Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Smallframe Mystery


JJP

Aanbevolen berichten

Via een ruil heb ik een Vespa 50 verkregen. Als betaling voor het opknappen van de Vespa van een goede vriend. 

Volgens papieren 50L uit 67, niet het gehomologeerde (verlengde) model. Vandaag beetje gaan schuren, was benieuwd wat er onder die centimeter plamuur zat.

Scoot is vrijwel deukvrij lijkt wel (moeilijk te zien) maat zeker recht en hard. 

Heb de Vespa nu al enige tijd staan en steeds afgevraagd wat ik er mee zou doen. Uiteindelijk besloten om een replica te bouwen van mijn droomscooter: een Vespa 50 Super Sprint. Niet van plan er een witte, blauwe of rode van te maken, er moet een eigen draai aan worden gegeven. 

Terug naar het schuren: uiteraard ook het framenummer maar eens blootgelegd. Opgezocht en nu blijkt het volgens Scooterhelp en andere sites een Vespa 50 N uit 1964 te zijn. Echter, alle info die ik vind, wijst erop dat Piaggio pas in '65 is overgestapt naar een groter motorklepje. 

Het nummer is V5A1T 503** 

Is er een kans dat er in '64 al Vespa's met een groter klepje geproduceerd werden? 

Zoals te zien op de fotos heeft deze Vespa duidelijk een groot motorluikje. Ik hoop dat iemand antwoord heeft op dit misterie! 

image.thumb.jpeg.4b4e30c50b3fa590af604bf

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link naar reactie

Goed, ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. De vorige eigenaar heeft een oncontroleerbare drang gehad om her en der gaten te boren. Dus ook een door het frame nummer. Waarschijnlijk is daarmee een cijfer gesneuveld.. 

Als ik namelijk kijk naar de framenummers voor een 50 L uit '67 dan klopt dit precies met de toevoeging van een willekeurig cijfer. 

Dus, nu kunnen we verder met het project ;)

 

Vespa 50 SS Replica:

Dit is wat ik verzameld heb tot nu toe:

- Basis: Vespa 50 L '67 (kort frame met vierkant logo)

- Special 4 bak blok

- SS headset van Rollerfabrik

- Special trommels, wielen en vork

- Pinasco 102 alu cilinder

- 19/19 carb

- Periodiek kloppend vliegwieldeksel (met 'V' vorm)

Omdat het mij te kostbaar is om alles in een klap aan te schaffen verzamel ik onderdelen als ik ze tegenkom. Het is dan ook een lange termijn project.

Ik zoek een mix tussen oude, originele, en nieuwe onderdelen. Wat ik wil voorkomen is dat het een te glimmende, nieuwe resto wordt. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar conserveren vc restaureren, ik hou van de patina van oude Vespa's.

Het frame ga ik laten stralen om vervolgens te bepalen of ik ga voor een compleet nieuw SS beenschild of het huidige bijtrimmen.. 

Link naar reactie

Ik woon in Amsterdam, en zoals het er nu uitziet gaan ze per 2018 alle 50cc voertuigen van vóór 2011 verbieden ivm milieuhandhaving. 

Oplossing: omkeuren naar motorfiets. Dus een 125 blok zou zeker een idee zijn. 

De voorvork heeft geen verdikking, wel eentje gevonden op ebay, maar vond de prijs te gortig.. Dus een gewonen vork voor nu. 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, JJP zei:

Ik woon in Amsterdam, en zoals het er nu uitziet gaan ze per 2018 alle 50cc voertuigen van vóór 2011 verbieden ivm milieuhandhaving. 

Oplossing: omkeuren naar motorfiets. Dus een 125 blok zou zeker een idee zijn. 

De voorvork heeft geen verdikking, wel eentje gevonden op ebay, maar vond de prijs te gortig.. Dus een gewonen vork voor nu. 

 

Ik ben benieuwd naar je vorderingen! Enne nog steeds bizar dat in 2018 alles aan banden gelegd gaat worden.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

De vorderingen gaan tergend langzaam. Er kwam een kind en een huis tussendoor, dus de plannen liggen even on hold :) 

Wel wat onderdelen gescoord; headset voor een 50/90 SS van Rollerfabrik en de juiste velgen, wielen etc. Zoek eigenlijk nog een matching blokje (1967 blijkt), maar voor nu tevreden met een 1970 3 bak die ik ombouw naar een 4 bak. 

Dit jaar zou ik graag nog het juiste beenschild erop (laten) lassen. 

Ik twijfel nog of ik voor een 102 Pinasco ga (heb ik liggen) of toch lange slag krukas en 130 cc (en dan dus omkeuren naar motor en rijbewijs halen..)

Ik heb veel onderdelen (nieuw) liggen van diverse projecten, lagers, cilinders etc dus probeer zoveel mogelijk daarvan te gebruiken. 

 

Link naar reactie

Ik ben zelf bezig met een  special frame zonder kenteken met een vespa SR blok. Heb liggen, 130cc polini 2.58 vertanding, lamge slag krukas en twijfel nog voor een 19.19 carb of toch een 24mm. ( misschien heeft iemand nog zoiets liggen?) Moet volgende maand afrijden voor mijn motor rijbewijs en hoop dus echt dat ik hem op motorkenteken  krijg. Hou je op de hoogte!

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...