Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Sputtert Als Hij Warm Wordt


Raffa

Aanbevolen berichten

Hallo,

Een paar maanden heb ik mijn v50 volledig gerestaureerd. De motor heeft een volledig revisie gehad. Ik heb al dikwijls gereden. Telkens korte afstanden. Ideaal voor te roderen. Hij loopt en schakelt perfect steeds beter. Start altijd van de eerste keer. Gisteren eens 10km vol gas gereden zonder te stoppen. Dan begint hij te sputteren om uiteindelijk stil te vallen.

Vandaag eerst benzine filterke er tussen uit gehaald. Mijn bezinze dop ook gecontroleerd. Trekt niet vacuum. Vandaag weer het zelfde verhaal. Weer sputteren na 12 km.

Heeft iemand hier ervaring mee.

De moter is volledig origineel. 50 cc.

Alvast bedankt

Link naar reactie

had ook zoiets dergelijks me mijne PX125 na dat ik een nieuwe benzineslang had gemonteerd.. alles afgezocht.. wat bleek.. benzineslang was TE lang en kwam tijdens rijden als het warm werd in motorcompartiment  gekneld te zitten.. UUREN naar gezocht.

PS Ik kan Blindelings mijne naftbak uit en in monteren nu.. (Gij ook hé Tom VC)

misschien is het da wel? of anders uw hhogspannings-bobijn dat té warm word en doorslaat? ook al meegemaakt..

succes hé

Link naar reactie

Vandaag getest met kortere benzine darm. Kan mijn bezinetank juist op het frame leggen bij demontage.

Daarna gaan test rijden. Resultaat hetzelde als gisteren. Na ongeveer 10 km sputtert hij motor weer. Als ik dan stop valt de motor af.

Kwartier later opnieuw starten zonder probleem. Even later weer zelfde probleem.

Ook heb ik de carburator gewisseld met een andere. Hetzelfde probleem

Als iemand nog tips heeft altijd welkom.

grts

Link naar reactie

Er zit 150 km een nieuwe bougie in. Zou straf zijn maar in ga het maandag proberen.

Ze was zelfs mooi grijs.

Thanks

Link naar reactie

Vandaag een nieuwe bougie gestoken. En nog altijd hetzelfde verhaal. 10 km perfect lopen omdan te sputteren en stil te vallen.

Kort erna start hij weer en rijd weer probleemloos. Als hij één keer is stilgevallen zijn de periodes erna dan hij weer stilvalt wel korter.

Tips zijn echt welkom

Grts

Link naar reactie

Johan, denk als laatste dat het wel met de onsteking moet te maken hebben . Verzuipen doen hij niet denk ik. Ik ben echt uitgezocht. Ben ondertussen al specialist in demonteren en monteren van benzine tank. De condensator en contactpunten heb ik ook al vervangen 150 km geleden. Het zou straf zijn dat condensator zo snel begeeft. Ook omdat de motor vrij snel terug start na het stilvallen vind ik zo raar. Ook de benzine komt goed door. Heb de kraan toegedraait tijdens het rijden tot hij stil viel om dan onmiddelijk terug open te zetten. Motorke start direct dan.

De condensator kan ik nu niet meer vervangen. Ik vertrek woensdag naar italie en neem de vespa mee. Ik zal dus om de 10 km een terraske moeten doen.

Heb nog een dag om te zoeken.

Merci voor de tip alvast

Link naar reactie

Zoals ik al zij, van terras naar terras in bella italia.

Maar mijn probleem is nog altijd opgelost.

Denk dat het iets met de ontsteking heeft te maken.

Start redelijk snel weer op na ploffen en stilvallen. (Weer na 10 km stilgevallen en daarna komt het stilvallen sneller terug)

Heeft ooit iemand dit voorgehad dat de spoelen warm of doorslaan bij een bepaalde hitte??

De spoelen zijn het enige dat niet is vervangen bij de revisie.

Alvast bedankt

post-13862-0-86260000-1435847404_thumb.j

Link naar reactie

Spoelen zijn spoelen, als je ze doormeet en je hebt een uitslag op je multimeter moeten ze het ook doen. maar hoe is je aansluiting op je junction box, meet dat ook eens door. Misschien een slechte soldering.

Link naar reactie

Ook nog steeds grote kans dat het en slechte keerring is, is de keerring rondom je onsteking nat? of ruikt je olie naar brandstof? Sporen van lekkage op je blok, omdat een pakking slecht is... Hoewel een pakking niet zo 1, 2, 3 ervoor zorgt dat hij uitvalt, meer dat hij valse lucht trekt.

Link naar reactie

Hallo Daan,

Sporen van lekkage zijn er helemaal niet volgens mij. Vorige vrijdag nog gecontroleerd. Ik ruik ook geen Olie of benzine.

Als ik terug thuis ben ga ik de ontsteking module eens volledig demonteren en controleren.

Zou het straf vinden dat altijd op hetzelfde moment valse lucht trekt. Ook omdat de motor eerst ploft. Presies geen juiste ontsteking of zo. En omdat de motor direct na stilvallen weer normaal draait.

Merci voor reacties en tips.

Link naar reactie

Nee nog niet. Zit nog in bella italia.

Een condensator die dan wel dan niet werkt komt niet veel voor denk ik.

Terug in belgie ga ik dat toch proberen alsook controleren van de keerring.

Hou jullie op de hoogte.

Ondertussen nog altijd ritjes van 10 km.

Komt niet altijd juist uit op een terras. Das soms vervelend.

Link naar reactie

Spoelen zijn spoelen, als je ze doormeet en je hebt een uitslag op je multimeter moeten ze het ook doen. maar hoe is je aansluiting op je junction box, meet dat ook eens door. Misschien een slechte soldering.

 

Dat is niet zo. Het is een veel voorkomend probleem bij oude spoelen. De isolatie gaat barsten, en als dan de motor warm wordt maakt een spoel intern kortsluiting. Afhankelijk van waar juist (vooraan of achteraan in de spoel) zal je minder, of véél minder weerstand meten. In het eerste geval manifesteert het zich vaak als sputteren en wat vermogensverlies, in het 2e is het gewoon kortsluiting. 

Dat probleem merk je altijd eerst doordat het met warme motor optreed. Net zoals Raffa beschrijft. In sommige gevallen is het wel weer moeilijk te ontdekken welke spoel juist (pickup, primair of secundair)

 

Een slechte soldeerverbinding kan zoals je zegt ook wel een soortgelijk probleem geven.

 

Een spoel kan ook gewoon onderbroken (doorgebrand) zijn. Dat kan je eenvoudig meten, maar dat geeft dan weer startproblemen.

Link naar reactie

Ik heb gisteren een Vespa 50 special met soortgelijke problemen binnen gekregen, na 5 km rijden viel hij uit en kreeg je hem niet meer aan de praat. Brandstof toevoer was allemaal geen probleem. Bougie had de goede kleur. Ik heb hier een condensator gewisseld en de contactpunten op 0,4mm gezet. stonden op 0,3mm. De oude condensator doorgemeten en die zat op 1,9 ohm, de nieuwe op 0,5 ohm. nu start en loopt hij in 1 kick, net een rondje van 10 km gemaakt zonder problemen. 

 

Klinkt als dezelfde problemen als die jij hebt. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...