Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Alé Eddy!


nero

Aanbevolen berichten

Na de perikelen hier: http://www.vespaforum.be/index.php?/topic/26150-ja-lap/  de cilinder toch maar binnen gedaan bij de motorboer om te zien of deze nog bruikbaar was. 

 

Het bleek dat boren voor een 67mm- piston nog net ging. 

znt3b5.jpg

 

 

Dan hier http://www.vespaforum.be/index.php?/topic/26953-ss-180-gesmede-pistons-mb-scooters-ltd/ een piston besteld. 

 

 

23movoz.jpg

 

Om dat het voor deze cilinder de allerlaatste overmaat is toch maar eens deftig de bijsluiter gelezen...   :)

 

 

24y7k1z.jpg

 

 

Eerst alle maten omgezet naar inch (en omgekeerd) voor de speling tussen de segmentuiteinden uit te rekenen. Na het berekenen blijkt dat ik voor een 67mm- piston minimum 0.254mm moet hebben. 

 

 

2mp0g1k.jpg

 

0.25mm gaat er vlotjes tussen en 0.30mm spant.  Chapeau voor de makers van deze piston en mijn boorboer die tot op 10/100mm juist heeft kunnen boren zonder dat hij de piston kon opmeten. 

 

 

Dan nog efkes zweten om de 1mm- dikke pistonringen te monteren: 

 

 

2sb2369.jpg

 

 

 

Nu nog 't spel toope smijten en we hebben een echte Eddy Grimstead! 

 

Link naar reactie

Een volgend probleempje...  bij het monteren van de nieuwe lagers merk ik dat de binnenste ring van de naaldlager aan de vliegwielzijde vlotjes over de krukas glijdt terwijl de originele ring er alleen met te verhitten verwijderd kon worden.

https://youtu.be/fqMWYURjhwI

Iemand een oplossing (ducktape, loctide, super glue, met een puntslag de krukas bewerken tot de ring spant, een nieuwe ring laten draaien die iets kleiner is,... ) ? 

 

Alvast bedankt voor een goede tip! 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie

"Problem sold" dankzij iemand van de "ss- owners club" op fb. 

Hij suggereerde om eerst een paar laagjes aluminiumfolie aan te brengen rond de bevroren  krukas, dan de lagerring te koken.

Mijn eerste gedacht was van "pfff, dat gaat direct scheuren", maar toch een poging gedaan. 

2 windingen fijne alu-folie over de as, mooi vlak strijken en de ring erover. De eerste halve cm ging vlotjes met lichte tikken, daarna was het hameren tot de ring op zijn plaats zat. 

Ik beklaag degene die hem eraf zal moeten halen... :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Dat dacht ik ook, maar als je de folie groot genoeg neemt (tot over de versmalling op de as) bleef die mooi zitten. Aan de achterzijde tegen de krukaswang aan kwam er zelf geen hoopje opgefrommelde folie te zitten. Ik vermoed dat, eenmaal de ring over de folie zit, deze geen weg meer op kan en geplet wordt. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Met vliegwiel maar zonder de fan.  

Ik vrees dat het te maken heeft met de squish (te weinig), alleen heb ik geen flauw idee hoe men die kan berekenen en de squish vergroten (spacer, de ciinderkop aanpassen of een andere plaatsen?). 

Alle hulp is welkom! 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

dikkere voetpakking of een cilinderkoppakking of cilinderkop aanpassen. squish kan je meten met een stukje soldeer. cilinderkop er af, wat soldeersel in mekaar draaien en er een kruisvorm mee maken, met wat vet op de zuiger plakken. alles terug monteren en met vliegwiel ronddraaien. alles er terug af en meten. je meet de vier uiteinden, tel ze bij mekaar en delen door 4. zo heb je de correcte squish dikte. als je enkel 1 stukje soldeer gebruikt, kan het zijn dat door het kantelen van de zuiger je een verkeerde meting doet.

Have fun

Link naar reactie

De squish (speling tussen cilinderkop en piston bij Bovenste Dode Punt) wil je tussen de 1.2 en de 1.5mm houden. Minder en de kans bestaat dat de piston de kop raakt bij hoge toeren, en meer speling geeft aanleiding tot slechte verbranding aan de rand van de piston, zeker bij een traditionele Vespa cilinderkop waarbij de bougie niet centraal zit. De squiqh kan je verkleinen door de cilinderkoppakking(indien aanwezig) te verwijderen, de cilindervoerpakking te vervangen door dichtingspasta en als dat niet lukt de cilinderkop af te vlakken.

De compressie daarentegen kan je vergroten door het volume in de cilinderkop te vergroten zonder dat de squish vergroot.

Te veel compressie kan leiden tot zelfontbranding

Link naar reactie

Vandaag de squish uitgemeten, tegen de cilinderwand aan 0.8mm en 2cm verder 1.1mm.

ifd361.jpg

Dan maar een extra voetpakking gesneden in hard karton (uit het deksel van een taartendoos). :)

2iveah4.jpg

nog een originele dichting er boven op en het ziet er al beter uit: 

zydqok.jpg

De cilinderkop opnieuw gemonteerd en nu meet ik een squisch van 1.2mm aan de buitenzijde. 

 

Nu het blokje nog afwerken en de juiste sproeiermaten zoeken.  

Nogmaals bedankt voor de nuttige info! 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

@Speedracer: die taartendoosdichting gaat eruit! :)

Ondertussen wel een nieuwe koppeling aangekocht die normaal zou moeten volstaan.

2d6ihw.jpg

DRT-grondplaat met 7 veren en conisch opening, DRT- 22 tandskamwiel (kan eventueel nog een 23- tands worden),  Pinasco koppelingsplaten en verstevigde race-koppelingskorf (met dank aan Fabrizio voor het uitzoeken van de verschillende onderdelen).

De koppeling steekt minder ver uit dan de originele (1,8mm tegen 2,5mm) , een spacer steken is dus niet nodig.

Wel nog niet uitgetest, maar als de koppeling goed werkt is dit een mooi alternatief zowel voor de SS180 als voor de GS160.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...