Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vastgelopen Krukas


Archie

Aanbevolen berichten

Beste vespisten,

 

 

Ik heb een VBB van 1965 met een 5-poort read valve LML motor waarvan de krukas van de week is vastgelopen.

Ik heb inmiddels van de verschillende fora die ik afgestruind onthouden dat dit een gekend fenomeen bij een LML motor moet zijn.

Nu zou graag een gooi willen doen (weliswaar met de beknopte kennis die ik bezit) om zelf die krukas vervangen, en daarom had ik graag al wat tips waar ik vooral op moet letten en of iemand me eventueel kan vertellen welke stukken (lagers ,keerringen , pakkingen) ook in het proces dienen vervangen te worden.(Zo kan ik dan boodschappenlijstje op te stellen  ;) ​ )

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Je zal eerst het blokje moeten demonteren voor je weet wat er vervangen moet worden. De meeste pakkingen dienen voor éénmalig gebruik. Dus een pakkingset heb je zeker nodig. Bij al de rest (ook keerringen en lagers) is het een kwestie van meten en controleren. Bijna iedereen vervangt lagers en keerringen, alsook een hoop slijtagedelen telkens als een blok open ligt. Ik ben zelf voorstander van pas vervangen op de normale intervallen. Onderdelen slijten op mekaar in, en in veel gevallen is het niet beter om bepaalde onderdelen nieuw te steken tenzij je voor 100% revisie gaat (de regel is in principe dat je onderdelen die met mekaar in contact komen steeds samen vernieuwt, of slijpt/boort/hoont). Of dat nodig is in dit geval weet ik niet. Maar het gaat om een modern blokje. Staan er veel km op?

 

Krukas vastlopen? Een krukaslager? Of wat Adrian zegt, de cilinder? Sowieso ook bekijken wat de oorzaak is. Fout mengsel, ontsteking, koeling,...

Link naar reactie

Ik heb de cilinder er inmiddels al afgehaald en dat ging redelijk vlot en deze lijkt me ok ( zuiger lijkt me op de kop lichtjes beschadigd wel ).

Maar als ik hem in de vrijloop zet en aan het vliegwiel draai komt er niet de minste beweging in de zuiger, deze zou dan toch richting een dode punt moeten bewegen?

Ook met de kickstarter spelen levert niet de minste beweging op, ook deze zit potvast. Vandaar mijn vermoeden dat de krukas is vastgelopen.

Of het een lager is kan ik nog niet zeggen, ik ben nog aan het wachten op mijn vliegwieltrekker om verder te kunnen gaan.

Link naar reactie

Heb de blok er vanonder gehaald en gedemonteerd, kapotte lagers van de exentrische schijf blijken de schuldigen.

Ik kan hier niet direct een oorzaak voor vinden, misschien dat die kapotte lagers wel een oorzaak op zich zijn...

Feit is wel dat ik ook wat metalen schilfers afkomstig van de krukasarm in de carter gevonden heb.

 

Ik ben nu ook nog op een ander obstakel gestuit, ik heb nl gemerkt dat het shakelkruis links en rechts wat afgeronde hoeken vertoond en ik dacht die maar ineens mee te vervangen aangezien alles nu toch open ligt , maar ik krijg deze niet los.

Ik heb de tandwielen eraf gehaald maar hoezeer ik nu ook aan de tandwielas draai terwijl ik het stuk met het kruis blokkeer met een schroevendraaier, de as blijft 'zot' draaien en het gedeelte met het schakelkruis komt niet los. Heeft iemand misschien hier een oplossing voor?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...