Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ky tronik


Adrian

Aanbevolen berichten

Is dat geen toestelletje om manueel het ontstekingstijdstip bij te stellen zoals bij bvb de pinasco race ontsteking. Vroeger had men switchkes om da bij te regelen, nu zou dat via een usb- poort en pc gaan. 

Volgens mij alleen maar geschikt als je echt gaat racen en niet zo gemakkelijk goed af te stellen. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

zoals ik het lees zou het de timing aanpassen aan je toerental,  idem aan vespatronic dus , maar dan met behoud van je orginele ontsteking,

Er zijn inderdaad ook modellen met usb, maar deze is redelijk plug en play

allee, ik zeg ook maar wat ik lees EN denk te begrijpen, maar als klopt  wat er staat dan vind ik  het wel interessant.

 

 

 

Link naar reactie

Het grote voordeel van een vespatronic is dat er modellen bestaan voor vespa's die in origine een ontsteking hebben met contactpunten. Het verschil tussen een vaste en variabele elektronische ontsteking is volgens mij verwaarloosbaar. 

Maar als je de aankoop doet, laat dan weten of het zo is. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

De theorie klopt. 

18° voorontsteking geeft bij een vaste ontsteking een heel ander ontstekingstijdstip op 1200rpm dan op 6000rpm.

Dus Piaggio neemt een basissetting voor goede power op pakweg 4-5000 toeren, men merkt dat daardoor op 1200rpm de motor niet regelmatig blijft draaien dus monteren ze een massief vliegwiel van 3 kilo om een moment te creëren zodat hij rond geraakt zonder de dure kosten van een mechanische vervroeging in te moeten bouwen. 

Dat vliegwiel blijkt zijn werk redelijk goed te doen dus houden ze er al die jaren maar aan vast.

Bij een standaard motor gaat dit apparaatje op hoge toeren niets doen (je ontstekingstijdstip moet immers 18° BDP (of wat dan ook)blijven), maar als het degelijk geconstrueerd en nauwkeurig is moet het inderdaad zoals beloofd in je lage toeren de ontsteking kunnen verlaten en voor een beter getimede ontsteking zorgen waardoor je 'iets' meer koppel hebt. Dat zou het gebruik van een lichter vliegwiel kunnen toelaten zonder de grote nadelen van het onregelmatig lopen en slecht starten. 

Bij een getunede motor moet het je toelaten een curve te kiezen die je in staat stelt optimale voorontsteking te kiezen voor een andere poorttiming/toerentalcombinatie, zonder dat je motor moeilijk zoniet onmogelijk gestart geraakt. Ik zie daar getallen tot 28° staan. Bij een 150cc of meer moet je dan al flink trappen om hem snel genoeg rond te krijgen om te starten met kickstarter.

Afhankelijk van wat je bedoeling is kan het wel het proberen waard zijn. Al ga je er pas echt van kunnen profiteren als je vespa's compensatie voor het gebrek (vliegwiel) ook vervangt. En dan begint het al duur te worden imho.

Link naar reactie

ik heb zo ene op mijn vespa staan... navenant de curve die je kiest is er wel merkbaar verschil in het rijden.. heb een paar curve's geprobeerd en heb hem nu op 7 staan.. met de recent geplaatste cilinderkit werkt deze het beste.. daarvoor had ik de originele cilinder met curve 6 en merkbaar meer koppel op lage toeren. ook wat minder trillingen van de motor tijdens rijden..kan de prestaties niet vergelijken met een echte vespatronic omdat ik daar nog niet mee heb gereden, maar is wel een verbetering. 

groetjes 

livio

Link naar reactie

De bedoeling van dit bakje is toch om toe te laten dat zoals bij een vespatronic de voorontsteking inderdaad aangepast volgens het toerental. Waardoor de motor meer koppel krijgt in lage toeren, en koeler draait op hoge toeren.

Hoe meer toeren, hoe later tegen het bdp de ontsteking plaats vind, waardoor de motor kouder draait op hoge toeren.

@dmi bij stationair draaien laat een vespatronic/dit bakje toch toe om de ontsteking te vervroegen (verder van het bdp vb 25°ipv 18° )waardoor meer koppel gecreerd word in lage toeren. En niet verlaten zoals u vermeld?

