na revisie niet deed...

wie heeft nog tips?

Alle dichtingen zijn vervangen tijdens de revisie...

gr,

Frank

Link to comment

intussen de volledige carburator, benzineslang, benzinekraan en tank gewisseld. Maar zonder resultaat...

Dus daar zit het dan niet , zegt mijne grote teen, ...

Steek uw orginele  uitlaat eens terug ?

 

 

Link to comment

Voor wat betreft je benzine uit de slang. Ik heb dat ook gehad en ben uiteindelijk toch maar voor een fast flow brandstofkraan gegaan, waarbij ik wel de originele hendel gebruik. Had bij de originele ook geen bellen maar er liep naar mijn idee niet genoeg brandstof door heen.

Je zegt dat na het zelf reinigen en doorblazen van de carb ze wel even probleemloos heeft gereden. Neig dan toch naar iets van vuil in de carb.

Is je carb destijds ultrasoon gereinigd?

Heb zelf zo'n ultrasoon reiniger en met Tickopur R33 reinig ik mijn carburateurs. Bij mijn GS heb ik na het reinigen ook soort gelijke klachten gehad. Heb het reinigen, spoelen en doorblazen een aantal keer moeten herhalen voordat het probleem was opgelost. Was waarschijnlijk toch een beetje vuil wat steeds de problemen gaf.

Op 14 april 2016 om 16:37, Bikerke zei:

Er steekt een BE2 in, en volgens Scooterhelp moet dit een E1 zijn. Ik kan een nieuwe E1 nergens terugvinden...

Wat kan de reden zijn dat ze deze ooit hebben veranderd?

En hier heb ik een antwoord op gevonden in een samengevoegde handleiding. Er is destijds een modificatie geweest op de VSB1T, ze zijn van een E1 naar een BE2 of BE3 gegaan. Ook zijn ze van een 108 naar een 115 gegaan.

Helaas is er 1 deel Spaans en niet in het Engels maar de strekking van het verhaal is wel duidelijk.

image.thumb.jpeg.c5f983d70bd146e0756657944fdcfcf4.jpegimage.thumb.jpeg.875842ef85022c7b8023f1edb0e3649d.jpeg

Link to comment
  • 1 year later...

even terug inpikken op deze topic

Heb wat problemen met mijne. En geen goesting in vastloper

Deze loopt wat te arm op 1/4 > 3/4 gas. Bougie is iets te veel melk :)

benzineaanvoer is goed

2 vragen 

1. Bij si 27/23 mengschroef ...

UIT  is rijker , IN is armer ? Toch ? 

2. Stationair sproeier is standaard 50. 

zijn hier grotere voor te vinden ? Specifiek voor de di 27/23

Ter info

Nu zit er een quasi  standaard set up in 

160/be2/122

stationair 50

choke 60

 

grts

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Pilaf
      Heren/dames van het VespaForum.be, ik heb begrepen dat er bij U ook een aantal GS160 eigenaren actief zijn en hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem.
      Het gaat om een GS160 blok wat nu 38000 km heeft gelopen en na een overhaal op 36000 km een ratel heeft. Wat er is veranderd waardoor deze ratel is ontstaan is mij niet bekend maar ik krijg er langzaam zelf een tik van.
      Ik heb er een filmpje van gemaakt en hopelijk herkent U deze ratel en het getik. Er hebben vele mensen naar gekeken en sommige personen zeggen dat het een normaal GS geluid maar ik ben er niet gerust op.
      Het volgende is recent vervangen om het probleem op te lossen.
      - nieuwe lagers (inclusief de koppelingsnaalden)
      - nieuwe koppelingsplaten/veren
      - nieuwe veren van het primaire wiel.
      - cilinder opgeboord en gehoond door revisiebedrijf naar 1e overmaat (58,2) en nieuwe zuiger/veren
      - nieuwe krukas geplaatst (Tameni)
      - nieuwe condensator/bougie/contactpunten
      - nieuwe kabelboom en batterij
      Verder heeft de motor goede compressie, een mooie vonk en staat de timing op 26 graden.
      De brandstof is ron95 en heb ron98 geprobeerd waarbij er Castrol 2T olie in 4% wordt gemixed.
      De ratel hoor je als de motor in z'n vrij staat bij een bepaald kritisch toerental. Als men rijd komt weer bij dit toerental de ratel maar alleen als er gas wordt teruggenomen. Blijft de motor onder last rijden dan hoort men niets. Als er dus gas wordt teruggenomen is het de kunst om de koppeling in te knijpen totdat het toerental weer lager is en de ratel verdwijnt. De koppeling kan nu weer los en de motor rijdt weer gekoppeld zonder ratel.
      Er is zoals gezegd meerdere malen naar gekeken en er zijn geen bijzondere slijtage plekken aanwezig aan zuiger, cilinder als in het blok zelf. De motor rijd schoon en de bougie is mooi choco gekleurd.
      Er ligt ook niets los in het frame want op de motorsteun is de ratel ook aanwezig.
      Waar ik zelf nog aan zat te denken is een compleet nieuwe koppeling, maar die zijn moeilijk te krijgen en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit een koppelingsgeluid is want die ratel is doffer.
      Een andere optie is een Vespatronic omdat dit misschien toch richting detonatie gaat. Het liefst hou ik het 6v systeem maar als dit de oplossing is.
      Misschien is het niets en hoort dit geluid gewoon bij mijn GS maar ik hoop dat jullie expertise mij verder kunnen helpen.
      Wie kan mij advies geven, wat kan er zijn en heb ik iets gemist, alvast bedankt voor Uw reacties.
      http://youtu.be/Oy6jUc4bsy8
    • By Chris Van der Auwera
      een aanrader?
      Wat is jullie advies?
      https://www.2dehands.be/motoren/motoren/vespa/vespa-180-super-sport-1966-470189432.html
×
×
  • Create New...