Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gts 300 Supersport - Zonder Olie Gevallen, Motor Stuk, Maar...


GTS300SuperSportStef

Aanbevolen berichten

Marcdax, ik ga akkoord dat je best je oliepeil kan checken na iedere 500Km. Maar Uw uitleg over het oliedruk controle lampje slaat nergens op. Als je het contact op schakelt branden er 2 lampjes. het RODE dient ter controle of er oliedruk is. Dus het is pas als de motor gestart word dat de oliepomp druk opbouwt, waardoor het RODE lampje UIT gaat, wat aanduid dat de oliedruk ok is. Als het RODE lampje knippert of blijft branden is er geen druk op het smeersysteem. Zelfs met voldoende olie in de motor kan de oliepomp het begeven. U mag mij eens uitleggen hoe jij anders een indicatie hebt van oliedruk ????? Mvg

Ik rij 53jaar met motorvoertuigen, en in iedere handleiding van vele voertuigen, staat in vette letters, als het RODE olie lampje knipper of blijft branden. ONMIDDELIJK STOPPEN EN AFSLEPEN NAAR DE GARAGE.

Link naar reactie

Als je leest wat ik zeg , dan zeg ik net , dat als het lampje slechts sporadisch oplicht en niet altijd, dan is het aan de dealer om de belangrijkste dingen na te kijken die dat kunnen (knipperen bedoel ik dan) veroorzaken.
Dus als er voldoende olie in zit , is het volgende de oliepomp , als die steekt dan zal hij die niet vervangen juist om te kijken of dat lampje (wat soms oplichtte) nu niet meer oplicht , en als dat goed werkende is (oliepomp) , kijk je verder naar alles wat verlies (gewoon of druk) kan zijn.

Ik zeg nergens dat een oliepomp niet stuk kan gaan met voldoende olie ;) en als ze stuk is , dan is ze ook stuk en dan zou het lampje continu gebrand hebben
Nergens kunnen we ook uitmaken dat het lampje nadien nog oplichtte als TS reed (of als het blok stuk gegaan is)

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 2 jaren later...

hier ongeveer hetzelfde verhaal ... zelf 2 weken geleden nog oliepijl gecontroleerd ... en nu in panne gevallen op de snelweg ..garagist zegt dat er geen olie meer in is/was ...2015 met 5800 km op teller ...gts300 super sport ...word vervolgd dinsdag als dealer verder kijkt ...

Link naar reactie

Hier hetzelfde geval, heb een Vespa gekocht in april 2017,dus 2 jaar garantie, enkele dagen geleden in panne gevallen, heb onderhoud gedaan op 1000 km,5000 km en normaal zou ik de volgende gegaan zijn bij 10000 km (teller 9955 km), maar heb die kans niet gehad omdat motor het begeven heeft en volgens dealer zonder of weinig olie, en zegt gewoon als ik die blok opstuur zien je dat je zonder olie gereden hebt en geen garantie krijgt van Piaggio ? heb een Piaggio Vespa GTS 250

Link naar reactie

Veel berichten op deze site “schieten” op de dealers? Moet ik me zorgen maken nu ik zelf een Vespa heb gekocht bij een dealer als er iets mankeert aan mijn wesp? De teller staat op 800 km na de levering een maand geleden. Onderhoud van 1000 moet dus gebeuren, oliepeil alvast nagekeken en nog steeds OK.

Link naar reactie

Vind het allemaal maar vreemd, er zit 1300cc olie in en die verstook je (zonder zichtbare lekkage) niet zomaar even. Jullie zeggen dat jullie je GTS er vlak voor nog hebben gepeild, mijn vraag is dan...waar is die olie gebleven. Kijk eens goed naar olie lekkage rondom het gesneuvelde blok, beide Vespa’s (zo te lezen een euro3 en euro4 model) zitten onder de 10k dus er moet iets anders aan de hand zijn. Dit blok is aardig uit ontwikkeld en de kinderziektes zijn er wel uit. Ze verbruiken olie, dat mag en iedereen rijdt anders dus het verbruik varieert per GTS,  maar zonder waarschuwing in panne vallen en het dan op te weinig olie gooien...beetje te kort door de bocht lijkt me.

Hoop voor jullie dat er toch nog een nette oplossing wordt aangeboden en dat jullie snel weer kunnen genieten van de GTS.

Link naar reactie
16 hours ago, JoinkeGTS said:

Veel berichten op deze site “schieten” op de dealers? Moet ik me zorgen maken nu ik zelf een Vespa heb gekocht bij een dealer als er iets mankeert aan mijn wesp? De teller staat op 800 km na de levering een maand geleden. Onderhoud van 1000 moet dus gebeuren, oliepeil alvast nagekeken en nog steeds OK.

En nee, lekker blijven genieten en gewoon alert zijn op (ook de kleine) lekkages (koelvloeistof en olie). Je kan uiteraard na de 1000km beurt zelf even de motorolie, filter, transmissie olie en koelvloeistof controleren...dat kan nooit kwaad.

Link naar reactie
23 uren geleden, Bovi zei:

Hier hetzelfde geval, heb een Vespa gekocht in april 2017,dus 2 jaar garantie, enkele dagen geleden in panne gevallen, heb onderhoud gedaan op 1000 km,5000 km en normaal zou ik de volgende gegaan zijn bij 10000 km (teller 9955 km), maar heb die kans niet gehad omdat motor het begeven heeft en volgens dealer zonder of weinig olie, en zegt gewoon als ik die blok opstuur zien je dat je zonder olie gereden hebt en geen garantie krijgt van Piaggio ? heb een Piaggio Vespa GTS 250

. dat ruikt hier duidelijk naar een schoolvoorbeeld van een "dealer" die al zijn verantwoordelijkheid wil afschuiven. zo één van " winst maken en laat me daarna met rust" :angry:

   Stuur eens een mail naar Piaggio. of zoek een andere dealer die je wel wil voorthelpen, want je hebt wel degelijk 2 jaar garantie.

Link naar reactie

Indien je een aparte rechtsbijstand(zoals in mijn geval bij DAS) hebt dan maak je kans door de dealer en invoerder in gebreke stellen, daar houden ze niet van! Meestal maakt dat wel iets los... Jou dealer weet wel wat er hem dan boven het hoofd hangt... Dus bewijzen verzamelen van onderhoud, meldingen, mail... en ga opnieuw de dialoog aan... ps vergeet niet ongezien de recorder van je smartphone aan te zetten. Succes!

Link naar reactie

ook checken of bij het contact opzetten, wel degelijk het rode oliedruklampje brand en terug uitgaat.  Ik heb al gezien dat de draad ter hoogte van de oliedrukvoeler in de rubberkap afbreekt.  Je ziet dat niet, enkel bij het contact opzetten brand dan het rode lichtje niet in je display.  Als je het de eerste malen niet doorhebt, wordt dat een gewoonte en heb je prijs als je oliepijl te laag komt. 

Tip: na onderhoud bij je dealer altijd even oliepijl controleren ! (op de poot) en reclameren als het niet juist is !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...