Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Vlakt Af In Hoge Toeren


boomcar josee

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

 

Ik  geraak maar niet uit de problemen met mijn Vespa PK50XL2, maar ik geef niet op. Zoals je in mijn vorige post kon lezen probeer ik mijn Vespa weer optimaal te laten rijden. Maar hij werkt tegen. Nadat ik mijn boubine, bougie, bougiekabel en pick-up vervangen had, was er na ongeveer 8 maanden stilstaan terug leven in mijn vespa. Ondertussen heb ik ook al een nieuw cilinderslot gestoken omdat ik mijn originele sleutel verloren was + heb ik een nieuwe koppelingskabel. 

 

Nu ben ik vorige week voor de eerste keer terug een toertje gaan rijden en in de eerste meters stootte ik al op een nieuw probleem. Wanneer ik naar de hogere toeren ga vlakt de motor af en hoor ik enkel een diep geroffel. Ik heb hiervan een filmpje gemaakt zodat het makkelijker is te begrijpen wat ik bedoel. Ik geraak amper boven de 30 km/u op deze manier. En hij heeft het in elke versnelling.

 

Na wat zoekwerk las ik dat dit misschien aan de nieuwe koppelingskabel lag (te strak). Maar los of strak, het probleem blijft. Volgende redenering: koppelingsplaten versleten. Maar dit kan ook niet want die zijn bij de revisie vervangen.

 

Nu dacht ik dat misschien door het lange stilstaan de sproeiers in mijn carbu wat verstopt zitten. Kan dit, komt dit geluid jullie bekent voor. Ik wou het eerst navragen voor ik heel men carbu eruit begin te halen.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 

 

 

 

Link naar reactie

wat is de kleur van je bougie? En staat je onsteking goed afgesteld? het heeft niets met de koppeling te maken in ieder geval...

Link naar reactie

Bedankt voor de reactie Daan.

Van het afstellen van de ontsteking weet ik eerlijk gezegd niet zo veel vanaf. Maar toen ik het vliegwiel verwijderde voor de nieuwe pick-up te installeren heb ik naar mijn mening toch weinig gedaan aan de afstelling van de ontsteking. Dit omdat er een spieke op de as zit waar het vliegwiel weer op dezelfde mannier op moet.

2 jar geleden is de ontsteking nog eens afgesteld geweest en voor de pickup stuk ging was dit nog in orde.

De kleur van mijn bougie kan ik vandaag niet meer nakijken, ik zal dit morgen eens proberen te doen.

Link naar reactie

die spie dient om je vliegwiel op zijn plaats te houden, niet de ontsteking. Je ontsteking aanpassen doe je door de sttorplaat (daar waar je windingen opstaan) te verdraaien. Maar als deze altijd goed stond zou ik er niet meteen aan beginnen prutsen

Het zou kunnen dat je uitlaat verstopt zit

Link naar reactie

Hey,

 

ik heb gisteren men carburator nog eens verwijderd en proper gemaakt. Vervolgens vandaag de benzinetank uitgespoeld en gevuld met nieuwe 2takt. Dit omdat de vespa een tijdje heeft stilgestaan. Probleem blijft helaas.

Dus kan inderdaad zijn dat mijn uitlaat verstopt zit. Is wel raar aangezien deze eigenlijk nog zo goed als nieuw is. Ben er net een kijkje naar gaan nemen en er zit wat vettigheid aan het uitlaatstukje van de uitlaat. Dus het kan misschien wel kloppen.

 

Ik wil dit weekend wat gaan rijden dus dacht ik aan een quick fix. Na wat zoeken heb ik een post gevonden waar ze gootsteenontstopper gebruiken om de uitlaat proper te krijgen (http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=220364). Morgen eens proberen op mijn sito-uitlaat.

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Ok, ik zuchtstelschroef bijstellen, die stond eerst op 2 toeren. Aangezien ik geen mirakels verwacht van een halve toer dichtdraaien denk ik dat ik een grotere sproeier zal moeten plaatsen. We spreken toch over de platte kopere schroef die onder het vlottertje zit he? Als ik me het goed herinner was dit een 38. Welke grootte pak ik dan best als volgende maat?

Het kan dus dat wanneer een vespa een tijdje heeft stilgestaan ik bij de eerste keer starten plots een maat groter moet gaan met de sproeier?

Alvast bedankt voor de hulp.

Link naar reactie

Uit pure miserie naar dealer geweest. Als ik dit in de toekomst kan vermijden zal ik dit zeker doen. 

 

- Lang wachten (bijna 3 uur)

- Persoon waar reparateur meer kon aan verdienen heeft hij laten voorgaan (terwijl ik een kwartier eerder daar was)

- IPV echt naar een specifiek probleem te zoeken gewoon heel de stator plaat vervangen

- Typische denigrerende houding

- Boerse behandeling en afrekening

- TE DUUR

 

Kortom reden te meer om het zelf te doen. Dit had ik uiteindelijk ook zelf kunnen doen als ik wat beter kon troubleshooten.

 

Maar hij rijdt, spoel was doorgebrand vertelde hij mij.

Link naar reactie

Maar het werkt ... en niet het eerste wat bij de doorsnee amateur opkomt als reden, dus de man/vrouw is wel een ervaringsdeskundige op het gebied van van oude Vespa's, weinigen die het nog kunne/willen doen. 

Link naar reactie

Nu heb je een te arm mengsel en wordt er gezegd dat je je carburateur moet vervangen. Koop je met veel 'misere' een strator plate...  :rolleyes:

 

Lekker een carburateur bestellen bij SIP, en een setje sproeiers. misschien voor de handigheid even kijken hoeveel cc je cilinder is. 

Link naar reactie

MMmmm wat raar,vespa loopt goed alleen wat te arm naar het schijnt. Nu kom je bij de reparateur en dan is je spoel doorgebrand en vervangt hij gelijk je complete statorplaat ??!!

Heel bijzonder,als je vonk zo slecht was had je geen goede verbranding gehad en dus zeker geen bougie die wit gestookt is.

Als ik jou was zou ik voorlopig mijn mengsel (dus bougie) goed in de gaten houden en niet nu domweg volgas de grote weg op knallen en aan het gas blijven hangen. 

Link naar reactie

Ben ook maar amateur sleutelaar natuurlijk

 

Ik doe altijd net alsof ik er verstand van heb. Scheelt een hoop!  :D

 

Tot maandag he! 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...