Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Dag Iedereen


robocop

Aanbevolen berichten

Dag Vespa lovers!

Sinds enkele dagen ben ik afgestudeerd en in september kan ik eindelijk dichter bij huis voort studeren (Bay Bay NMBS en De Lijn, hello Vespa). Aangezien ik al lang droom (sinds 16 jaar) om met een vespa te rijden is het nu het uitgelezen moment om één aan te kopen. Zoals jullie weten is het aankopen van een Vespa niet bepaald goedkoop en wil ik direct de juiste beslissing nemen. Aangezien ik de Vespa dagelijks wil gebruiken om naar school te gaan (10km/dag) vraag ik af welk model het meest geschikt is. Natuurlijk ga ik er ook langere ritten mee doen maar dit is de hoofdreden van aankoop.

Aangezien ik alles zelf financier is de keuze een 125cc model (vanwege prijs aankoop en verzekering). Hierbij twijfel ik tussen een 125 px model en een 125 gts ie. Een tijdje terug heb ik met de Vespa 300gts van een nonkel mogen proefrijden en dit was echt de max! Toch gaat Mijn voorkeur bij deze twee uit naar het px model omdat ik verkocht ben aan de vintage uitstraling!

Toch raadde ze in de garage waar ik mezelf ben gaan informeren de px af voor dagelijks gebruik (meer sleutelwerk, ...).

Wat is jullie mening hierover? En wat zijn de belangrijkste zaken waar ik voor moet opletten bij de aankoop van een Vespa? Zijn er nog andere zaken die je misschien vergeet bij het aankopen of niet moet aankopen vanwege nutteloos ofzo? Ik denk hierbij vooral aan accessoires (valbeugels, soort helm, vest, handschoenen, bagagedrager,...). Alvast bedankt voor de raad!

Link naar reactie

Hey Dave,

 

Welkom op het forum en het maken van de juiste keuze ivm scooter.  Als uw voorkeur zegt px koopt u ne px ge gaat geen spijt hebben.  Ivm kledij ga eens naar RAD in Willebroek je gaat zeker uw gading vinden, indien niet tip in google even richa, re'vit, tucano urbano etc maar passen is de boodschap

Voor de rest veel rijplezier en veilige kilometers toegewenst

Link naar reactie

Voor dagelijks 40-50 km te doen zou ik zeggen: ga misschien voor een GTS. Ik doe nu dagelijks een kleine 10 km enkel naar het werk op mijn PX en dat is zalig. Ik ben wel een mooi weer rijder.

 

Voor mij gaat er maar 1 kledingmerk op een metalen Vespa, en dat is Segura :) Bij RAD hebben ze een groot aanbod, en ook EKO in Kontich heeft een vergelijkbare keuze.

Link naar reactie

Een px is niet meer sleutelwerk dan een viertakt hoor. Integendeel. Wat je garagist misschien wil zeggen is dat het een ouder ontwerp is, en de kans al eens bestaat dat er een kabeltje breekt. Alles bij een px werkt met kabels, en zoals je vast weet van bij het fietsen gebeurt het al eens dat die dingen slijten of breken. Voor de rest is er erg weinig onderhoud aan, en de dingen die toch moeten gebeuren kan je waarschijnlijk zelf. Dat maakt een PX ook goedkoop. Zelfs een band verwisselen kan je zelf.

 

Met de afstand die jij wil doen kan je gerust rekenen dat je slechts 1 keer per jaar een periodiek onderhoud moet uitvoeren (olie verversen, kabels afstellen of vervangen, bougie proper maken of vervangen). Als je op dat moment zorgt dat alles in goede staat blijft, is er geen reden waarom je in de loop van het volgende jaar een sleutel moet vastpakken. 

 

Een collega hier rijdt dagelijks 40km op zijn px125 van 2011 (geloof ik). Heeft er het afgelopen jaar niet één keer iets aan moeten doen. 

Ikzelf doe dezelfde afstand. Wel op een PX200, maar die is 25 jaar oud. Het afgelopen jaar heb ik een keer of 3 een klein probleempje gehad. Telkens minder dan een uur om het te fixen. 

 

Een GT is veiliger (modern ontwerp, goede remmen/ophanging), en vast ook nog net wat betrouwbaarder. Hij lijkt mij wat duurder in onderhoud. Olie moet vaker ververst worden, kleppen moeten om de zoveel km gesteld worden. Maar ik ken de prijzen niet. Misschien valt het mee, maar vraag het zeker na.

 

Als je van 0 moet beginnen kost een volledige uitrusting veel geld. Destijds heb ik alles (helm/jas/broek/botten) tweedehands gekocht. Niet alles van die spullen was in even goede staat, en ik ben beginnen vervangen was begon te verslijten. Dat spreidde de kosten wel wat. 

Link naar reactie

Tof om al snel zoveel reactie te zien!

De vervangend verkoper garagist (eigenaar was op vakantie) was niet bepaald enthousiast in de verkoop vandaar de vraag.. En aangezien jullie echte vespa fanaten zijn, ga ik er vanuit dat jullie mening hier wel correcter is!

Ik heb een B-rijbewijs (22 jaar) dus 125cc mag ik besturen (als ik nog eens 4u theorie volg). Dit valt beter mee dan voor rijbewijs a2 te gaan (kostprijs lessen, examen, meerprijs motor, verzekering) vandaar de keuze voor een 125.

Ik ga alvast zeker eens kijken naar RAD in willebroek ziet er mij echt goeie winkel uit. Verder had ik nog als vraag wat type helm en accessoires voor px. Wat vinden jullie gesloten helm of jet helm? Ik wil vooral veilig zijn, van jet helm heb ik al enkele mindere verhalen gehoord (niet veilig,...). Qua accessoires dacht ik valbeugels en achter bagagedrager ( vooral als je met 2 rijdt heeft de 2e persoon een "rugsteun"). Wat denken jullie? Alvast bedankt voor de reactie!

Link naar reactie

als je puur voor veiligheid gaat, integraalhelm en broek en vest met protectiestukken in. Materiaal uit cordura is waterdicht en aangenaam om te dragen bij normale temperaturen tot heel koud. Investeer ook in waterdicht stevig schoeisel. Dit hoeven geen motorschoen/laarzen te zijn. wandelbotinnen uit decathlon kunnen ook. Bij Joma in Aartselaar hebben ze relatief goedkoop gerief

mijn mening over valbeugels is dat ze geen extra bescherming bieden bij een deftige val. Je frame komt er krommer uit dan zonder beugels. Om lichte schade te vermijden (krassen ed) bij het stoten tegen objecten in je garage zijn ze wel nuttig.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...