Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schade Van Vespa Overschilderen Met Wat?


thibautbollen

Aanbevolen berichten

Ik ben vandaag naar de brico gegaan en heb wat verf gekocht die perfect klopt met die van de vespa... Genaamd ivoor. Maar dan mijn vraag is, wat doe ik het beste? Spuiten of gewoon met een klein penseeltje verven? De schade plekken zijn allemaal kleine krasjes door bv fietsen die er is tegen zijn gevallen of wat krassen aan de zijkant voorkant waarvan ik niet weet hoe ze er op zijn gekomen... Spuiten lijkt me veel werk en gaat meer opvallen dat het hertschilder is dan als ik het met een klein penseeltje gewoon wat zou retoucheren.

 

Ik hoor graag naar jullie ideëen! 

Link naar reactie

Kun je die "krasjes" niet wegpolieren ?

Nee want die krasjes zitten wel tot op het metaal, met krasjes bedoel ik dus dat ze heel erg klein zijn maar wel diep...

 

Maar ben er net achtergekomen dat ondanks ik helemaal de juiste kleur nummers aan de man van de brico heb gegeven de kleur toch nog wat te roze is , dus dan ga ik maar een touch up setje kopen dat ik op amazon.de zag speciaal voor vespa, met clearcoat en het siena ivory dan. Dat lijkt me het slimst...

Link naar reactie

krassen die door de lak zitten krijg je nooit weg zonder verf aan te brengen.

 

De juiste manier is om de kras te vullen met nieuwe lak. Iets voller dan het oppervlak van de carrosserie. Vervolgens met een zeer fijne korrel schuurpapier (1000-1500-2000) beginnen polijsten tot het oppervlak weer strak is, om als laatste de lak op te blinken met het juiste polijstmiddel. 

Link naar reactie

krassen die door de lak zitten krijg je nooit weg zonder verf aan te brengen.

 

De juiste manier is om de kras te vullen met nieuwe lak. Iets voller dan het oppervlak van de carrosserie. Vervolgens met een zeer fijne korrel schuurpapier (1000-1500-2000) beginnen polijsten tot het oppervlak weer strak is, om als laatste de lak op te blinken met het juiste polijstmiddel. 

 

Wat ik wel irritant vindt met die vespa kleuren is dat er nergens een universeel kleur nummer op staat zodat je die gewoon zo kan zoeken op internet ipv zij gewoon vriendelijk zijn en dat ik een potje van 1 liter kan kopen vor 25 ip 50ml voor 25 euro... Maar nu heb ik dus deze gekocht : http://www.amazon.de/gp/product/B011W2YTQA?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o00_s00

Link naar reactie

Wat ik wel irritant vindt met die vespa kleuren is dat er nergens een universeel kleur nummer op staat zodat je die gewoon zo kan zoeken op internet ipv zij gewoon vriendelijk zijn en dat ik een potje van 1 liter kan kopen vor 25 ip 50ml voor 25 euro... Maar nu heb ik dus deze gekocht : http://www.amazon.de/gp/product/B011W2YTQA?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o00_s00

ik denk dat dat bij alle autolakken zo is hoor

Link naar reactie

inderdaad, zelfs met kleuren in het algemeen. Er zijn tal van kleurensystemen. Niet alle pigmenten kunnen gebruikt worden om alle kleuren te maken, dus is het moeilijk om onvoorwaardelijk lakken van de ene fabrikant (maxmeyer, sikkens, dupont,...) samen te stellen uit pigmenten van de andere fabrikant. Als het dan nog om oudere systemen gaat is het nog erger.

 

Maar het veiligste vind ik nog steeds om naar een carrossier te gaan, en je kleur laten scannen. Het is niet eens gezegd dat een kleur in de loop der jaren bijvoorbeeld nog niet verbleekt (lichter) of verbrand (donkerder) is geworden door de zon. 

Ik heb ooit zelfs één en dezelfde kleur 2x laten mengen, met een tijdspanne van 2 weken ertussen, uit dezelfde potten en hetzelfde mengmachine. En toch zag je in het juiste licht een kleurverschil. 

 

Los daarvan spring je met 25 euro sowieso niet ver voor échte autolak. Dat zijn prijzen van hobbyverf. 

