Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Zit Gaat Niet Omhoog -(Niet Electronisch/niet Mechanisch)


oak

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ,

 

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb heel recent een tweedehands  VESPA GtL 125cc gekocht van een particulier .(2005)

Enige probleem dat zich stelt ,waar de eigenaar mij wel het nodige heeft van medegedeeld,is dat het zadel niet omhoog gaat sinds korte tijd.

Op geen enkele wijze reageert er iets .

Ik heb al geprobeerd via het handschoenvakje ,maar mij lijkt dat de kabel te uitgerokken is om nog effect te hebben op het mechanisch openen van de zit.

Electrisch doet hij ook niets . Alleen een beetje een korte slag geven ,(aanzet tot openen ),maar er gebeurd niets ! Ik heb via verschillende forums al gelezen dat dit een veel voorkomend probleem is bij VESPAS.

Volgens mij zit het hendeltje van het slot zelf vast en reageert er niets.

Ik heb ook al gepoogd om via de weggenomen luchtfilter zelf het electrische gedeelte en het mechanische gedeelte te activeren . Echter zonder enig resultaat . Ik las ook dat er een mogelijkheid is om met een lange smalle schroevedraaier het slot te openen.Ik geraak echter langs geen kanten onder de zit ,door de bagagedrager. Deze kan je alléén vervangen indien de zit omhoog is. 

Ik heb nog geen helm of verzekering of nummerplaat ,en kan dus niet zomaar naar een VESPA deler gaan om te laten chequen.

Wie heeft raad voor mij ?

HEEEEEEEEELP !

 

:(  

Link naar reactie

als je het niet meer open krijgt valt er nog ma 1 ding te doen, uwe oude zetel openslijpen of boren en erna dat mechanisme  maken en dan pas een andere zetels opzetten.

 

wacht even af voordat je uwe zadel sloopt  misschien komt er iemand dat hiermee ervaring heeft.

 

maar persoonlijk denk ik dat ge u zetel moet  :ph34r: kapot maken.

Link naar reactie

Het zadel hoeft niet gesloopt te worden, heb eens meegemaakt wel niet met een vespa. Met een lange plate schroevendraaier kan misschien ook lukken bij een vespa. Moet idd aan het haak aankomen. Het is wat lastig om het te doen en zeker zonder schade te richten. Mvg Gio

Link naar reactie

Ik zou in eerste instantie nog niet te veel beginnen afbreken,,,maar een paar van uw maten erbij halen,,,klinkt misschien stom,maar toch beter dan afbreken,,,nl,, ene maat bediend de lever in het handschoenkastje,nen andere maat ( liefst een iets zwaarder persoon),laat zich iedere keer eens goed met zijn zitvlak op dat zadel vallen en nen andere maat zorgt voor een haakse duw vanachter op uw zadel,( van die richting ben ik niet zeker,maar ik denk van rechts naar links,langs achter bekeken),,dat zal een beetje zoeken worden,in welke frequentie als ook volgorde,dit kan hilarisch worden,maar misschien hebt ge chance,,,,,ps het zou tof zijn dit te filmen,kwestie van didactisch materiaal,voor het subgedeelte "techniek" onder de forumgangers.

Het valt in ieder geval eens te proberen,,mocht dit niet lukken kunnen we nog eens brainstormen zonder dat ge met een slijpschijf uwe scoot te lijf moet gaan.

May the force be with you.

 

CHEERS

Link naar reactie

Ik heb mijn beenschild er eens vanaf gehad, toen ik dat ding terug moest plaatsen,  merkte ik dat het mechanische schakelaartje vh zadel makkelijk klem kwam te zitten, als het beenschild terug wordt gezet, moet je met andere woorden dat schakelaartje wat lichten. Zou kunnen dat het beenschild er ooit vanaf is geweest en niet geod terug gezet.

 

Zou stom zijn als het dat is.

 

In dat geval; maak het beenschild gewoon eens los maken, paar cm naar voor trekken en dat zou het kunnen zijn.

Link naar reactie

Al vanaf 16:30 uur aan het proberen

Heb geprobeerd om WD40 in te spuiten langs achter ,langs alle mogelijke kanten. MUURVAST !

Als ik onder de linkerbil kijk aan de binnenbovenkant kan je het mechanisme zelfs met je vingers bedienen.

(electronische regelaar zit daar ,en mechanische is aan hetzelfde blokje vast)

Staalkabeltjes die elk stoppen en beginnen aan dit mechanisme.

Als ik het kabeltje trek dat als laatste naar het slot gaat,--> niets. :(

Ik heb met een lange smalle schroevedraaier enigszins gepoogd om onder de zit te geraken.

Ik geraak er in maar je duwt en trekt en schuift gewoon in het luchtledige .

Wie weet begot waar dat ding zit, wat die zit omsluit (?)

Wringen ,duwen,trekken,schuiven van links naar rechts,... ... ...

Ik heb al grijze haren ,maar krijg er nog meer ,nu.

Kabeltjes zijn het dus niet .

Volgens mij zit hetgeen de zit sluit echt vast .

Is blijkbaar(,na opzoekingswerk), toch wel een probleem bij de GT modellen van de jaren 2005-2006,...

Tja, wat nu ?  

Link naar reactie

Als ge er met uw vingers aan kunt da's al goe,,maar wss,zie je weinig,,,,,,gebruik dan een oude spiegel zodat je gezichtsveld groter wordt,,misschien zie je hier of daar nog iets waar ge kunt aan trekken,spuiten of zelfs op kloppen om hen te laten schrikken.

 

CHEERS

Link naar reactie

Is er misschien iemand die zich de moeite wil doen om eens een foto van bovenaf te nemen ,met een open zit ?(en te posten ) Dit ,zodat ik exact kan zien waar dat slotje zich bevind . Ik heb de zit nooit open gezien ,en heb dus het raden.

Ik wil absoluut mijn zit ,of slot niet vernielen. :( 

Link naar reactie

Beetje fingerspitzengefull en het is gelukt .

Ik heb beloofd aan de tipgever van dienst om de oplossing niet te posten.

(om begrijpelijke redenen)

Ik wil hem langs deze weg nogmaals bedanken.

Heeft mij nieuwe slot en misschien ook zit bespaart.(eureka moment !)

B) 

Ik heb wel gezorgd dat mij dit niet meer overkomt 

 

(reden dat het slot niet meer werkte was ,dat het zwarte hulsje ,(waar de kabel door loopt) ,op de laatste vijf centimeter, niet meer op de juiste plaats in het ijzeren openingkje zat )

(is in het midden iets smaller en past normaal in het slotje in een opening)

Teruggeplaatst en 2 strips rond gedaan ,zodat het er niet meer kan uitschuiven.

Slot werkt electronisch en mechanisch als nieuw (goed in-geolied)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

ik heb toch ook liever niet dat er in detail beschreven wordt hoe je een gesloten zadel tch kunt open krijgen. misschien lezen de dieven ook mee en is er starks iemand al zijn bagage kwijt...

Anders vanaf nu niets waardevols meer onder je zadel wegsteken...

Link naar reactie

Zeker niet opengeslepen. :wacko:

 

Als je kijkt hoe het slot werkt (bij een open zit uiteraard),en je bekijkt de verschillende openingen rond het slot (bij opstaande bagagedrager),kan je met een beetje verbeelding zien hoe ik het geflikt heb.

 

CorrosionX.jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...