Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gts 300 Supersport - Zonder Olie Gevallen, Motor Stuk, Maar...


GTS300SuperSportStef

Aanbevolen berichten

Mijn GTS 300 Supersport is 2,5 j en heeft 16.000km op de teller.

Meer dan een maand geleden reed ik naar huis, en viel ik stil op de autostrade. Dealer heeft de motor opengedaan en kunnen zien dat de krukas, cilinder, ... kapot gegaan zijn owv een tekort aan olie.

 

Maar...

 

* Een paar weken voordien ben ik nog op een zomeronderhoud geweest, met expliciete vraag tot nakijken van de olie: niets aan de hand, plein, vol.

* Alle soorten onderhoud zijn altijd op tijd en correct gebeurd, heb volledig dossier met alle facturen en tijdstippen om aan te tonen dat ik de wesp echt wel goed verzorgde.

* Als hij thuis in de garage stond was er nooit een druppel onder de vespa te zien, niets.

 

Piaggio zegt nu niets te willen doen omdat de motor uit garantie is, en ik bovendien verplicht ben voor elke rit het oliepeil te controleren. (???)

Dit tart mijn verbeelding toch wel echt hoor. Hoe komt het toch dat die motor plots zonder olie valt? Of werkte het lampje niet meer goed?

 

Ik kan er echt niet bij dat ik de Vespa zó goed verzorg en hij gewoon de geest geeft op 16.000km, dat klopt gewoon toch niet?

 

Wie heeft er nog ervaring met Piaggio zelf, de technische dienst, of gelijkaardige verhalen?

 

Stef.

Link naar reactie

Volgens mij ben je bij de verkeerde partij aan het aankloppen.

 

Je moet bij de dealer zijn. Die heeft hem aan u verkocht en het onderhoud gedaan.

Met hem heb je een koopovereenkomst en relatie en eigenlijk ook een contract dat hij zijn werken professioneel zou uitvoeren.

 

Als de dealer van mening is dat de oorzaak niet aan u ligt en ook niet aan zijn professioneel werk, dan kan hij wel iets gedaan krijgen bij de firma. Hij heeft namelijk wel een koopovereenkomst/relatie met Piaggio. Als je garagist overtuigt is dat jou probleem onfair is en de oorzaak bij de producent ligt, kan die wel iets voor u bekomen. Piaggio dient hem namelijk wel te vriend te houden.

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat de garagist zijn werk niet goed deed, maar daarvoor is hij verzekerd.

En het kan ook zijn dat je gewoon pech hebt en dat niemand er schuld aan heeft.

 

Maar je moet hoe dan ook bij je garagist aankloppen, niet Piaggio.

Link naar reactie

De dealer houdt zich heel (misschien te veel) neutraal. Hij bevestigd mijn verhaal en heeft mee het dossier helpen opstellen, maar langs de andere kant oefent hij geen druk uit bij Piaggio.

Hij heeft iemand van de technische dienst gezien, samen de motor opengehaald, maar hij heeft geen uitgesproken mening naar Piaggio toe.

 

Een echte oorzaak van hoe de wesp nu zonder olie is gevallen heb ik ook nog niet gehoord... Ik doe wel wat kilometers (+/- 30km) over de autostrade, meestal in file, en ik werd al verteld dat dat meer olie vraagt dan anders... 

Link naar reactie

Als alle olie op een maand verdwenen is dan moet er ofwel olie uitdruppelen (en dat zie je onder je Vespa) of wordt de olie opgestookt en dat ruik je en zie je aan de rookvorming als je rijdt.

 

Bestaat er misschien de kans dat men bij het onderhoud de oude olie wel afgelaten heeft en er onvoldoende verse heeft ingedaan (= menselijke fout) of gaat het om een technische fout van Piaggio die na 16000 km opduikt ???

Link naar reactie

Geen olielek en toch geen olie in de motor na een paar weken, dan is er iets misgelopen bij uw laatste onderhoud.

Dat uw dealer er probeert onderuit te komen door samen met u een dossier op te maken gericht aan Piaggio vind ik niet kunnen!

Praat er met hem over, hij is hiervoor normaal verzekerd...

Link naar reactie

na de oliewissel hoeveel km heb je ongeveer gereden als ik dat mag vragen ? en peilde je nooit je olie ?

 

veel mensen gaan er vanuit "hey mijn vespa word bij de dealer onderhouden en deze verkeert in perfecte staat en ze gebruiken daar de beste producten" en gaan ervan uit dat die met de juiste vloeistoffen worden afgevuld  !!!

