Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Primavera 50Cc 4T


Kilometervreter

Aanbevolen berichten

Hallo,

Een vriend van mij is altijd al brommer-fanaat geweest en heeft het "virus" op mij overgebracht. Hij rijdt meestal op oldtimers en op zich leek mij dat ook wel leuk. Alleen; veel verstand van techniek heb ik niet. Tenminste, niet wanneer ik ergens in de polder ineens een pechgevalletje krijg.

Daarom besloot ik om een nieuwe scooter aan te schaffen en bovendien eentje die bekend staat om zijn kwaliteit. Daarom ging ik voor Vespa.

In mei 2014 kreeg ik mijn Vespa Primavera geleverd. 50cc, 4-takt en meteen een Garmin er op laten zetten met de voeding van de accu.

Inmiddels heb ik er 10.500 kilometer mee gereden. Eerst wat tochtjes van een paar honderd kilometer in Nederland en België en daarna begon het echte werk. Samen met die vriend zijn we De Ronde van Nederland gaan rijden. Een tocht van 1600 km langs de grens van Nederland. Daarna ben ik in mijn eentje vanuit België (in de buurt van Gent) naar Polen gereden. Afgelopen voorjaar ben ik samen met mijn maat naar Wales gegaan op de brommers.

Schitterende tochten; dat kun je je voorstellen.

 

Toch was het niet helemaal onverdeeld positief. Op de terugtocht vanuit Polen op de Duits-Nederlandse grens, bleek dat de kleppen niet goed gesteld waren (nieuwe brommer!) en dus wou hij niet starten. Geen compressie. Later weer precies hetzelfde euvel. Dit keer stond ik in Nijmegen. Het bleek dat de klepsetting niet goed was. Te zacht materiaal. Dat kan eens in de zoveel keren voorkomen. Gelukkig met garantie is er een nieuwe cilinderkop op gemonteerd.

Tijdens een proefrit ging het weer fout. Waarschijnlijk de dynamo dit keer. Hij staat nu weer bij de dealer om te laten repareren.

Nu weet ik dat pech altijd mogelijk is. Ook bij een Vespa, maar toch, als je 3 keer ver van huis in panne valt dan krijgt je vertrouwen een redelijke deuk.

Ik maak veel kilometers, maar het zijn altijd lange tochten en dat slijt nauwelijks. Beter één tocht van 300 km dan 10 van 30.

 

Laat ik niet negatief afsluiten. Ik vind brommer rijden op mijn Vespa nog altijd fantastisch om te doen! Ik kijk nu al weer uit naar het volgende voorjaar en naar de volgende geweldige tocht.

 

Groeten,

Hans

Link naar reactie

kleine opmerking: vespa heeft nog nooit bekend gestaan om zijn kwaliteit.

Verder zeer knap dat je zulke lange afstanden doet op een 50cc

Ik zat net hetzelfde te denken... 

 

Ik noem Vespa meestal de Alfo Romeo van de scooters. 

 

En zo een afstanden aan 45km/u max? Wow!

Link naar reactie

Welkom in de wondere wereld van Vespa. als je zo'n fan bent van "schitterende tochten" zou je dan niet beter een "zwaardere Vespa" aanschaffen ?

 

Nog veel plezier met de volgende reisplannen en geniet met volle teugen van je "Italiaanse icoon". ciao !! :) 

Link naar reactie

Goed bezig!! Je moet wel erg veel geduld hebben met je rit naar Polen. Ook het uitzoeken van alle "N" wegen... Omdat je niet met 45 kmpu over de vluchtstrook kunt rijden. 

Link naar reactie

Ik denk niet dat ik die tocht had kunnen doen zonder mijn navigatie systeem. Althans, niet in 4 dagen heen en 4 dagen terug. Iedere avond pakte ik de kaart er bij en stippelde een route (kleine weggetjes) uit op de Garmin. Deels ouderwets, deels high-tech :-) .

Ik heb veel van die tocht geleerd. Mijn regenpak was niet echt geweldig (zo'n plastic ding waar je vroeger in naar school fietste :-) ) en een sporttas in een vuilniszak is ook niet echt handig. Maar je redt je er mee. Nu heb ik een fatsoenlijk regenpak, laarzen en een topkoffer.

Wat ik nu ook niet meer zou doen is op pad gaan vooraf zonder hotels of B&B te boeken. Ik heb steeds veel tijd verloren met het zoeken naar een "herberg" :-) De tocht naar Wales was wel vooraf min of meer uitgestippeld en dat geeft je veel meer rust en dus plezier in de rit zelf. Bovendien, als je met de auto bent en je moet "even" naar het volgende hotel, dan kost je dat misschien 10 minuutjes. Op de brommer is dat al gauw een half uur of meer. Het is minder avontuur, maar meer fun.

Nu ik dit schrijf krijg ik echt weer zin in zo'n grote tocht. Maar ja [zucht] het is wachten op het voorjaar :-)

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...