Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Oliekeerring Vliegwiel Gt160


PatRatInSpee

Aanbevolen berichten

Okay,

Na het blijvend uitstellen van de revisie van mijn motor is er nu geen weg meer terug...
De olie in de carter ruikt niet naar benzine dus de keerring van de koppeling is nog ok maar best ook te vervangen?!

Starten lukt moeilijk en ik had al een tijdje de indruk dat de Vespa valse lucht zoog... Dus... Toen ik het vliegwiel wegnam zag ik dit... Zie onderstaande foto... Oliekeerring vliegwielzijde of wat ervan overblijft...
Ik wist dat het niet lang meer zou duren en dat de meesten me een ander motorblokje zouden aanraden maar momenteel weinig budget dus wil ik mijn origineel blokje basic reviseren... Dus wat heb ik reeds gekocht...

-een setje oliekeerringen (3) koppeling, vliegwiel en achterwiel (de laatste is recent vervangen geweest)
-dichtingen carbu, spruitstuk, carter en schakelblokje (daar waar de kabels toekomen)
-schakelkruisje
-andere kleine dingen die niets met de motor te maken hebben...

Ik heb geen lagers gekocht maar misschien had ik dat ook moeten aankopen ondanks dat ze er nog soepel zijn en geen speling opzit? Wat vinden jullie?

De nieuwe keerring vliegwielzijde ziet er totaal anders uit zie foto 2 klopt dit?
Ik dacht dat ik deze langs de buitenzijde kon vervangen maar blijkbaar moet blokje moet sowieso hiervoor open gemaakt worden... Als dit langs de buitenzijde zou kunnen, vervang ik momenteel enkel deze want hij schakelt nog goed en de keerring koppelingszijde is nog ok...

Het is de bedoeling om het origineel blokje te reviseren en volgend jaar ofzo een recenter blokje bij te kopen om licht te kietelen... Mja we zien wel! Momenteel low budget...

Wat denken jullie? Als het blokje open moet nog andere dingen ook ineens vervangen? Rubber kickstart ofzo? Ale ja k weet ni goed...
Ps de rand rond de keerring vind ik ook nogal gehavend... Kan dit kwaad en is deze te vervangen?

post-6181-0-61760000-1430858174_thumb.jp

post-6181-0-12280000-1430858376_thumb.jp

Link naar reactie

Als het voor jezelf is en het blok moet toch open, waarom neem je dan niet een nieuw lager / lagers. Het kost je 24 euro... Verder zou ik sowieso de sip pakkingenset kopen. vind ik persoonlijk veel fijner werken als de papieren pakkingen. Tevens zitten bij deze pakkingenset ook alle o-ringen. 

Waarom wil je het schakel kruis vervangen, omdat het moet of omdat je het leuk vindt? Als het moet, is het dan ook niet nodig om het schakelblokje te vervangen. 

Link naar reactie

Ik zou niet twijfelen, ga voor een volledige revisie (2 lagers vliegwiel + achteras) + alle oliekeerringen.

Als krukas nog in orde is, zou ik die niet vervangen.

Kruisje en koppelingsplaten zeker wel vervangen.

En controleren of de veren in je primair tandwiel (kerstboom) niet gebroken zijn, anders die ook vervangen.

cylinder en krukas controleren op schade, maar indien ok, gewoon zo laten. (eventueel de sluitveren vervangen.)

 

Aan dit blok zou ik niet beginnen 'kietelen'. Makkelijkste optie is dan een 200-blok vinden en die eronder hangen.

Link naar reactie

Ik zou niet twijfelen, ga voor een volledige revisie (2 lagers vliegwiel + achteras) + alle oliekeerringen.

Als krukas nog in orde is, zou ik die niet vervangen.

Kruisje en koppelingsplaten zeker wel vervangen.

En controleren of de veren in je primair tandwiel (kerstboom) niet gebroken zijn, anders die ook vervangen.

cylinder en krukas controleren op schade, maar indien ok, gewoon zo laten. (eventueel de sluitveren vervangen.)

 

Aan dit blok zou ik niet beginnen 'kietelen'. Makkelijkste optie is dan een 200-blok vinden en die eronder hangen.

 

Maar dan is het toch niet meer low-budget ;)? Lekker alles ophalen en reviseren is altijd het beste! Ik zou ook voor deze optie gaan hoor en dan maar wat langer wachten, of andere financiële zaken even uitstellen.  