 

er zullen wel dealers zijn die dit wel doen maar zoals ik dit al 50 x heb gezegd (!!!) de meest  vespa dealers zijn fietsenmakers en vaak gebruiken ze zelfs de verkeerde vloeistoffen bij het onderhoud en volgen ze niet de specificatie normen die piaggio heeft opgelegd!

 

omdat ze meerdere merken onderhouden en verkopen en hebben meestal te veel producten aanwezig en om snel te zijn gebeuren daar veel menselijke fouten die je nooit zal te weten zal komen ,

 

ik denk dat bij deze vespa zelfs geen oliewissel is gedaan, dat hij hier en daar wat heeft stof heeft afgeblazen en de klant de vespa zo heeft meegeven

 

.en de eigenaar ging ervanuit dat deze een goede beurt heeft gehad en misschien stond zelfs de oliepeil al te laag voordat die gts binnen ging voor onderhoud en er misschien niets aan gedaan buiten een luchtfilterke ! en na een maandje ongeveer de motor naar de vaantjes denk ik !

 

kan toch niet dat als uw gts niet lekt dat ze na een maand zoveel olie gaat zuipen .

Link naar reactie

ben je zeker dat je zonder olie bent gevallen...of is de oliepomp stuk ???

 

CHEERS

als de oliepomp stuk zou zijn word de motor inderdaad niet gesmeerd , maar als ze de motor uit elkaar hebben gedaan dan ziet ge toch of er olie in was of nie er zou toch iets meer dan ne literke om exact te zijn 1.3 liter moeten uit komen ale minstens een liter da olie blijft hier en daar wa hangen !!!

Link naar reactie

Goede informatie van 300gtssupersportstef, zou zijn geweest: Ik deed mijn Vespa op onderhoud bij mijn dealer op km stand ?????. na het afhalen bij mijn dealer heb ikzelf mijn vespa NIET/WEL gecontroleerd, zoals het olie peil of banden spanning. Na ????? Kmters gereden te hebben na het onderhoud liep mijn motor vast. Ofwel geen olie of koelvloeistof anders loopt de motor niet vast. Twee zaken die makkelijk zelf te controleren zijn, maar dat heb ik NIET/WEL gedaan. De motor is naar de dealer gebracht, die na controle vast heeft gesteld dat de motor is vast gelopen door gebrek aan smeering. en dat kan ofwel door te weinig olie, of zoals DAXX aanhaalde door het niet werken van de oliepomp, IN BEIDE GEVALLEN moet dan het rode waarschuwing lampje branden.. Als de pomp het begeven heeft kan niemand daar iets aan doen, hoewel dit uitzonderlijk is. Omdat geen informatie gegeven word na hoeveel km, na het onderhoud de motor is vast gelopen. En de vast loper te wijten is aan gebrek aan olie, kan niemand zeggen wie hier nalatig is geweest. Het is alsof niemand ooit zijn handleiding boekje leest, waarin staat welke zaken je ZELF dient te controleren, niet alleen voor het voertuig maar zeker voor je eigen veiligheid. Mvg.

Link naar reactie

al dat "men moet zelf vloeistofpeilen controleren" vind ik dus dikke bullshit als je een nieuw voertuig koopt. Als je een nieuwe wagen koopt is er geen enkele koper die zulke onzin zou accepteren 

Link naar reactie

Ik controleer bijna altijd manueel mijn vloeistoffen,,,als ge vertrouwt op uw olielampje,,zijt ge grote risico's aan het nemen.

 

Als je zelf vloeistoffen checked,kan je het verbruik opmeten en alsdusdanig op tijd ingrijpen...het zal niet den eerste zijn die vertrouwt op zijn lampje en toch zijne motor naar de filistijnen rijdt,,,al verschillende verhalen gehoord ( over verschillende merken),dat wanneer uw olielampje opspringt terwijl ge een deftige snelheid/toeren hebt,,,je eigenlijk zeer snel moet reageren of het is te laat,,,en als scooterist/motard zit ge niet constant uwe dash in het oog te houden hé.

 

CHEERS

Link naar reactie

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, het geeft aan wat ik niet durfde denken: de dealer die waarschijnlijk toch ergens een fout moet hebben gemaakt.

 

Ik ga niet alle onderhouden oplijsten, wel is zeker dat hij meer op nazicht is geweest dan strikt noodzakelijk. Ik pak de wesp meestal op zomervakantie mee en laat dan op voorhand een kleine checkup doen (remmen, olie, banden,...).

