Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Rare Draairichting Band


DAXX

Aanbevolen berichten

Gegroet allen,

 

Ik zit hier met een klein dilemma ( denk ik),,ik heb hier nen  Michelin winter city grip 3.50-10 ,, die komen op originele Vespa velgen...MAAR die grapjassen schrijven precies een verschillende draairichting uit,afhankelijk van FRONT en REAR,,,dus in theorie moet ik voorhand beslissen hoe ik mijn band ga leggen op mijn reserve wiel,,,duh?

 

Het kan zijn dat ik hier volledig de mist in ga,,maar ik heb nog nooit nen scooterband tegen gekomen met deze verwijzing,,,het enigste dat ik mij kan inbeelden is dat deze tubeless zijn en misschien voor op nen symmetrische velg?

 

Ik hoor het wel.

 

CHEERS

post-3800-0-94680000-1443026281_thumb.jp

Link naar reactie

Heeft te maken met 't feit dat je met je achterwiel hoofdzakelijk optrekt en met je voorwiel hoofdzakelijk remt...

Ok ,ik wil die logica nog wel aannemen,,,maar dit is een scooterband en ik trek altijd op mijn achterwiel en het grootste remvermogen gaat in eerste instantie toch naar mijn achterwiel ( ik wil hier alweer geen discussie starten van hoe ge moet remmen,,maar op mijne scooter gebruik ik meer mijn achterrem),,,dus voor hetzelfde geld ,,,???,,,,anyway very strange.

 

CHEERS

Link naar reactie

Heeft dat gewoon niets te maken met een dubbele aanduiding om misverstanden te vermijden? Maw niet het achterwiel en voorwiel maar gewoon 'voorkant' en 'achterkant' van je wiel, ongeacht of ie vooraan of achteraan ligt? Remmen zou me verwonderen want je hebt toch het grootste deel vd grip nodig wanneer je rijdt.

Link naar reactie

Ok ,ik wil die logica nog wel aannemen,,,maar dit is een scooterband en ik trek altijd op mijn achterwiel en het grootste remvermogen gaat in eerste instantie toch naar mijn achterwiel ( ik wil hier alweer geen discussie starten van hoe ge moet remmen,,maar op mijne scooter gebruik ik meer mijn achterrem),,,dus voor hetzelfde geld ,,,???,,,,anyway very strange.

 

CHEERS

Daxxke volgens mij zijde gij gewoon een moeilijk manneke! dringend tijd da gij ne state of the art universelen band laat ontwikkele ;)

Link naar reactie

Heeft dat gewoon niets te maken met een dubbele aanduiding om misverstanden te vermijden? Maw niet het achterwiel en voorwiel maar gewoon 'voorkant' en 'achterkant' van je wiel, ongeacht of ie vooraan of achteraan ligt? Remmen zou me verwonderen want je hebt toch het grootste deel vd grip nodig wanneer je rijdt.

Awel zo had ik het nog ni gezien,,knap,,,maar klopt dit wel???,,ik ga hier wel even verder op borduren ;)

 

CHEERS

Link naar reactie

Daxxke volgens mij zijde gij gewoon een moeilijk manneke! dringend tijd da gij ne state of the art universelen band laat ontwikkele ;)

Is da nu zo moeilijk om daar eens een draairichting op te zetten,,,miljaar!! zo'ne moeilijke ben ik ni zene,,,stomme foorband !!

 

CHEERS

Link naar reactie

Heeft dat gewoon niets te maken met een dubbele aanduiding om misverstanden te vermijden? Maw niet het achterwiel en voorwiel maar gewoon 'voorkant' en 'achterkant' van je wiel, ongeacht of ie vooraan of achteraan ligt? Remmen zou me verwonderen want je hebt toch het grootste deel vd grip nodig wanneer je rijdt.

Neen...

 

Speedracer heeft gelijk. Vergelijk het met een borstel waarvan de haren een beetje in één richting staan. Die schuift in één richting en wringt in de andere. Bij het achterwiel is het koppel dat op de band werkt tegenovergesteld als op het voorwiel. 

Banden die een rijrichting hebben moeten altijd andersom gemonteerd worden als je ze op het voor of achterwiel plaatst. Banden die enkel in achterwielmaten bestaan (ik zeg maar wat... 180x17") hebben dan ook maar één aanduiding. 

 

En geloof me... je wil vooral grip als je remt! 

 

@DAXX, om even je redenering door te trekken: je voorwiel ligt idealiter met de rijrichting zoals aangegeven (je hebt nooit koppel andersom op je voorwiel). Achterwiel ook, maar een vespa heeft zo'n beperkt motorkoppel (tenzij zwaar getuned) dat het achteraan minder kritisch is. Dus zou je kunnen beslissen om hem achteraan met de voorwiel rijrichting te plaatsen om grip te houden als je met je achterrem remt. 2x voorwiel zou in dat opzicht geen verkeerde keuze zijn. 

