Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Classic Cleaning Tips


Adrian

Aanbevolen berichten

Bon,

Blijkbaar heeft iedereen zo zijn eigen methodes om de geliefde Wesp te kuisen , ontvetten bij reparatie, restauratie.

Ik denk leerzaam voor zowel beginner als ervaren rot .

Tanta Kaat mag meedoen.

Link naar reactie

Ik zal beginnen,

In geval van "alles opnieuw "

Frame en blok eerst volledig inspuiten met "altradan " , goed laten intrekken en dan met hoge druk afspuiten.

Alle interne delen , dus bv motorblok, tamboer vooraan , ...etc met remreiniger dat ik opvang in badje en " hergebruik " met tandenborstel tot proper is.

Ik moet toegeven dat ik zowel altradan als remreiniger van het schap kan pakken.

Maar voor mij werkt dit perfect.

Gr

Link naar reactie

:-)

 

Eerst de no-go: zouthoudende poetsmiddelen zijn een no-go op onbehandelde metalen. In mijn jeugd kreeg ik eens een bus reinigingsmiddel waar slagers hun machines mee reinigen. Het lost vetten op. Maar... het zout vreet in op metalen. Net zoals, maar dan in mindere mate huis tuin en keuken ontvetters dat doen.  Blijf dus weg van de dreften en cilit bangs.

 

Hergebruiken van vluchtige producten lijkt me niet evident. Maar als je een onuitputtelijke bron remmenreiniger hebt, waarom niet!

 

Voor mij werkt de klassieke onderdelenspoelbak het beste. Meestal doe ik er gewoon petrol in van de pomp. Dat staat nog altijd in veel werkplaatshandboeken als het middel om motorkettingen te reinigen. En dus kan het zeker geen kwaad voor een als blok. Het is niet licht ontvlambaar dus mag ook gebruikt worden icm een pompje om te spoelen. Om de paar poetsbeurten eens met een zeefje de grootste stukken vuil verwijderen en 't is weer helemaal nieuw.

En het vervliegt niet! :-)

 

Aan ongeveer 0,7 euro per liter ook zo wat het goedkoopste wat je kan vinden

Link naar reactie

Parafine baden, Ardrox baden en stoomdrukreiniger. Kosten: een doos gebak.

 

Thuis gewoon de staalborstel, perslucht en remmenreiniger. WD40 doet ook wonderen.

Link naar reactie

Ja, hoort inderdaad ook in het topic met deze naam.

 

Met Wondersteen heb ik zelf geen ervaring, maar ken het uiteraard wel. In dezelfde reeks golden oldies: Belgom... Producten die hun geld investeren in hun product ipv sales en marketing vertrouw ik doorgaans wel. 

 

Ik heb het geluk gehad in het verleden veel poetsproductjes mee te krijgen via mijn werk, én via het werk van mijn vriendin. Heb al behoorlijk wat kunnen vergelijken. Af en toe zit er eens iets tussen de marketingtroep dat werkt, maar meestal zijn het maar praatjes. Meguiars is voor mij een uitzondering op de regel. De producten die ik er al van heb gehad doen hun werk wel. Maar het is schandalig duur. Eigenlijk perfect voor een showmotor/scooter/auto. Minder voor dagelijks gebruik. 

 

En dan... het ultieme beschermingsmiddel: ACF-50. Eén keer aanbrengen, en de hele winter door de pakel rijden zonder schrik dat je vespa gaat roesten. 

Link naar reactie

Als het producten zijn om je Vespa te verwennen. Ik gebruik meguiars, omdat ik het ook voor de auto gebruik. 

 

Maar de bovenstaande producten ga ik zeker meenemen bij de volgende poetsmiddelen aankoop.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...