Link naar reactie

inderdaad, zelfs met kleuren in het algemeen. Er zijn tal van kleurensystemen. Niet alle pigmenten kunnen gebruikt worden om alle kleuren te maken, dus is het moeilijk om onvoorwaardelijk lakken van de ene fabrikant (maxmeyer, sikkens, dupont,...) samen te stellen uit pigmenten van de andere fabrikant. Als het dan nog om oudere systemen gaat is het nog erger.

 

Maar het veiligste vind ik nog steeds om naar een carrossier te gaan, en je kleur laten scannen. Het is niet eens gezegd dat een kleur in de loop der jaren bijvoorbeeld nog niet verbleekt (lichter) of verbrand (donkerder) is geworden door de zon. 

Ik heb ooit zelfs één en dezelfde kleur 2x laten mengen, met een tijdspanne van 2 weken ertussen, uit dezelfde potten en hetzelfde mengmachine. En toch zag je in het juiste licht een kleurverschil. 

 

Los daarvan spring je met 25 euro sowieso niet ver voor échte autolak. Dat zijn prijzen van hobbyverf. 

Het moet er nu ook niet perfect uit zien dacht ik aangezien de krassen niet zo groot zijn, maar de volgende keer zal ik toch maar eens een offerte vragen aan de carrosier voor het trug in prima staat te krijgen. 

 

Bedankt allemaal!

Link naar reactie

KRasjes wegwerken kan dus niet goedkoop, niet perfect, maar ik heb de indruk dat je van hetzelfde caliber als mij bent; moet niet perfect zijn.

 

Als polieren niet werkt owv te diep (zeker een buske maquairs scratch x2.0 in huis halen), dan wordt het dus met een penseltje proberen, of spuiten.

 

Nadeel van spuiten; je moet het hele oppervlak opnieuw spuiten, stukjes kan niet owv kleurverschillen. Een krasje wergwerken met spuiten lokaal, dat trekt op niks, niet doen.

 

Kos je een 40 euro; busje kleur op maat en een busje clearcoat, schuurpapier, afplaktape en een beke behendigheid met de buskes, op zich helemaal niet moeilijk.

 

Alternatief dat de stift or penseeltje.

 

Als het kan, plak tape rond de kras zodat je zo weinig mogelijk lak aanbrengt,

 

De bedoeling is het gat op te vullen en daarna alle overtollige verf wegpolijsten, zonder de lak errond te beschadigen.

 

Dus properkes afplakken, lichtjes opvullen, goed laten drogen en dan begint het proces van ploijsten.

 

de eerste laag is het wegwerken van e overtollige verf, ik zou starten met 600, als dat te fijn is, dan pas naar 400 gaan en tot 1000 of 1200 gaan,

 

Dan met een vloeibaar polijst erover.

 

Dat gaat redelijk goed lukken, maar als je te veel krasjes hebt, dan zou ik toch herspuiten.

 

Wat kan ook nog; Plasti dip. 

 

Ik heb eeb GTV donkergrijs, heel mooie kleur, heb ook al bijgewerkt, en nadat ik pas autovelgen gedipt heb, ben ik een beetje verkocht. Volgende zomer gaat hij in plastidip, kleur reeks camo; donkerbruin voor het metaal, en beige voor de plastieke delen.

 

Dat dekt perfect alles af, is poepsimpel in gebruik, ik schat 4 bussen a 17 euro voor alles, plus nog 1 bus glossifier, niks schuren, niks polijsten.

 

Houd maar 3 jaar zijn kleur, maar goed, lak uit de spuitbus, na  1 jaar begin ik het al te zien. 

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

De kras met een dunne penseel vullen met lak.wel dun aanbrengen en goed laten drogen. Dit herhalen totdat de kras gelijk is qua lakdikte.  Dan met commandant ligt behandelen en klaar.  Ps neem de tijd kan doordat het tussentijds moet drogen dagen overheen gaan

Link naar reactie

ik zou de hele vespa zoals bart gtv zegt overspuiten met plastip beetje afplakken met wa krant en klaar is kees!het overtollige dat je meegespoten hebt kun je er zo aftrekken !dus da is een groot voordeel, misschien ben je een dagje bezig maar dan heb je ineens een andere vespa zonder krassen, mocht je plastidip toch gaan doen zou ik eerst die krassen toch opvullen ook als je deze spuit zonder op te vullen  zul je deze toch altijd gaan zien .

best eens kijken op you tube hoe men plastip gebruikt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...