Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Inschrijven Zonder Papieren : No Problemo !


Aanbevolen berichten

Ik heb net via BFOV een V31 uit 1951 ingeschreven zonder enig document.

- Vespa gekocht in Napoli, geen papieren, enkel een onderhands factuurtje van de verkoper, privé.

- Met dat document naar de douane voor een stempel op een vignet-705

- Via verzekering voor stempel op vignet-705

- Lijvig dossier invullen voor BFOV , incl foto's en scans van documentatie. Het aantonen van het bouwjaar is voor een faro basso wat lastiger want je vindt niet direct exacte bouwjaren per chassis-nr. Mauro Pascoli heeft wat info op zijn site staan, dat heeft mij geholpen, maar alleen de Technica-boeken gaven geen uitsluitsel. Aanvragen bij Piaggio was ook een optie, maar heeft kostprijs.

- Zij vervolledigen dit dossier en sturen het door naar DIV.

- 6 weken later had ik mijn O-plaat.

 

Ik heb geen idee of je dit ook zonder DIV kan doen, waarschijnlijk wel, maar ik was via de VCA toch al lid van BFOV en ben achteraf best tevreden. kostprijs € 150,-

Ik ken iemand die een Acma niet ingeschreven kreeg, zelfs niet met de juiste gegevens van Piaggio en vervolgens de NL-route heeft moeten gebruiken. Er deed toen het verhaal de ronde dat DIV alle dossiers met Vespa's on hold gezet had, vanwege vastgesteld gefoefel met papieren.

 

 

Link naar reactie

Het is en blijft raar dat via de bfov het wel kan zonder papieren en als je het rechtstreeks probeert gaat het niet… 

ik heb het bij DIV Alken en Brussel geprobeerd en niemand wou de lammy inschrijven zonder vorig inschrijvingsbewijs…

aankoopbewijs,foto’s enz… mee opgestuurd maar noppes, ze stuurden het steeds terug.

Maar via de bfov was het snel geregeld,wat maakt dat de DIV met 2 maten en gewichten meet

de vraag blijft,wat kunnen we hieraan veranderen?

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Het blijft een rare materie, gisteren probleemloos een Vespa ingeschreven zonder papieren.

Ik kon de weg volgen via het BFOV waar ze ondertussen 250 euro vragen of via een tussenpersoon ( op aanraden van een dealer ) voor 330 euro.

Gisteren met de nodige documenten* naar de dienst in Brussel gegaan.

*- Document 705 met stempel van de douane en een vignet van de verzekering. 
 - Factuur van de aankoop. 
 - Foto's en documentatie i.v.m. bouwjaar en vermogen. 

Met de goede wil van de bediende en wat geluk kan het wel degelijk!

Succes met jullie inschrijvingen, Jan. 

 

Link naar reactie

Hoofdkantoor in Brussel aan het Noord-Station. 

https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/procedure_inschrijving/waar_inschrijven/brussel

Kan nu bovendien via een afspraak ( dus geen lange files meer ).

Ik was er op een half uur buiten met een :D"smile":D op mijn gezicht.

Jan.

Link naar reactie

heb ik een 3 tal jaren geleden ook zelf gedaan voor mijn bachetta :-) 

Link naar reactie

Alles hangt van de goodwill af van de bediende voor u.

ik was in Alken op de DIV voor hetzelfde en was daar zeer snel terug buiten

”dat ze op de douane zeggen wat ze willen , een scooter inschrijven zonder vorig inschrijvingsbewijs is onmogelijk “ zei de lieve mevrouw aan het loket… ‘t was een lieveke zulle ,zoooo vriendelijk :-))))

maar je ziet , in Brussel kan dat dan weer wel

zullen we maar een buske inzetten naar Brussel voor iedereen die nog voertuigen zonder papieren heeft :-)

trouwens , de BFOV meet ook met verschillende maten en gewichten zulle , die 250 € rekenen ze niet voor iedereen…

Link naar reactie

Toen ik voor mijn lambretta daar een nummerplaat ging aanvragen, zei een lieveke dat ik naar de autocontrole moest. De man ernaast schoot in een lach. De madam van de douane vertikte het om Nederlands te spreken en ikke om Frans te spreken. Dus maar een tolk opgeroepen. Het is na nog eens terugkeren toch in orde gekomen.

Link naar reactie
  • 7 maanden later...
On 2/21/2019 at 2:06 PM, jeansprint said:

Het blijft een rare materie, gisteren probleemloos een Vespa ingeschreven zonder papieren.

Ik kon de weg volgen via het BFOV waar ze ondertussen 250 euro vragen of via een tussenpersoon ( op aanraden van een dealer ) voor 330 euro.

Gisteren met de nodige documenten* naar de dienst in Brussel gegaan.