 

Link naar reactie
4 uren geleden, geronimooo zei:

De bedoeling van dit bakje is toch om toe te laten dat zoals bij een vespatronic de voorontsteking inderdaad aangepast volgens het toerental. Waardoor de motor meer koppel krijgt in lage toeren, en koeler draait op hoge toeren.

Hoe meer toeren, hoe later tegen het bdp de ontsteking plaats vind, waardoor de motor kouder draait op hoge toeren.

@dmi bij stationair draaien laat een vespatronic/dit bakje toch toe om de ontsteking te vervroegen (verder van het bdp vb 25°ipv 18° )waardoor meer koppel gecreerd word in lage toeren. En niet verlaten zoals u vermeld?

 

Dat is niet zo. het ontstekingstijdstip heeft te maken met de snelheid waarmee het mengsel ontbrand. 

Simpel gezegd, op hoge toeren duurt het 24° tussen ontsteking en moment waarop de expansie van de ontbranding zijn werk begint te doen én er optimaal van te kunnen benutten tijdens de arbeidsslag. Ga je voor een latere ontsteking verlies je vermogen.

Die 24° is eigenlijk te veel voor de trage omwentelingen op lage toeren. Op dat moment werkt de expansie van de ontbranding al voor de piston het BDP bereikt. Je verliest dus koppel. Het zware vliegwiel zorgt ervoor dat het draaimoment groot genoeg is om dat probleem te overbruggen zonder te grote nadelige gevolgen.

Je moet maar eens een standaard vespa met licht vliegwiel in gang kicken. Kan een flinke kickback geven. Dat is de reden.

 

Dus, hoe hoger de toeren, hoe vroeger de ontsteking. Dat bakje creëert ook geen koppel... het zorgt ervoor dat er minder verloren gaat. Op hoge toeren doet het niets, want elke statische ontsteking is ingesteld om het juiste aantal graden voorontsteking te hebben voor die hoge toeren. Daar valt geen winst te halen zolang je de standaard cdi gebruikt. 

Link naar reactie

Goede avond.

Ik ben eigenlijk niet akkoord wat je zegt dat bij hoge toeren de ontsteking vervroegt bij een vespatronic/Parmakit,..

Ofwel benaderen wij dit op een verschillende manier?

Bij hoge toeren verlaat de ontsteking tov het standaard punt. Bij mijn vespatronic staat deze afgesteld stationair op 23° voor bdp.

bij 6000 toeren gaat deze vb naar 16° voor het  bdp.

je kan dit verloop (het verlaten van de ontsteking) duidelijk zien met een stroboscooplamp. 

Link naar reactie

Neen, toch niet. Misschien doe je iets fout bij het meten, of interpreteer je ergens iets fout op je stroboscoop. Is het een model die automatisch vervroeging en dwell kan meten? In dat geval kan het al eens tricky zijn om hem juist in te stellen. 

Lage toeren = later
Hoge toeren = vroeger.

Zo is het altijd geweest, bij elk voertuig (auto, motor) waar ik ooit aan gesleuteld heb ;-)

http://www.hyperlinc.nl/voorontsteking/werking_voorontsteking.htm

Link naar reactie

Hoi Nero,Ik kan file niet openen dus kan er ook niet naar kijken.

@dmi ik denk dat je gelijk hebt als je over viertakt motoren praat,ik heb zelf net even zitten koekelen en daar vind je dat tweetakten vanwege hun conctructie bij hogere toerentallen verlaten.Als je de redenering er achter ook leest dan word eea wel logisch.

http://www.heeresenginetuning.nl/nederlands/ontsteking.html

Kijk ook maar eens naar de curve van de kytronics die verlaat ook boven een bepaalt toerental

Link naar reactie

Oké, inderdaad. Ik was fout, mijn excuses voor de verwarring... ik heb inderdaad enkel ervaring met vervroeging op 4t. Ik heb wel een paar vragen...

• Geldt die theorie dan enkel bij gebruik van een expansie uitlaat? Ik zie niet hoe anders de spoeling zoveel beter/slechter kan zijn op verschillende toerentallen.