Link naar reactie

 

 

 

Banden die een rijrichting hebben moeten altijd andersom gemonteerd worden als je ze op het voor of achterwiel plaatst. 

 

Wacht efkes hé mannen,,want dit begint precies interessant te worden...dus dmi als ik uwe logica volg,,moet ik toch ook ergens een referentie hebben wat mijn voor of achterband gaat worden hé...want dan denk ik dat iedereen zijn banden verkeerd gemonteerd heeft staan of toch zeker ene,,,???

ik ben één al oor

 

CHEERS

Link naar reactie

wat dan ook, kben super tevreden met deze banden, had deze er vorige herfst opgezet

wegens wat motorprobs & lekkages allerhande (lees diverse stukken vervangen) had ik er nog niet genoeg km's mee gereden

zijn er dus blijven opzitten, rijgevoel is zeker gelijkwaardig zoniet beter dan met de SM100, vooral bij watergladheid

(heb daardoor nog bijna 3 nieuwe SM100's liggen)

 

mijne px is wel wat lichter natuurlijk dan een gts... 

Link naar reactie

 

Neen...

 

Speedracer heeft gelijk. Vergelijk het met een borstel waarvan de haren een beetje in één richting staan. Die schuift in één richting en wringt in de andere. Bij het achterwiel is het koppel dat op de band werkt tegenovergesteld als op het voorwiel. 

Banden die een rijrichting hebben moeten altijd andersom gemonteerd worden als je ze op het voor of achterwiel plaatst. Banden die enkel in achterwielmaten bestaan (ik zeg maar wat... 180x17") hebben dan ook maar één aanduiding. 

 

En geloof me... je wil vooral grip als je remt! 

 

@DAXX, om even je redenering door te trekken: je voorwiel ligt idealiter met de rijrichting zoals aangegeven (je hebt nooit koppel andersom op je voorwiel). Achterwiel ook, maar een vespa heeft zo'n beperkt motorkoppel (tenzij zwaar getuned) dat het achteraan minder kritisch is. Dus zou je kunnen beslissen om hem achteraan met de voorwiel rijrichting te plaatsen om grip te houden als je met je achterrem remt. 2x voorwiel zou in dat opzicht geen verkeerde keuze zijn. 

 

ik ben mee met uw idee om 2x de voorwielrichting aan te nemen,,ik ga dit nog even in beraad nemen en misschien dat sommigen deze set up ook hebben,,ik was het nog nooit tegengekomen,hopelijk worden we hier wijzer uit ;)

 

CHEERS

Link naar reactie

Wacht efkes hé mannen,,want dit begint precies interessant te worden...dus dmi als ik uwe logica volg,,moet ik toch ook ergens een referentie hebben wat mijn voor of achterband gaat worden hé...want dan denk ik dat iedereen zijn banden verkeerd gemonteerd heeft staan of toch zeker ene,,,???

ik ben één al oor

 

CHEERS

 

Het probleem is niet de gemonteerde banden maar het reservewiel als ik het goed begrijp? 

Net even mijn eigen uitleg terug gelezen en ik was misschien te verwarrend. 

 

Ik bedoelde dus... in jouw plaats zou ik gewoon de correcte rijrichting aanhouden (tegengestelde richting achteraan). Maar je reservewiel monteren met de rijrichting van de voorband. De voorband is universeler qua rijrichting dan de achterband. 

 

 

Over afwatering heb ik in het verleden ook al vaak nagedacht. Voor achterbanden lijkt die meestal erg vreemd omdat het water naar het centrum van de band wordt geleid. Maar omdat het zo ook is bij specifieke achterbanden ben ik gestopt met mijn hoofd erover te breken. 

Om het nog moeilijker te maken is het in dit geval dan weer net andersom.

Feit is dat het contactoppervlak van een motorband zo klein is dat je sowieso geen last van aquaplaning kan hebben. Daarvoor is het gewicht per vierkante cm te groot. 

Link naar reactie

Ik heb nog nooit een platte band gehad met een motor of scooter. En heb er toch al rond de 300.000km motorervaring opzitten. 

 

Met de auto ook niet trouwens. 

 

Bizar dat het anderen regelmatig overkomt.

Link naar reactie

tja ik ook niet,,maar euhmm,ge kunt er maar beter ene bij hebben hé ;),,,soit zo te horen is deze materie niet zo vanzelfsprekend,,,ik heb ze sowieso volgens de draairichting gemonteerd,,maar bij het monteren van het reservewiel,,wou ik hier toch even het fijne van weten,.

 

Tank joe

 

CHEERS

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 4 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...