*- Document 705 met stempel van de douane en een vignet van de verzekering. 
 - Factuur van de aankoop. 
 - Foto's en documentatie i.v.m. bouwjaar en vermogen. 

Met de goede wil van de bediende en wat geluk kan het wel degelijk!

Succes met jullie inschrijvingen, Jan. 

 

@jeansprint (of iemand anders), vraagske.

Ik zit momenteel met een Sprint Veloce zonder papieren.
Ik ga hoogstwaarschijnlijk een GVA en bouwjaarattest krijgen van Piaggio.
Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat deze ooit al eens is ingeschreven in B.
Wat heb ik dan nog meer nodig om mee naar de DIV te gaan? Nog altijd dat formulier 705? Waar haal ik dat dan?

Ik kan idd via BFOV of een andere tussenpersoon gaan, maar als het relatief éénvoudig is, dan kan ik het ook evengoed eerst zelf eens proberen.

Als je wat info hebt, alvast bedankt!

Link naar reactie

Op Lambretta.be volgende info gevonden:

 

2. Origineel inschrijvingsbewijs is niet aanwezig:
Oppassen geblazen, eventueel betreft het een gestolen voertuig maar evengoed zijn de ‘papieren’ na jaren van stalling zoek geraakt. Aarzel niet om bij eventuele twijfel de lokale politie te contacteren, vóór de aankoop, om het kader en motor nummer te laten verifiëren. De invoerder of fabrikant moet je niet meer gaan vragen om een dubbel van de papieren te bezorgen. Innocenti is immers in 1971 gestopt met de productie van Lambretta scooters. Het is aanbevolen om onderstaande procedures te doorlopen vóór het uitvoeren van grote kosten of restauratiewerken.

Dat betekent dan wel dat je ook reeds een verzekering dient te betalen maar zo ben je er zeker van dat het voertuig zonder problemen in het verkeer kan gebracht worden.
Twee mogelijkheden om het voertuig alsnog opnieuw in te schrijven.
a. Indien het plaatnummer van de laatste (Belgisch) inschrijving nog gekend is kan er een aangifte van verlies bij de politie gebeuren en vervolgens de stappen als bij punt 1. gevolgd worden. Naar het schijnt mag deze inschrijving dan niet langer dan tien jaar geleden zijn.
b. Indien er geen plaatnummer gekend is rest er enkel nog een her inschrijving via de Douane.
De procedure bij de douane kan nogal verschillen volgens het kantoor of de ambtenaren, maar komt meestal hier op neer.
Ze zullen je o.a. vragen naar een door de politie opgemaakt attest van ‘onvrijwillig niet het bezit zijn van de papieren’, alsook de verkoopovereenkomst. Ze zullen ook het roos formulier voor nieuwe inschrijving invullen en voorzien van een douanesticker. Op deze sticker komt naast dossier nummer en naam ook de belangrijke vermelding: ‘niet ingeschreven Belgisch voertuig’.
Belangrijk is dat de verkoopovereenkomst ook het bouwjaar of datum van eerste gebruik vermeld. Aan de hand van het kadernummer kan dit achterhaald worden en soms vragen ze daar ook een soort bewijs van. Stuur ons een mail als je een kadernummer hebt waarvan je het bouwjaar wil weten. Desgewenst kan je ook een certificaat bekomen waarmee je de productiedatum van je scooter kan aantonen voor eventuele hulp bij inschrijving.

Soms wordt er ook gevraagd naar een bewijs dat de scooter wel uit de EEG afkomstig is. Een verkoopovereenkomst met een landgenoot is dan niet voldoende. Ze willen dan authentieke stukken zien die dit bewijzen. Een vreemde situatie want in het geval dat er nog papieren waren zou je niet bij douane moeten langsgaan. Ook originele bijv. dealer stickers die nog steeds op de scooter kleven zouden voldoende zijn. Zonder zo’n bewijs moet er in principe 21% btw over het ganse aankoop bedrag en zal je een formulier ‘Intracommunautaire verwerving’ moeten invullen.
Met het roos formulier in je bezit, die je dan € 0.50 kost, komen de verdere stappen overeen met punt 1.

Link naar reactie

Een vignet doe je via je verzekeringsmakelaar/agent hé. Dat is gewoon het bewijs dat er een verzekering zal voorzien worden aangezien dit verplicht is in België.

Ik heb ook al een moto kunnen inschrijven zonder vorige inschrijving door bewijs bouwjaar aan te leveren aan de hand van foto op het internet. Hield niks in. Misschien had ik inderdaad wel geluk met de medewerker voor me.. (en ik ben zelf verzekeringsmakelaar, misschien hielp dit ook :P)

Link naar reactie

Als je Vespa uit het buitenland komt heb je een vignet E705 nodig. Aanvragen in een douanekantoor, met aankoopfactuur van de vorige eigenaar, niet van de tussenpersoon in België en laatste inschrijvingsbewijs. Je kan dit ook via MinFin doen maar mij is het dit weekend niet gelukt om de bijlagen mee door te sturen dus ben ik gisteren naar het douanekantoor geweest en kreeg het vignet mee. 

