Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Carburateur SI27/23 GS160 afstellen


Bikerke

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ondanks een lange zoektocht op het forum kan ik geen oplossing terugvinden voor mijn probleem...

 

Na een motor-rivisie is ook de carburator gereinigd en zijn ook alle dichtingen, de hoofdsproeier en de vlotternaald vervangen.

De originele uitlaat is vervangen door een SIP Road II.

De luchtfilter is origineel en proper.

De mengselschroef staat 1,5 keer uitgedraaid.

 

Ik heb er nu een kleine 200km opzitten, en blijf een probleem ervaren op lage toeren (vertrekken vanuit stilstand) met warme motor:

De koude motor start bij de eerste of tweede trap op de kickstarter met choke aan.

Ook het wegrijden is dan geen probleem. Van zodra de motor warm is en ik de choke dicht zet begint hij (of zij ;-) ) moeilijk te doen op lage toeren.

Wanneer ik vanuit stilstand opnieuw wil vetrekken houd de motor even in. Enkel wanneer ik het toerental eerst wat verhoog kan ik met een slepende koppeling vertrekken.

Een andere oplossing is de choke opnieuw op zetten. Dan heb ik geen probleem op lage toeren tijdens het rijden (enkel op stationair toerental valt hij dan uiteraard stil met de choke op).

Op aanraden van een Vespa-kenner heb ik de originele sproeier (108) vergroot naar een 110, maar zonder resultaat. Vervolgens zelfde test en resultaat bij een sproeier van 118...

Wat kan de reden, of nog liever: de oplossing zijn voor dit probleem?

 

Dank bij voorbaat,

Frank

 

 

Link naar reactie

Klinkt eerder als een probleem met de ralentisproeier dan de hoofdsproeier...

Ofwel een gebrek aan compressie (veel kilometers op de cilinder+piston?) of ergens valse lucht (krukasdichting? of cilinderkoppakking?).

Link naar reactie

Het is niet normaal dat je met de choke op moet rijden tot de motor warm is. Als men bij een GS- carbu de choke trekt komt er meer benzine in het mengsel (dacht ik), dus zou ik idd ook gaan zoeken naar een verstopping in de ralantisproeier of dat kanaaltje in de carbu. 

Volgens scooterhelp zou je met een relantisproeier van 60 moeten werken. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
59 minuten geleden, nero zei:

Het is niet normaal dat je met de choke op moet rijden tot de motor warm is. Als men bij een GS- carbu de choke trekt komt er meer benzine in het mengsel (dacht ik), dus zou ik idd ook gaan zoeken naar een verstopping in de ralantisproeier of dat kanaaltje in de carbu. 

Volgens scooterhelp zou je met een relantisproeier van 60 moeten werken. 

Groetjes, nero. 

Hey Pieter,

Ik moet met de choke op rijden, ook als de motor warm is.

Wanneer ik op bijgevoegde tekening kijk lijkt het toch dat de choke extra lucht geeft ipv extra benzine... Of vergis ik me?

 

Schermafbeelding 2016-04-12 om 17.48.30.png

Link naar reactie

Heb hetzelfde voorgehad, in de carburator zitten zeer kleine inwendige kanaaltjes die kunnen verstoppen, je kunt hier niet bij om schoon te maken, nieuwe carburator gekocht 60 euro en het was opgelost.

Link naar reactie
3 uren geleden, MESTKEVER zei:

Heb hetzelfde voorgehad, in de carburator zitten zeer kleine inwendige kanaaltjes die kunnen verstoppen, je kunt hier niet bij om schoon te maken, nieuwe carburator gekocht 60 euro en het was opgelost.

Helaas voor dat bedrag geen vervanger voor een 27/23 carburator...

Ik ga morgen nog eens proberen alles door te blazen met perslucht :-(

 

Link naar reactie
12 uren geleden, geertvespa zei:

los van dit probleem toch maar opletten met die andere uitlaat. Ook hiervoor moeten de sproeiers aangepast worden

Klopt, maar volgens mij is het huidige probleem geen gevolg van de nieuwe uitlaat... Of vergis ik me?

Link naar reactie
Op 12-4-2016 om 17:50, Bikerke zei:

Hey Pieter,

Ik moet met de choke op rijden, ook als de motor warm is.

Wanneer ik op bijgevoegde tekening kijk lijkt het toch dat de choke extra lucht geeft ipv extra benzine... Of vergis ik me?

 

Schermafbeelding 2016-04-12 om 17.48.30.png

Nee, je vergist je niet. :)

Welke mixer heb je steken, een BE3 of BE4? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
12 uren geleden, Bikerke zei:

Klopt, maar volgens mij is het huidige probleem geen gevolg van de nieuwe uitlaat... Of vergis ik me?

vandaar ook "los van dit probleem" ;)

Link naar reactie
17 uren geleden, nero zei:

Nee, je vergist je niet. :)

Welke mixer heb je steken, een BE3 of BE4? 

Groetjes, nero. 

Dag Pieter,

Ik heb vandaag no eens de hele carburator uit elkaar gehaald en alles opnieuw doorgeblazen.

En "happy me", voorlopig lijkt het opgelost... :-)

Er steekt een BE2 in, en volgens Scooterhelp moet dit een E1 zijn. Ik kan een nieuwe E1 nergens terugvinden...

Wat kan de reden zijn dat ze deze ooit hebben veranderd?

En btw, ik heb nog een tweede GS160 blok met carburator. ook daar steekt een BE2 in...

 

Link naar reactie
Op 14 april 2016 om 16:37, Bikerke zei:

Dag Pieter,

Ik heb vandaag no eens de hele carburator uit elkaar gehaald en alles opnieuw doorgeblazen.