Die checkup heb ik ook nog laten doen op 28/07/2015; midden september is hij vastgelopen, dus hoogstens 500km tot max 800km na laatste checkup gereden.

Bij die laatste checkup heb ik trouwens nog expliciet vermeld naar de olie te kijken omdat het rode lampje soms flikkerde (dus niet constant branden): dit bleek volgens de dealer achteraf een vals contact te zijn, olie was nog volledig gevuld, niets moeten bijkappen (dat zijn zijn woorden).

 

Ik heb nu de vraag nog eens opnieuw gesteld aan de dealer of hij zeker weet dat de olie nog volledig was en of hij mij dat kan garanderen, ik wacht op antwoord. Want het wil dus zeggen dat ik op die 500 tot 800km meer dan een liter olie moet verstookt hebben... erg onwaarschijnlijk.

 

De vespa behandel ik misschien met NOG meer zorg dan mijn wagen: zeer regelmatig op onderhoud, altijd voldoende laten warm worden vooraleer in toeren te gaan, staat altijd warm en droog binnen, enz... Ik denk dus te kunnen zeggen dat ik er ALLES aan doe om de wesp zo goed mogelijk te verzorgen. 

 

Dus ofwel zegt de dealer verkeerde dingen ofwel mankeerde er iets structureels aan die motor, niet?

 

Stef.

Link naar reactie

tegenwoordig als ge een moto scoot of auto koopt en als die toevallig wa olie zuipt en ge hebt 2 linkse handen en ge verstaat er niets van of ge weet zelfs nog niet eens waar u oliepeil is en ge vertrouwt alleen op u dealer hebt ge enorm veel kans dat je vroeg of laat brokken gaat krijgen!

Link naar reactie

Ice Man, ik weet per toeval weldegelijk waar en hoe ik de olie moet nakijken, en als ik meer Km had gedaan had ik dat sowieso wel gedaan, maar ik doe dit niet meteen na een dikke maand na checkup.

Bovendien vind ik ook niet dat ik daar iets van moet kennen. Ik vind dat ik zowel op mijn dealer als op Piaggio zelf mag vertrouwen: daar betaal ik tenslotte ook voor!!

Link naar reactie

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties, het geeft aan wat ik niet durfde denken: de dealer die waarschijnlijk toch ergens een fout moet hebben gemaakt.

 

Ik ga niet alle onderhouden oplijsten, wel is zeker dat hij meer op nazicht is geweest dan strikt noodzakelijk. Ik pak de wesp meestal op zomervakantie mee en laat dan op voorhand een kleine checkup doen (remmen, olie, banden,...).

Die checkup heb ik ook nog laten doen op 28/07/2015; midden september is hij vastgelopen, dus hoogstens 500km tot max 800km na laatste checkup gereden.

Bij die laatste checkup heb ik trouwens nog expliciet vermeld naar de olie te kijken omdat het rode lampje soms flikkerde (dus niet constant branden): dit bleek volgens de dealer achteraf een vals contact te zijn, olie was nog volledig gevuld, niets moeten bijkappen (dat zijn zijn woorden).

 

Ik heb nu de vraag nog eens opnieuw gesteld aan de dealer of hij zeker weet dat de olie nog volledig was en of hij mij dat kan garanderen, ik wacht op antwoord. Want het wil dus zeggen dat ik op die 500 tot 800km meer dan een liter olie moet verstookt hebben... erg onwaarschijnlijk.

 

De vespa behandel ik misschien met NOG meer zorg dan mijn wagen: zeer regelmatig op onderhoud, altijd voldoende laten warm worden vooraleer in toeren te gaan, staat altijd warm en droog binnen, enz... Ik denk dus te kunnen zeggen dat ik er ALLES aan doe om de wesp zo goed mogelijk te verzorgen. 

 

Dus ofwel zegt de dealer verkeerde dingen ofwel mankeerde er iets structureels aan die motor, niet?

 

Stef

wat ik nu begrijp is dat de dealer dus gewoon een check up heeft gedaan van je scoot dus geen onderhoud heeft gedaan ,wanneer heeft je laatste oliewissel dan plaatsgevonden?km en hoe lang geleden? wat da rooie olielampje betreft kans is groot dat je met een defecte olipomp hebt gereden!

Link naar reactie

Ice Man, ik weet per toeval weldegelijk waar en hoe ik de olie moet nakijken, en als ik meer Km had gedaan had ik dat sowieso wel gedaan, maar ik doe dit niet meteen na een dikke maand na checkup.

