Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Verliest Soms Power


Axel Kerremans

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik heb een klein probleempje met mijn Vespa...

Soms rijdt hij zoals het hoort maar soms heeft hij in derde en vooral in vierde precies geen power meer en stijgt hij, zeker in vierde, nauwelijks nog in toeren. Maar soms heeft hij dit helemaal niet, weet iemand wat het probleem is?

Alvast bedant!

Axel

Link naar reactie

Kan aan erg veel dingen liggen. Heb je er lang goed mee kunnen rijden voor het probleem zich manifesteerde en is het dan geleidelijk beginnen slechter worden? Of is het na een lange stilstand/revisie/reparatie altijd zo geweest? 

 

Standaard motor, veel of weinig slijtage, wanneer heeft hij nog een onderhoud gehad en zijn contactpunten en ontstekingstijdstip gecheckt. Is de naftbak, benzinekraan en carburateur proper. Bougiekabel nog goed? kleur van de bougie, en is ze nat of net droog als dit voorvalt? ... Draait hij netjes stationair en trekt hij verder goed op? Start hij perfect of pas na een aantal keer kicken

 

Smallframes schijnen wat gevoelig te zijn aan valse lucht tussen carburateur en spruitstuk. 

Er kunnen wel 50 dingen geroepen worden, en alles is mogelijk hoor. Maar een beetje meer info zal de kans op een juist antwoord aanzienlijk verhogen. 

Link naar reactie

ja ik heb er toch een tijdje goed mee kunnen rijden, het is begonnen nadat ik een paar weken geleden een raar geluid hoorde. Heb toen de carburateur eraf gehaald en proper gemaakt. uiteindelijk bleek het de uitlaat te zijn die een beetje los zat, terug vast gemaakt en toen is het begonnen. Bougie is aan de droge kant. Met de choke op rijdt hij wel goed. Misschien eens een grotere sproeier proberen ?

Link naar reactie

Da's een startpunt. 

 

Als de sproeiers niet gewijzigd zijn maar het rijgedrag wel, moet je geen grotere sproeier steken. Dat gaat een lapmiddel zijn voor een ander probleem. 

Je redenering is wel juist. Hij loopt te arm als het opgelost is door met choke op te rijden. 

 

Kans is groot dat hij achter de carburateur valse lucht trekt, zoals ik zei is dat een probleem met veel smallframes (geen persoonlijke ervaring). Dat heeft hetzelfde effect als hetgeen je beschrijft. Of beter, dat verstoort het aanzuigeffect van de carburateur (venturi). Demonteer de carburateur even terug en zorg dat de vilten ring tussen carburateur en aanzuigbuis zeker goed zit. 

 

nr. 56 op de foto hier... dat is een zwak punt.

 

felt_728.jpg

Link naar reactie

De ring zit over  het inlaatspruitstuk dat op blok zit.

Over de inlaat schuift het aanzuighuls (nr 57 )

 

Om er bij te komen  best rubberen carbu stofkap ( nr 8)  losmaken uit chassis> aanzuighuls volgt automat isch mee ,  en dan kan je normaal overal makkelijk bij.

Link naar reactie

Bij de latere modellen carburateurs zit er geen vilten ring meer maar een o ring in het klemstuk van de carburateur.

Het kan soms een vreselijk gemier zijn om de carburateur er ver genoeg op te schuiven zodat de o ring over het spruitstuk valt.

tussen wel en niet sluiten zit maar 2mm.

Link naar reactie

Ik denk dat het inderdaad het laatste was dat fout zat, ik ben er gisteren mee bezig geweest maar slaagde er niet in om de rubber er af t e halen, maar heb dan de carburateur er goed opgeduwd en nu rijdt hij weer zoals het moet. 

Toch allemaal enorm hard bedankt voor de hulp !

Grtn Axel

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...