Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Trillingen


Bever

Aanbevolen berichten

Mijn PX 125 (2014) heeft onlangs zijn eerste onderhoud gehad en tergelijkertijd nieuwe tubeless bandjes (Michelin S1). Nu heb ik het vervelende probleem dat er (vermoedelijk sindsdien) meer trilling lijkt te zitten op mijn chassis. Zelfs in die mate dat ik na een tijdje rijden het gevoel in mijn benen heb zoals je soms in je armen hebt wanneer je over kasseien of zo rijdt. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Link naar reactie

Op hoeveel kilo zijn je bandjes opgepompt?

 

Normaal (afhankeijk van je gewicht en rijstijl) vooraan 1.8- 2.0 en achteraan 2.0 tot max 2.2 bar.

 

Ik vind het juist één van de voordelen dat de S1-banden minder trillingen geven dan bvb de heidenau's.

 

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Op hoeveel kilo zijn je bandjes opgepompt?

 

Normaal (afhankeijk van je gewicht en rijstijl) vooraan 1.8- 2.0 en achteraan 2.0 tot max 2.2 bar.

 

Ik vind het juist één van de voordelen dat de S1-banden minder trillingen geven dan bvb de heidenau's.

 

Groetjes, nero.

Allebei op 2.0 bar. De bandjes zelf vind ik super, beter dan de standaard Sava's die erop zaten. Maar die trillingen zijn een ramp. Het is niet de bedoeling met jeuk rond te rijden... Misschien zijn de bandjes niet goed uitgelijnd of zo? Ik heb er geen verstand van...

Link naar reactie

Een px heeft geen mogelijkheid om uitgelijnd te worden. Balanceren is ook niet van toepassing op 10" wielen.

 

Rij je ook effectief met tubeless velgen rond? Of gewoon met binnenband op standaard velgen? Ik heb wel ooit een binnenband klem weten zitten tussen de velghelften :-)

 

Zie je een slag in je voorwiel als je het ronddraait met de hand als ie op zijn poot staat?

Link naar reactie

Hhhmm,,laat ons bij het begin starten,,,

 

Heb je dit zelf gedaan,,,zo ja heb je ervaring hieromtrent?

 

Laten doen bij een shop ??,,,enig idee of hij de remtrommel er heeft afgehaald ivm checken van de remschoenen?

 

Na deze vragen kunnen we op naar de volgende stap ivm problemsolving.

 

even een kleine tip om ons verder te helpen zoeken,,,,,controleer of de rijrichting op de banden juist zit.

 

CHEERS

Link naar reactie

Ik heb dit NIET zelf gedaan :) Ik heb ook geen idee of er iets met de remtrommel gebeurd is.

 

Dit zijn de velgen: http://www.sip-scootershop.com/en/products/rim+tubeless+sip+for+vespa+_81018000Tubeless dus. 

 

De rijrichting is OK, en ik zie niets speciaals aan het voorwiel. Geen zichtbare schade.

 

Ik merk wel dat de trillingen erger worden naarmate de snelheid toeneemt. Vooral dan vanaf pakweg 60km/u, in vierde versnelling. 

Link naar reactie

Achtervering defect?

Geen idee hoe ik dat kan checken. Maar dat zou toch echt wel snel zijn, nee? Amper 1600km gereden.

 

Ik steek hem vrijdag binnen bij de dealer. Hopelijk vindt hij wat er mis is. Maar al jullie ideeën zijn welkom!

Link naar reactie

Bon, vandaag de Vespa binnen gedaan, en al vrij snel weer terug gekregen. Ik denk niet dat er een grondig onderzoek gebeurd is. Toen ik het probleem omschreef, keek de brave man me al aan meteen blik van nu heb ik al veel gehoord, maar dit...

 

Anyway. Volgens hem zijn die trillingen door de tubeless bandjes die er nu op liggen. Die zijn steviger dan die standaard bandjes en geven de trillingen van de tweetakt moter meer door.

 

Ik heb daar toch een paar vragen bij:

1) Die banden zitten toch niet tussen de motor en het frame?

2) Heeft iedereen die op een tweetakt rijdt hier en tubeless bandjes heeft jeukende voeten en jeukende billen?

3) Waarom trilt het frame en het zadel nog door wanneer ik geen gas geef?

 

Ik hoop dat het probleem elders ligt, want anders moet ik met pijn in het hart mijn oude banden terugsteken...

 

Alle suggesties zijn welkom, maar hou het simpel, want ik ben een technische Vespaleek...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hoeveel km gelopen, het klinkt misschien raar, maar kan ook aan versleten cilinder komen . Dat je ook trillingen kan veroorzaken.

misschien eerst het topic doorlezen voor je antwoordt, 1600km dus

 

ter zake:

je kan die tubeless banden conti S1 ook op gewone velgen plaatsen met gebruik van binnenband.

Je kan altijd eens testen door de oude er terug op te zetten en te zien of het beter is. Een band met velg veranderen door een andere kan je gemakkelijk zelf doen.

Link naar reactie

Bandjes vervangen. Alleen. Vespa dus op zijn kant. HIj start nu niet meer. Meen ergens gelezen te hebben dat dat kan wanneer hij op zijn zij heeft gelegen. Hoe krijg ik hem weer aan de praat?

 

Oh, en dit buisje, zat dat ergens aan vast?Bandjes vervangen. Alleen. Vespa dus op zijn kant. HIj start nu niet meer. Meen ergens gelezen te hebben dat dat kan wanneer hij op zijn zij heeft gelegen. Hoe krijg ik hem weer aan de praat?

 

Oh, en dit buisje, zat dat ergens aan vast?

Link naar reactie

Heb je je oude velgen nog met banden op? Ik Zou deze eerst er weer op steken als je ze hebt. Is het minste werk.

Je weet dan tenminste of het van je nieuwe banden en/of velg komt.

Indien probleem weg kan je eens je oude band op nieuwe velg leggen enzo keep going...tot je het probleem hebt gevonden.

Link naar reactie

Toevallig geen draadje los gekomen aan uw Hoogspanningsbobijn/ cdi?

 

Groetjes, nero.

Wat een merde toch die topkoffer en valbaren. Altijd die hele zooi eraf halen... Zal morgen eens kijken. Als ik al zou weten waar te kijken :)

 

Freddy, ik ben ook aan aanhanger van het if it ain't broken devies. Maar na een platte band met mijn standaard banden, koos ik voor tubeless voor de veiligheid. Baanligging is ook beter. En van veel mensen hier op het forum gelezen dat ze content waren. Trouwens, na de pijnlijke test vandaag ben ik er niet zeker van dat het de banden zijn...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...