Bovendien vind ik ook niet dat ik daar iets van moet kennen. Ik vind dat ik zowel op mijn dealer als op Piaggio zelf mag vertrouwen: daar betaal ik tenslotte ook voor!!

ge hebt groot gelijk maar als je ooit problemen krijgt komen ze met deze argumenten , daar sta je dan met je vertrouwen in je dealer of welke merk scoot moto of auto !

 

bij een splinternieuwe auto durven ze zeggen op 1000km dat em 1 liter mag verbruiken wat ik absurd vind , da is bijna elkes keer dat ge tank dat ge er een literke olie moet gaan inkappen!

Link naar reactie

maar wat je wel kunt doen is naar je dealer vermelden van dat je een storing had van je rooie lampje en dat je op tijd dit bent gaan melden en dat hij waarschijnlijk een verkeerde diagnose heeft vastgesteld dat deze een vals contact gaf , wie weeft pakt da op die dealer zijn hart van die klant heeft groot gelijk en dat hij zelf fout was!

 

als de ne sluwe vos is sta je daar mooi, althans vind ik dat jij op tijd naar je dealer bent geweest en dat hij dat rooie lamp niet erg serieus heeft genomen!

 

hebt ge bewijzen of staat er ergens op papier vermeld dat je met een rooie lamp storing naar de dealer zijt geweest en dat hij ergens heeft geschreven vals contact olielamp ofzo!

 

mocht je zoiets hebben kunt ge der misschien nog iets uithalen anders word het een ander 2de hands of splintenieuw blok!

 

veel succes nog

hoop echt dat je er niet voor moet gaan opdraaien.

 

mvg

Link naar reactie

Beste GTS300supersportStef. Door meer duidelijkheid te geven word het een ander verhaal. U vermelde bij Uw dealer dat het oliedruklampje af en toe knipperde. Dat moet al een signaal zijn dat er wat loos ik, persoonlijk zou ik dan niet meer verder rijden. Omdat dit aangeeft dat de druk weg valt ( geen smering). Wat ik niet versta is dat je dat vermeld hebt aan Uw dealer en hij daar volgens jouw uitleg verder geen aandacht heeft aan besteed. Raar dat je ook niet meer vermeld dat na het onderhoud het oliedruk lampje nog is aangegaan tijdens het rijden. Let op  heb al voorgehad dat het oliedrukcontact ook stuk is, en dan brand dat lampje niet meer. In ieder geval vind ik, dat UW dealer meer aandacht had moeten besteden aan UW melding dat het oliedruk lampje knipperde tijdens het rijden ( maar dan ben je al bezig puin te rijden). Het is een spijtige zaak, en begrijp Uw misnoegdheid volkomen. Mvg

Link naar reactie

kan het zijn dat die dealer dacht van er is vals contact en kreeg da lampke nie uit en dat hij deze op 1 of ander manier heeft uitgeschakeld of da lampke eruit heeft gehaald ! 

 

vind dat de eigenaar op tijd naar de dealer is gegaan en de dealer hier gewoonweg een valse diagnose heeft vastgesteld!en ik vermoed dat hij deze heeft uitgeschakeld of da lampke eruit gehaald!

 

nu vraag ik mij af als de dealer zei van dat deze lampke vals contact gaf ,ik vermoed hij heeft hier iets aan gedaan en wat heeft hij gedaan ? moet toch op faktuur staan !!!!

Link naar reactie

Als je zegt dat het motorblok is gedemonteerd , wie moet dat dan betalen ? Want dat zijn toch ook een paar uurtjes werk ! En raar als piaggio zegt dat het geen garantie is dat ze een technieker sturen

Een defecte oliepomp moeten ze dan toch ook vermoeden (als het een technieker van piaggio zelf was)
kan ook aan andere dingen liggen , lekke klepseals , ... . maar dan zou hij moeten roken.
Schuld van de dealer , kan zijn , maar als hij kijkt of de oliepomp werkt (kan je meestal doen door het klepdeksel af te halen en kijken of er olie speekelt) dan zou het logisch zijn dat hij idd denkt van een slecht contact.
Als ze werkt dan werkt het , soms werkende oliepompen dan zou het eerder dan versleten tandwiel of as (weet niet exact hoe ze aangedreven is op een gts) maar of dat zo was , da zouden ze moeten gezien hebben.
Punt is ook , is het lampje dan uitgezet geweest of hoe komt het dat het erna niet meer oplichtte ?

 

En idd vertrouwen op lampjes voor je olie , slechtste wat er is . Altijd checken en max om de 500km

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...