En "happy me", voorlopig lijkt het opgelost... :-)

 

 

Shit, na enkele dagen hetzelfde probleem...

Er zit nochtans een nieuwe (propere) tank op, nieuwe benzinekraan en nieuwe benzineslang... Dus vuil lijkt me uitgesloten.

Ik heb er mijn bougie ook eens uit gehaald. Lijkt me ook niet perfect:

 

 

 

IMG_2740 (1).jpg

Link naar reactie

LIjkt me iets te licht van kleur voor een piston ported motor. 

Misschien je vlotter die blijft hangen of een luchtbel in de naftdarm? 

Demonteer de benzineslang juist voor de carbu en zet je naftkraan eens open (zorg voor iets om de benzine op te vangen) De benzine moet hier heel vlot uitlopen (een straal). 

Hoe lang is je benzine darm trouwens? 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Heb je de nieuwe tank laten verven? Dan is mogelijk het verluchtingsgaatje verstopt waardoor de tank vacuum trekt. 

Een andere mogelijkheid is dat de piston verkeerd gemonteerd is, deze moet met de pijl naar de uitlaat gericht zijn (in dit geval naar beneden). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

ben bij modernvespa een discussie tegen gekomen over de atomizers en de werking daarvan bij onze vespa's

http://modernvespa.com/forum/topic115912

als je kijkt bij de tekening komt de originele E1 (GS160) niet overeen met de BE2.

de BE2 heeft 2 gaten in het midden gedeelte waardoor het mengsel te arm wordt volgens de discussie op modernvespa.

ik was altijd van mening dat de atomizer van BE1 (rijk) naar BE6 (arm) lopen, dit staat ook op de SIP site:

http://www.sip-scootershop.com/main/base/Details.aspx?ProductNumber=40405000&_language=en

Als deze discussie op modernvespa klopt dan komt de E1 eerder overeen met BE5 en klopt het verhaal van SIP niet.

De bougie lijkt me wat te arm wat dus zou kunnen kloppen door het gebruik van de BE2, of zit ik ernaast?

Link naar reactie
  • 9 maanden later...
Op 21-4-2016 om 23:16, nero zei:

LIjkt me iets te licht van kleur voor een piston ported motor. 

Misschien je vlotter die blijft hangen of een luchtbel in de naftdarm? 

Demonteer de benzineslang juist voor de carbu en zet je naftkraan eens open (zorg voor iets om de benzine op te vangen) De benzine moet hier heel vlot uitlopen (een straal). 

Hoe lang is je benzine darm trouwens? 

Groetjes, nero. 

Dag Pieter,

na zijn winterslaap nog steeds hetzelfde...

intussen de volledige carburator, benzineslang, benzinekraan en tank gewisseld. Maar zonder resultaat...

De benzineleiding is 48cm.

Wanneer ik je test doe met een open kraan en de slang los dan loopt dat wel, maar geen straal. Ik heb een doorzichtige slang en zie nergens lucht.

Ik heb de richting van de piston nog niet nagekeken, maar wat zou de reden zijn dat hij dit de eerste 200km na revisie niet deed...

wie heeft nog tips?

Alle dichtingen zijn vervangen tijdens de revisie...

gr,

Frank

Link naar reactie

intussen de volledige carburator, benzineslang, benzinekraan en tank gewisseld. Maar zonder resultaat...

Dus daar zit het dan niet , zegt mijne grote teen, ...

Steek uw orginele  uitlaat eens terug ?

 

 

Link naar reactie

Voor wat betreft je benzine uit de slang. Ik heb dat ook gehad en ben uiteindelijk toch maar voor een fast flow brandstofkraan gegaan, waarbij ik wel de originele hendel gebruik. Had bij de originele ook geen bellen maar er liep naar mijn idee niet genoeg brandstof door heen.

Je zegt dat na het zelf reinigen en doorblazen van de carb ze wel even probleemloos heeft gereden. Neig dan toch naar iets van vuil in de carb.

Is je carb destijds ultrasoon gereinigd?

Heb zelf zo'n ultrasoon reiniger en met Tickopur R33 reinig ik mijn carburateurs. Bij mijn GS heb ik na het reinigen ook soort gelijke klachten gehad. Heb het reinigen, spoelen en doorblazen een aantal keer moeten herhalen voordat het probleem was opgelost. Was waarschijnlijk toch een beetje vuil wat steeds de problemen gaf.

Op 14 april 2016 om 16:37, Bikerke zei:

Er steekt een BE2 in, en volgens Scooterhelp moet dit een E1 zijn. Ik kan een nieuwe E1 nergens terugvinden...

Wat kan de reden zijn dat ze deze ooit hebben veranderd?

En hier heb ik een antwoord op gevonden in een samengevoegde handleiding. Er is destijds een modificatie geweest op de VSB1T, ze zijn van een E1 naar een BE2 of BE3 gegaan. Ook zijn ze van een 108 naar een 115 gegaan.

Helaas is er 1 deel Spaans en niet in het Engels maar de strekking van het verhaal is wel duidelijk.

image.thumb.jpeg.c5f983d70bd146e0756657944fdcfcf4.jpegimage.thumb.jpeg.875842ef85022c7b8023f1edb0e3649d.jpeg

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

even terug inpikken op deze topic

Heb wat problemen met mijne. En geen goesting in vastloper

Deze loopt wat te arm op 1/4 > 3/4 gas. Bougie is iets te veel melk :)

benzineaanvoer is goed

2 vragen 

1. Bij si 27/23 mengschroef ...

UIT  is rijker , IN is armer ? Toch ? 

2. Stationair sproeier is standaard 50. 

zijn hier grotere voor te vinden ? Specifiek voor de di 27/23

Ter info

Nu zit er een quasi  standaard set up in 

160/be2/122

stationair 50

choke 60

 

grts

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...