Vignet E705 naar je verzekering sturen die je dan het roze formulier voor de DIV opstuurt. Dan afspraak maken bij DIV voor inschrijving en alle bovenvermelde paperassen meenemen.

Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.

Link naar reactie
1 hour ago, Lewis'86 said:

Een vignet doe je via je verzekeringsmakelaar/agent hé. Dat is gewoon het bewijs dat er een verzekering zal voorzien worden aangezien dit verplicht is in België.

Ik heb ook al een moto kunnen inschrijven zonder vorige inschrijving door bewijs bouwjaar aan te leveren aan de hand van foto op het internet. Hield niks in. Misschien had ik inderdaad wel geluk met de medewerker voor me.. (en ik ben zelf verzekeringsmakelaar, misschien hielp dit ook :P)

Waar plak je dat vignet dan op?

 

1 hour ago, Lewis'86 said:

Ik zit nu thuis na operatie, volgende week terug aan het werk. Ik wil gerust eens opzoeken in ons vademecum naar inschrijving van een oldtimer voertuig dat nooit voordien was ingeschreven. Of wil je een M plaat?

Graag! Nee, O-plaat ;)

 

Link naar reactie

Is mij gisteren probleemloos afgeleverd in Vilvoorde. Na 10 x geprobeerd te hebben om mijn bijlagen in te voeren via MinFin , nochtans in pdf zoals gevraagd, heb ik het opgegeven. Op het kantoor: O ja we weten het , wij krijgen veel klachten daarover

Link naar reactie
1 minute ago, Wilby said:

Is mij gisteren probleemloos afgeleverd in Vilvoorde. Na 10 x geprobeerd te hebben om mijn bijlagen in te voeren via MinFin , nochtans in pdf zoals gevraagd, heb ik het opgegeven. Op het kantoor: O ja we weten het , wij krijgen veel klachten daarover

Wat heb jij ze moeten geven om dat formulier te krijgen?

Link naar reactie
1 hour ago, Lewis'86 said:

 

Ik heb ook al een moto kunnen inschrijven zonder vorige inschrijving door bewijs bouwjaar aan te leveren aan de hand van foto op het internet. Hield niks in. Misschien had ik inderdaad wel geluk met de medewerker voor me.. 

Medewerker van? DIV? Verzekering?

Link naar reactie
8 minuten geleden, Wilby zei:

Als je Vespa uit het buitenland komt heb je een vignet E705 nodig. Aanvragen in een douanekantoor, met aankoopfactuur van de vorige eigenaar, niet van de tussenpersoon in België en laatste inschrijvingsbewijs. Je kan dit ook via MinFin doen maar mij is het dit weekend niet gelukt om de bijlagen mee door te sturen dus ben ik gisteren naar het douanekantoor geweest en kreeg het vignet mee. 

Vignet E705 naar je verzekering sturen die je dan het roze formulier voor de DIV opstuurt. Dan afspraak maken bij DIV voor inschrijving en alle bovenvermelde paperassen meenemen.

 

Link naar reactie
1 hour ago, Lewis'86 said:

Een vignet doe je via je verzekeringsmakelaar/agent hé. Dat is gewoon het bewijs dat er een verzekering zal voorzien worden aangezien dit verplicht is in België.

Ik heb ook al een moto kunnen inschrijven zonder vorige inschrijving door bewijs bouwjaar aan te leveren aan de hand van foto op het internet. Hield niks in. Misschien had ik inderdaad wel geluk met de medewerker voor me.. (en ik ben zelf verzekeringsmakelaar, misschien hielp dit ook :P)

Naar aanleiding van deze post even naar mijn makelaar gebeld.. 
Heb ze 4 mogelijke chassisnumemrs kunnen laten natrekken in de database van de DIV, en geen enkele is gekend in B.

Als ik het goed begrijp zou dit dus mijn zaak kunnen vergemakkelijken?
Met aankoopbewijs en GVA naar de douane dan? Met bvb een verhaal dat hij uit Italië komt, maar dat de papieren er niet meer bij zijn?

Link naar reactie

Dus dan maar even naar de douane gebeld en uitgelegd dat ik een Vespa heb gekocht zonder papieren, die nooit in B gereden heeft.
Antwoord:

Per mail naar hun sturen:

Aankoopbewijs (factuur of particulier) met daarop:
- kilometers
- Merk
- Type
- Chassisnr
-Bouwjaar

Zij gaan dan een opzoeking doen, en indien die in orde is, krijg ik papieren.
Vespa moet NIET mee naar de douane.

Zou het echt zo simpel zijn? :blink:
 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...