Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pakking Olieschroef


herbal

Aanbevolen berichten

Ik ben geen techneut zoals velen op dit forum wel zijn, vandaar deze misschien "domme" vraag. Ik heb hier nu twee soorten pakkingen liggen voor achter de olieschroef in carter. Een koperen en een fiber pakking. Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord dat daar ook een koperen pakking voor kon gebruikt worden. Ik ging er van uit dat dat altijd een fiber exemplaar moest zijn.

 

In vorige posts lees ik dat niet iedereen goede ervaringen heeft met koperen exemplaren  http://www.vespaforum.be/index.php?/topic/25340-olie-bout-pakkingske/?hl=%2Bpakking+%2Bolie#entry277216

 

Wie gebruikt hier wat? Moet de olieschroef met een koperen dichting niet "harder" aangedraaid worden dan zo'n fiber ding? Uiteraard niet te vast, want je wil je carterschroefdraad ook niet kapot trekken...

 

 Enfin, geef me eens jullie meningen en dan kies ik op basis daarvan.

 

thanks!

 

 

Link naar reactie

Ik gebruik beiden, eerst de metalen over de bout en dan de kartonnen. 

 

Zo vermijd je dat de fiberpakking wordt stuk gedraaid bij het aanspannen (geen rechtstreekse torsie). 

 

Heb wel steeds een paar druppels olie onder de vespa, maar dat heeft een andere reden...   :rolleyes:

 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Ik gebruik beiden, eerst de metalen over de bout en dan de kartonnen. 

 

Zo vermijd je dat de fiberpakking wordt stuk gedraaid bij het aanspannen (geen rechtstreekse torsie). 

 

Heb wel steeds een paar druppels olie onder de vespa, maar dat heeft een andere reden...   :rolleyes:

 

Groetjes, nero. 

Op die manier is de ketting zo sterk als de zwakste schakel. De olie geraakt via de schroefdraad tot aan de kop van de bout, dus probeert via elke weg (alu-fiber, fiber-koper, koper-staal) naar buiten te geraken. 

 

Ik gebruik ook fiber. Handvast + 1/8 toer vast. Lekt nooit! Probleem is meestal dat je de bout te vast draait uit schrik dat hij loskomt. Niet doen ;-) 

 

Link naar reactie

Fiber is de meest gebruikelijke, koper kan wel maar zorg dan dat je hem voor gebruik even uitgloeit.

Koper word naar mate het langer ligt harder en zal dus minder makkelijk vervormen (lees afdichten)

Je kan dit oplossen door het ringetje even roodgloeiend te verwarmen boven een gasvlam,hij word dan weer zacht en dicht perfect af.

Link naar reactie

Fiber is de meest gebruikelijke, koper kan wel maar zorg dan dat je hem voor gebruik even uitgloeit.

Koper word naar mate het langer ligt harder en zal dus minder makkelijk vervormen (lees afdichten)

Je kan dit oplossen door het ringetje even roodgloeiend te verwarmen boven een gasvlam,hij word dan weer zacht en dicht perfect af.

 

Zo hergebruiken we bij engelse motoren zelfs de koperen koppakkingen. 

Annealing...

 

 

 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...