Ga naar inhoud
Vespaforum.be

pinkers


olympium

Aanbevolen berichten

hallo iedereen mijn op mijn 125px van 2005 branden de achterste pinkers niet de voorste branden maar pinken niet. Bij het zoeken hebben ze een paar keer gewerkt en daarna gedaan. Heb in de neus alle aansluitingen nagekeken en ook in de schakelaar.De bilaansluitingen zijn ok, waar kan ik in hemelsnaam nog gaan zoeken. Beste dank voor advies. Groetjes olympium

Link naar reactie

Ik heb dat ook ooit eens meegemaakt en toen lag de oorzaak bij iets compleet anders. De gaten waar de pinnen van de zijbillen in uw frame gaan waren lichtjes geroest door de Vespa te poetsen en op die plek dus niet al het water weg te doen. Ik heb het dus over de voorste gaten waar die pinnetjes een elektronisch contact maken. Ik gebruik nu na een poetsbeurt wattenstaafjes om het water en/of vuil uit die plekken weg te halen. Het kan natuurlijk ook gewoon een storing in uw kabels of pinkerdoos of zelfs de schakelaar aan het stuur zijn.

Link naar reactie

wat erix heeft voorgehad heb ik ook al gehad, ook al eens voorgehad dat de contacten naar die "bilcontacten" (onder de benzinetank) waren losgetrild.

In dit geval denk ik de pinkerdoos

Link naar reactie

90% van de keren een slechte massa in de billen. 

De contactjes zijn de + van je pinkers. De massa gaat via het haakje of het pinnetje wat meestal vuil is (ik vermoed dat Erix die ook bedoelt). 

Simpele truck: pak een stuk ijzerdraad, en hou het op een stuk bloot metaal (motorblok bv.) en de andere kant op een stuk kaal metaal van de bil. 

Als de achterste geen contact maken is de weerstand fout en doet de piekdoos zijn werk niet. 

Link naar reactie

Hold your horses Olympium... 

Vespa gebruikt 2 soorten schakelingen voor de pinkers: parallel of alternerend.

Ofwel zijn voorste en achterste pinkers parallel geschakeld. In dat geval kan de pinkdoos zelfs onmogelijk de oorzaak zijn van het probleem dat je omschrijft, want als je voorste pinker aan gaat (hoeft zelfs niet te knipperen) moet datzelfde gebeuren met de achterste. Simpelweg omdat ze op dezelfde draad vanaf de schakelaar toekomen. Ik denk dat de latere PX'en (de jouwe dus) deze schakeling gebruiken.

Ofwel gebruiken ze een alternerend signaal (achterste pinker is uit als voorste brand, en andersom). Dat doen ze door de P-terminal (pilot = waarschuwingslampje) van de pinkdoos te gebruiken voor de achterste pinkers. Mijn PX uit '94 heeft deze schakeling. In dat geval zou het kunnen, maar is een massaprobleem nog steeds waarschijnlijker. Zelfs in veel gevallen waar de pinkers terug werken na het vervangen van de pinkdoos gaat het vaak niet over een slechte pinkdoos, maar een verouderd type dat niet overweg kan met een hogere weerstand. 

Zelf heb ik nog maar 1x ooit een kapotte pinkdoos gehad, en dat was door vocht omdat de behuizing gebarsten was.

 

Als je niet 100% zeker bent welke van de 2 jouw Vespa is, doe me dan een plezier voor je een nieuwe pinkdoos bestelt... neem een stuk ijzerdraad van 1m. Schroef een achterste kapje van je pinker los, zet je pinker aan (draaiende motor), en hou de draad tegen de massa van je pinkerlampje, en de andere kant tegen je motorblok, of een ander goed massapunt. En draai een beetje met het lampje om zeker te zijn dat de + goed contact maakt. Als er dan niets gebeurt kan je verder zoeken.

en/of:

Verwijder je pinkdoos, en verbind (draaiende motor) in de stekker die je los haalde van de pinkdoos de drie terminals met elkaar. Geen nood, er komt geen massa aan bij een pinkdoos, dus je kan niets kortsluiten. Als je nu je pinkerschakelaar links en rechts zet moeten de pinkers (krachtig) branden, maar uiteraard niet knipperen. Als dat het geval is, is de pinkdoos kapot. Als er nu pinkers zwak of niet branden moet je eerst dat (vermoedelijk massa-)probleem oplossen. 

In een dik kwartier, als je het pinksysteem snapt, heb je met zekerheid het probleem gelokaliseerd. 

Link naar reactie

Hoi, toffe uitleg. Super! had ik dat maar toen ik op zoek was want ik kon het zelf niet vinden, al ben ik 'elektrisch aangelegd' , en de dealer ook niet of slechts half gotverdikke . Gezien die op mijn kosten maar wat aan het zoeken was heb ik gewoon een nieuw pinkerdoosje besteld voor enkele euro's (SIP) en bye bye problem.

Fenomeen was net hetzelfde, vooraan continu branden en achteraan helemaal niets. PX is van eind 2006.

 

Link naar reactie

geloof me... als je een beetje elektrisch aangelegd bent is Vespa geen motivatie :-D

Enkel dit voorbeeld al... ze gebruiken het waarschuwingslampjescontactje van een pinkdoos (normaal 5 watt?) om 2 pinkers + waarschuwingslampje te schakelen (47Watt). 

 

 

Jouw verhaal doet vermoeden dat de pinkers bij jou alternerend geschakeld zijn. Als ze opstaan, pinkt voor en achter dan gelijktijdig? Of wisselen ze mekaar af?

Volgens alle documentatie zijn alle PX'en met batterij parallel geschakeld, maar mijn GS200 heeft een batterij én is alternerend geschakeld, dus misschien is het ook gewoon een fout in de documentatie.

 

Link naar reactie

tja, of een rare samenloop van omstandigheden... ik vermoed toch dat ze gelijktijdig pinken maar ben het echt niet zeker. Ik heb er nooit zo op gelet. 'k zou eens moeten checken maar mijn vespa staat niet thuis momenteel. (kot is afgebroken en er komt een nieuw gebouw). Ik kom er nog op terug als ik heb kunnen kijken maar dat zal niet voor 1 maart zijn...

Ondertussen wel benieuwd naar Olympium zijn verdere bevindingen...

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...