Link naar reactie

@Daan : dan ben je er met 100 a 150 euro van af. Dat is echt wel low budget. Je vervangt niet krukas, piston en cylinder en uitlaat etc. Als je dat te duur vindt, dan kun je er volgens mij beter gewoon afblijven. In verhouding tot de moeite en tijd die het kost om je blok vanonder je scooter te halen, open de te doen etc, zou ik het niet riskeren om niet minstens de onderdelen die ik opnoem te vervangen. (tenzij je weet dat ze zeker nog in orde zijn etc. ) 

Maar als je de geschiedenis van het blok niet kent, niet twijfelen !

 

Er zijn goedkope hobbies  :D )

Link naar reactie

Even update... De motor ligt momenteel open en ik heb het schakelkruisje reeds vervangen

( eigenlijk was het oude nog in goede staat)

De koppelingsplaten+tussenplaatjes heb ik een tijdje geleden al vervangen (was ik vergeten te vermelden)

Bourage achterwiel is ook reeds vervangen

Ik heb papieren pakkingen voor de carterhelften, schakelblokje en spruitstukje

Pakkingsetje carbu

De rubbers van kickstart en tandwiel kickstart is nog in goede staat dus vervang ik niet

De krukas, piston en cilinder zijn eveneens in goede staat dus vervang ik niet

Vraag a) De draden van de ontsteking zijn intact dus beter afblijven!? Of toch maar andere op solderen?

Vraag B) De lagers zien er goed uit, draaien soepel en hebben geen speling dus afblijven? Of toch maar nieuwe bijbestellen?

Vraag c) Ik wil nu nieuwe bourages steken aan de koppelingskant dus krukas moet eruit door te duwen op de krukas langs de koppelingszijde? Liever geen hamer gebruiken omdat ik denk dat ik hiermee de krukas ga beschadigen... Ik heb ondertussen veel wd40 gespoten rond de lager... Bestaat er geen tool voor? En zo ja heeft iemand er een dat ik even mag lenen, kopen of een idee om zelf een te maken...

Al bij al blijft het wel low budget... Ale ja 100 euro ofzo is dus peanuts vergeleken met een ander blokje te kopen...

Link naar reactie

Hoe bepaal je dat de lagers geen speling hebben? Een lager heeft altijd speling, anders draait hij niet ;-). Het soepel draaien zonder haperingen is een betere test inderdaad. In theorie hoeven lagers in goede staat niet te vervangen worden bij een revisie. En in olie lopende lagers moeten honderdduizenden kilometers kunnen draaien. De meeste schade lopen vespa lagers op bij een revisie. Het is zéér moeilijk om ze te hergebruiken omdat er bijna altijd vuil in kruipt en ze moeilijk te reinigen zijn zonder goede onderdelenspoelbak. Professioneel reinigingsmiddel kost meer dan een set skf lagers voor een vespa blok. 

 

Ik heb voertuigen waar lagers inzitten van 200 euro. Als je er dan 4 moet hebben denk je wel eens na voor je ze preventief vervangt. ;-)

 

(zachtjes) tikken op de krukas met een kunststof hamer is toegelaten hoor. Gewoon niet in de verleiding komen om te hard te beginnen kloppen.

Link naar reactie

@Daan : dan ben je er met 100 a 150 euro van af. Dat is echt wel low budget. Je vervangt niet krukas, piston en cylinder en uitlaat etc. Als je dat te duur vindt, dan kun je er volgens mij beter gewoon afblijven. In verhouding tot de moeite en tijd die het kost om je blok vanonder je scooter te halen, open de te doen etc, zou ik het niet riskeren om niet minstens de onderdelen die ik opnoem te vervangen. (tenzij je weet dat ze zeker nog in orde zijn etc. ) 

Maar als je de geschiedenis van het blok niet kent, niet twijfelen !

 

Er zijn goedkope hobbies  :D )

 

Was een beetje sarcastisch, vandaar de knipoog. Gewoon alles in het nieuw steken... 

Link naar reactie

Vespa steekt terug in elkaar en draait veel beter... Ik heb de bourages vervangen, schakelkruisje en de pakkingen en

De koppelingsplaten.

M.a.w de lagers, krukas, cilinder, piston primair tandwiel zijn dus niet vernieuwd geweest omdat deze volgens mijn inziens nog ok waren en de timing is perfect... Met dit mooie weer...

Kostenplaatje: ik denk geen 100 euro...

Maar de volgende keer zou ik ook de lagers vervangen... Kwestie van op safe te spelen...

Yep! Ikke content!!!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...