• De pdf met curve kan ik niet zien Nero, is een link naar je harde schijf. Maar ik zie (hopelijk dezelfde) op google.
Je ziet inderdaad tot ongeveer 4000 toeren de voorontsteking op 23° staan, en vanaf dan zakt ze tot ongeveer 15°. Wat ik niet snap is waarom de statische timing bij de modellen waarvoor ze gemaakt is, dan wel 23° (of meer) is. Dat wil zeggen dat de ontsteking vanaf 5000 rpm zowat 8° te vroeg staat. Waarom verlies je dan (over de hele powerband) vermogen als je statische ontsteking enkele graden te laat staat? 


 

Link naar reactie

In tegenstelling tot een viertakt heeft een tweetakt nogal wat tegendruk nodig om optimaal te kunnen functioneren.

Een tweetakt met een uitlaat als een viertakt (bijna alleen demping) zal vreselijk slecht gaan lopen en ook veel gaan verbruiken.

Met dit in het achterhoofd zal je begrijpen dat een tweetakt bij lagere toeren een slechtere spoeling heeft dan in zijn optimale toerengebied waar de uitlaat dan ook voor is gemaakt.

Niet voor niets zal je merken dat je door een andere uitlaat te monteren je kan spelen met het gebied waar je  je powerband hebt.

Dit verklaart dan ook waarom je bij lagere toerentallen je meer vooronstekking hebt,je mengsel is minder goed en heeft dus meer tijd nodig.

Yamaha heeft daar ooit eens een truc voor verzonnen door op de rd tweetakt motoren een "powervalve" te maken waardoor ze het uitlaat traject en tegendruk konden aanpassen aan de hand van het toerengebied waarin de motor liep.

Als je je zou verdiepen in het maken van een uitlaat voor een tweetakt zal je tot de ontdekking komen dat dit best lastige materie is en dat alle in de handel te kopen uitlaten jeuken van de compromissen.

Mooiste zou  dus zijn een toerengeregelde ontsteking zoals de vespatronic en een uitlaat met daarin een klep waardoor je in lagere toerengebieden minder weerstand en dus een betere spoeling zou hebben en in de hogere toeren meer weerstand zodat je niet al te veel vers mengsel je uitlaat in jaagt.

De zogenaamde expansie of hoge drukuitlaten zijn eigenlijk altijd bij uitstek gemaakt om volgas te rijden dan functioneren zij het beste.

 

Thijs. 

Link naar reactie

In een ideale wereld vervroegd 't onstekingstijdstip naarmate je hoger in toeren gaat zoals bij een viertaktmotor om de verbranding dezelfde tijd te geven om het volledige mengsel te ontsteken.

Echter bij een 2takt word de cilinder gesmeerd en voor een deel gekoeld door het mengsel. Er komt ook meer warmte vrij omdat een 2takt elke omwenteling ontbrandt en een 4takt maar om de twee omwentelingen.

Deze warmte wordt bij een basic 2takt zonder waterkoeling voor een deel afgevoerd naar de uitlaat. Hoe korter de tijd tussen de ontbranding en de opening van de uitlaatpoort, hoe koeler de cilinder loopt.

Bij een 2takt de onstekingstijdstip statisch houden is de goedkoopste oplossing en duidelijk ook een compromis tussen vermogen en temperatuur. Hoe later de ontsteking staat, hoe minder vermogen, hoe vroeger de ontsteking hoe meer warmte in de cilinder blijft hangen. Meest bekende resultaat is een gat in de piston.

Link naar reactie

Ktytronic : Plug and play - Vespatronic : kabelboom amusement

Ktytronic : met originele vliegwiel of SIP vliegwiel - Vespatronic : super licht vliegwiel (minder koppel, vlugger sletage van de krukas lagers, probleem met repro of niet nieuw koppelingshuis)

Ktytronic : verschillende mogelijkheden voor vooronsteking  - 1 vaste mogelijkheid voor de vooronsteking

Ktyronic : 92 EUR - Vespatronic : 325 EUR bij scooterpassion, veel meer bij SIP enz

Voor een Ktytronic te kunnen gebruiken moet u al een normale electronische ontsteking hebben...dus niet direct te plaatsen op een VNB, VBB, GL, Sprint ...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...