Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Geschiedenis van de regelgeving rond motorfietsen


ePit

Aanbevolen berichten

1. In 1966 werden het theoretisch en praktisch examen in het leven geroepen om een motorrijbewijs te verkrijgen.

2. De helm, verplicht voor de passagier sinds 1976, is niet alleen verplicht wanneer je rijdt maar ook wanneer je de motor voortduwt op de openbare weg.

3. Sinds 1984 moet je het dimlicht ook overdag aanzetten.

4. In 1989 wordt de categorie A voor het eerst opgedeeld. Pas veertig jaar later, in 2003, zijn houders van het rijbewijs B niet langer vrijgesteld van het theoretisch examen categorie A. In 2013 werd die verdeeld in vier: AM (25 tot 45 km/u), A1 (125 cc en maximaal 15 kW), A2 (maximaal 35 kW) en A (meer dan 35 kW).

5. Motorfietsen zonder zijspan of aanhangwagen mogen haaks op de rand van de rijbaan parkeren zolang ze de aangeduide parkeerwegmarkeringen niet overschrijden (2007).

6. Wanneer meerdere motorfietsen binnen een parkeervak parkeren dat bestemd is voor één auto, dan moet je deze plaats maar één keer betalen (2007).

7. Kinderen van minder dan drie jaar mogen niet vervoerd worden op tweewielige bromfietsen of motorfietsen. Kinderen van drie tot acht jaar moeten in een geschikt kinderbeveiligingssysteem zitten en mogen niet getransporteerd worden op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. Bestuurder mogen niet in amazonepositie zitten en passagiers moeten hun voeten op de voetsteunen houden (2011).

8. Nog altijd in 2011 wordt het rijden tussen de rijstroken bij files gereglementeerd. In dat geval mag je niet meer dan 50 km/u rijden en het snelheidsverschil tussen de verschillende voertuigen mag niet boven 20 km/u liggen. Op autosnelwegen en autowegen moet je zo links mogelijk rijden. Tegelijk laat de wet motorrijders toe om op busstroken en bijzondere overrijdbare beddingen te rijden, op voorwaarde dat dit aangeduid staat met een toelatingsbord.

9. Motorfietsen mogen op de voetpaden en, in de bebouwde kom, op verhoogde bermen worden geparkeerd. Ze mogen de doorgang voor andere weggebruikers echter niet verhinderen, laat staan een gevaar vormen. Sinds 2012 is het trouwens niet meer verplicht om een begaanbare strook van minstens 1,5 meter vrij te houden.

10. Sinds 2014 mogen drie- en vierwielige bromfietsen een aanhangwagen trekken.

Link naar reactie
2 uren geleden, Niels_1977 zei:

Wel waar :), althans in Nederland, alles meer dan 50cc is officieel motor in NL,

jullie mogen dus legaal zonder motorrijbewijs een T5 (125cc) rijden?

als je 2 jaar een autorijbewijs hebt wel ja

Link naar reactie
9 uren geleden, Fausto1 zei:

Dat is inderdaad rot ja.

Ik woon namelijk in de grensstreek en heb geen motorrijbewijs voor mijn 125 gts ie.

In Belgie rij ik legaal en in Nederland niet... Lang leve Europa :(

Inderdaad 1 Europa ;-)

Nu snap ik wel nog steeds niet waarom je met een 125cc ook geen rijbewijs moet hebben.

De wegcode is toch voor die 125 hetzelfde als voor eender welke zwaardere motor?

Ok,een 125cc gaat (met wat geluk)120km/u en bv een Yamaha R1 gaat wat sneller ,maar die mag toch ook wel maar de maximum toegelaten snelheid rijden.

Een 2pktje ging ook maar 120à130km/u maar die mens had nochtans hetzelfde rijbewijs nodig dan die met zijn Porche.

Pas op, mijn vrouw rijdt ook met een px125 met haar B rijbewijs zenne ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...